Snart är allt klart! :)
Hej!
Har nu fixat klart det mesta inför kullen/kullarna som kommer 2012 :)
Har skötselråd som innehåller det mesta som är bra att veta :)
Så på det hela blev det fem sidor, lite bilder med på dessa också :)
Har även klistrat ihop ett härstamningsbevis (ifall att det skulle bli en blandraskull eller så, just in case) och även ett köpeavtal :)
Och det är det som bilden är på, h-bevis och köpeavtal, ska även skriva i mer på köpeavtalet :)
Blir ju medlem i Skaf och får uppfödarnummer snart, och då står det att man ska skriva upp alla kullar osv, hur brukar ni göra och vad har ni med på de papprena? :)
Ursäkta för rörigt inlägg! :) Och har suddat över lite, alla behöver inte veta vad som står ;)
Vill även fråga vad ni brukar ha med på era köpeavtal? :)
Har letat men har mest hittat en väldigt massa ologiska saker som står med.
När jag har sålt kaniner har jag aldrig haft köpeavtal :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, tänkte att det kan vara bra att ha, så att det inte blir några missförstånd :)
Fast det är ju inte säkert om jag kommer att anväda det heller, haha :)
Jag tycker att köpeavtal ska vara en säkerhet för säljare och köpare, t.ex. att om kaninen visar sig ha genetiska fel så ska uppfödaren ansvara för detta, eller om köparen i framtiden inte längre vill ha kaninen så kan de lämna tillbaka den till uppfödaren, osv.
Saker som "Köparen måste höra av sig varje månad med uppdateringar om kaninen" och liknande, är ett av de ologiska kraven ;)
Jag kommer ha köpeavtal, så som att; • kaninen inte medvetet får paras med kaniner som man vet bär på defekter. • kaninen får inte heller paras med kaniner den är nära släkt med. • kaninen får ej avlivas utan att uppfödaren ska kontaktas, undantag om veterinären råder avlivning. • uppfödaren har förköpsrätt av kaninen om den säljs Mm ^^ kan väl också säga att jag pysslar med hoppning och inte utställning, så det är väl lite annorlunda punkter kanske, tex det med inavel.
Låter bra :)
Okej, det låter ju bra :)
Men jag tycker att det där "Kaninen får ej avlivas utan köparens tillstånd (..)" är väldigt ologiskt, för de har ju faktiskt köpt kaninen och äger den :)
#6 jag är också tveksam till den punkten, men det finns i min honas avtal och jag förstår uppfödarens mening med det. Men är som sagt lite kluven med den punkten ^^
Okej, för jag har läst många som det står det på, och funderat lite, för uppfödaren äger ju inte kaninen längre, men ja, det är väl inte hela världen att det står så på vissa :)
#8 jo men precis, fast samtidigt förstår jag henne. Finns folk som vill avliva för småsaker, då kanske uppfödaren inte vill det och tar hellre tillbaka kaninen, vilket är fullt förståeligt tycker jag :)
Ja, precis :)
Då är det ju bättre att prata med uppfödaren :)