Jag är FÖRBANNAD OCH FÖRTVIVLAD!!
Jag är förbannad, ledsen och förtvivlad över att folk fortfarande rekomenderar avlivning vid minsta tecken på Pasteurella!! Så fort kaninen nyses skriker folk "PASTEURELLA" och kaninen avlivas och i bland hela besättningen!! Oftast utan att ens tagit kaninen till veterinären! Eller varit hos en veterinär som INTE tagit prover på om det verkligen rör sig om Pasteurella eller VILKEN typ av Pasteurella bakterie det är!! Okunskapen bland veterinärerna om hur man hanterar en sjuk kanin ÄR SKRÄMMANDE!!!
En kanin kan nysa och bli snorig av en väldig massa orsaker!! Allergi, näringsbrist, dåligt immunförsvar, dåligt spån eller hö, drag, stress, damm, torr luft, miljöombyte mm! Den mildare varianten Pasteurella multocida är väldigt vanligt att kaniner bär på och oftast påverkas dom inte av det. Får kaninen ett utbrott går det ofta bra att medecinera med Baytril eller Vibramycin samt se över närings statusen och djurhållningen! DENNA SORTEN GÅR ATT BOTA!! Det finns ingen som helst anledning att avliva en kanin med den mildare fomen av bakterien utan att ha först provat medecinering! Det är de elaka sorterna som man ska se upp med! Där bakterien sprids till centrala nervsystemet och inre organ och är svårbotad!
Så SNÄLLA sluta avliva kaniner utan att ha kollat upp om det verkligen är bakterien Pasteurella!!
Hittils har jag bara hört skräckhistorier om kaninuppfödare som fått avliva hela sin besättning.. MEN VAR FINNS STATISTIKEN OCH RAPPORTERNA?
Nu till mina frågor:
1. Har du någon personlig erfarenhet av Pasteurellos- vilken medecin fick kaninen och vad blev resultatet? Hur lång tid behandlades den? Vilken/vilka medeciner? Återfall?
2. Finns det någon statistik över Pasteurella smittade kaniner?
3. Finns det någon studie över behandling av Pasteurellos och vilken medcin som är bäst?
4. Finns det belägg för att Pasteurella är OBOTBART? Åsikterna går isär..
5. HUR vanlig är den elaka bakterien?
6. Jag ska göra en enkät om Pasteurellos- vilka frågor tycker du ska finnas med?
Att prata om Pasteurellos är tabu och pågår i det tysta..Men detta måste få ett slut!! Den här informationen är viktig att sprida vidare så kaniner slipper avlivas i onödan!!! Vi måste börja hjälpa varandra istället för att dömma och ignorera!
Jag vill med denna tråden samla RIKTIGA personliga erfarenheter om Pasteurellos och med andra ord INTE vad du hört genom ryktesväg eller läst på nätet! Jag har tänkt att skapa en enkät om Pasteurellos för att få reda på konkret fakta kring sjukdomen och tips? på frågor mottages tacksamt!! Återkommer om detta..
Ta hand om er där ute… 
Johanna, Wernamo Smådjursuppfödning

putt
När jag tänker på en nysande kanin tänker jag på förkylning, allergi m.m :) Har aldrig tänkt på Pasteurella (Jag har ärligt talat bara hört namnet, men jag vet inte vad sjukdomen innebär). Så jag tänker först på enkla saker, :)
putt

putt
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Jag personligen tycker det är värre med uppfödare som inte låtsas om att pasteurella finns och säljer sjuka djur utan att ta ansvar.
Enligt en mycket erfaren kaninveterinär så skulle det gå att få bukt med problemet bara alla uppfödare skulle gå ihop och jobba efter ett hälsoprogram för kanin, liknande som det görs inom hund- och kattavel för rasbundna sjukdommar som ex HCM på katt och patella etc på hund.
Testa alla kaniner och bara avla på friska individer. Men eftersom det inte ligger pengar i kaninavel på samma sätt och eftersom kaninen i sig har så låg status så finns det heller inget intresse för att ta tag i problemet på alvar som jag förstått det hela.
Det finns mycket mer information och ett helt annat synsätt kring pasteurella om man kollar på ex brittiska kaninsidor. Men i slutändan tycker jag ändå att det är upp till var och en om man väljer att avliva eller ej.
Det beror ju, precis som du säger, mycket på hur bakterien sätter sig och om den är behandlingsbar eller ej. I vissa fall kan man medicinera för att underlätta för kaninen, men att sjukdommen aldrig försvinner.
Ett drabbat djur blir också väldigt känslig för stress och vid stress blir symtomen värre. Samt att kaninen är en källa till smitta så länge den lever.
Sedan råder det ju delade åsikter kring detta om pasteurella är en kroppsegen bakterie eller ej, samt om det går att bota eller bara minska symtomen med rätt sorts antibiotika.

5# Jag håller helt med dig. Det verkar finnas väldigt mycket rykten kring Pasteurella! Tex. om att "det kommer tillbaka"- är det verkligen så? Eller beror det bara på att man inte har gett kaninen rätt medecin?
Tyvär verkar det som att veterinärer har kunskap= 0 om just pasteurella..hur man tar prover och vilken typ av antibiotika som man ger osv..
Syftet med mitt inlägg ÄR just att uppfödare ska gå ihop nu och SLUTA skämmas för att man fått in pasteurella och SÖKA HJÄLP!! Men många drar sig för det då man praktiskt taget kan bli utfryst..
Jag ska försöka samla in så mycket info jag kan om Pasteurella och om du har några länkar till engelska sidor vore det kanon!!

# 0 Håller helt med, tycker det är fel att avliva alla kaninerna för att dom har Pasteurella, visst, för 30 år sedan var det nog ingen idé att gå till veterinär, men nu har det faktiskt blivit bättre i Sverige!
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Johanna3: har du ingen hemsida som funkar?
#8 Gammal tråd, kanske därav att hemsidan inte funkar.
Jaha okej, såg att tråden var gammal men trodde det skulle funka iaf!^^
Ingen hemsida alls johanna?