Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 658 ggr
tussen12
0

sjukdom i södra svergie?

Hej! Jag bor i södra svergie fick nyss veta att det är en kanin-sjukdom här!!

Vilken sjukdom?!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Botorp
0

Men usch!!! Var fick du veta det??

tussen12
0

det var nogon i ett inlägg som skrev det,Tydligen har det pågårt i flera år,…vill hjärna veta vilken sjukdom de e och ifall man kan vaccinera mina kaniner

CorneliaAndersson
0

Sjukdomen har härjat här hela tiden.

Härmar Annika lite ''Förstår inte varför alla blir ''hysteriska'' just nu''. ;)

Det var väll pesten?

Du behöver nog inte vara orolig! Ha bara inte onödig kontakt med andra kaniner som kan bära på smittan, så du för in det till din. ;)

Fast det är smart att vaccinera dom mot det¨:P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
0

Äh du behöver inte vara orolig.
Jag bor med nere i Blekinge och aldrig vaccinerat mina kaniner.
Du behöver inte bli hysterisk eller rädd.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

Kan tilläga att jag inte heller har vaccinerat under mina 12år som kaninägare ;)

/ Cornelia Andersson,

tussen12
0

ok, Men vad skulle det kosta och vaccsinera dom? ha 2 st kaniner ^^

Fridaaaa
0

#6 Du får ringa och kolla hos veterinär, kan variera :)

tussen12
0

okej tack för svar! :)

CorneliaAndersson
0

Dit jag ringde en gång så kostade det iallafall 470 men det är såklart olika, och priset kan ha ändrats men ja..

/ Cornelia Andersson,

hjartelyckanskaniner
0

Sjukdomen sprids inte bara via kontakt utan via fästingar och myggor också, så man kan inte vara 100 på att man inte får sjukdomen.. Finns alltid en risk. Alla mina utom en är vaccinerad och ska vaccinera snart igen:) är alltid på den säkra sidan. Finns även en riska att vaccinera. Kaninen kan vara imun mot sprutan så den får sjukdomen istället.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

tussen12
0

va?! Förvånad

är det bättre och vaccineradå?,… Eller är det bättre oh låta bli?

[Tilde]
0

#10 Vadå, hur kan kaninen vara immun mot det den får i sprutan och bli sjuk? De sprutar ju in en minimalisk mängd (inte alla beståndsdelar dock tror jag) av sjukdomen så kroppen ska kunna bygga upp ett försvar mot den. Då vore det konstigt om kaninen skulle kunna bli sjuk av det. ;o

hjartelyckanskaniner
0

#11 jag skulle vaccinera då chansen är större att få det av myggor och fästingar än att du får den av sprutan. Väldigt ovanligt att kaninen blir imun av sprutan. Om en mygga sugit blod av en vildkanin/vildhare som har kaninpest, då kommer din kanin få den via blodet. Samma med fästing. Iom att de lever på att äta blod från djur och människor så finns det stor risk att vi och djuren får sjukdomar. Tex borelia som är en hemsk sjukdom. Min granne har det. Vissa dagar kan han inte gå ut för han är så sjuk. Får feber, det känns som om hjärnan krymper eller något pga huvudvärken.

Mvh Emma

Fridaaaa
0

#13 Borelia har jag haft. Åt antibiotika i 10 dagar, sedan var jag frisk :)

[Tilde]
0

#14 Usch, vad hemskt! Tur att du upptäckte det snabbt och fick antibiotika! Jag är livrädd för borelia och TBE!

tussen12
0

Så helt klart gäller vaccinering då ?

blir lite orolig när du säger att dom kan bli sjuka av sprutan,..Förvånad

Fridaaaa
0

#16 Jag har bott i Blekinge hela mitt liv, haft kanin stort sett sedan jag var 2-3 år gammal. Aldrig haft kaniner smittade.

hjartelyckanskaniner
0

Min lejonkorsade hane blev imun mot den. De tog 5ml eller vad de nu tar för vacc. Som alla andra veterinärer. En vecka senare så fick vi avliva honom för att han var helt svullen överallt. 5mm hade han att "se" genom för ögonlocken var nästan hele igensvullnade. Könet var igensvullnat, huvudet var uppsvullnat. Han blev blind. Jag skulle ALDRIG ljuga om en så hemsk sjukdom! Säger ju inte att alla kaniner får det? Vissa har oturen och det är vääääääldigt ovanligt! Känner ingen annan som har fått det, men min kanin fick det och det var pest trots att vi vaccinerade en vecka innan han avlivades. Men risken är mycket större av att få det via mygg och fästingar. Skulle säga att alla kaninhoppare i skåne vaccinerar just för att det är så lätt att få det. Bröt tex ut i Sjöbo i april. För även om du inte har en vacc kanin och sen träffar en som är vaccinerad och frisk, så kan din få det via kontakten. Den vaccinerade kaninen har ju sitt skydd och blir inte sjuk, men har den fått en mygga med pest på sig, så kan den kaninen smitta andra kaniner. Så det är en stor risk att inte vaccinera. Är ju ert val att leva med den stora risken som det faktiskt är. Jag tar det säkra före det osäkra och kommer alltid att göra det. Det är en så billig livsförsäkring. Jag betalar 140:-/kanin/år. Dessa sjukdomar är inte att leka med! Jag har sett det med egna ögon och det är hemsk! Som om de får en allergisk chock och hela huvudet svullnar upp.

Mvh Emma

[Tilde]
0

#18 Var det till mig? Jag säger såklart inte att du ljuger eller hittar på! Jag menar bara att vaccinationer är gjorda så att man inte kan bli sjuk av dem! Hela sjukdomen finns inte i sprutan, utan delar av den, så kroppen kan känna igen den och bygga upp ett försvar mot den nästa gång man blir utsatt för sjukdomen.

Hemskt vad som hände din kanin! :( Om mina kaniner bodde på en gräsmatta så hade jag vaccinerat dem (så överbeskyddande som jag är). Då är det så stor risk för fästingar och myggor, osv.. Nu när de bor på balkong så känns det inte lika aktuellt.

hjartelyckanskaniner
0

#18 Men det finns ju de som ändå får den. Är väll som med någon obotlig sjukdom hos människor. Bara några få får den, men det händer ändå. Behöver ju inte vara någon som får det på gräset. Myggor tar ju sig in överallt. Ingen vet vart den myggan varit innan och pang, så är kaninen jättesjuk. Som jag sa innan, vaccinering är en otroligt billig livsförsäkring!

Mvh Emma

[Tilde]
0

#20 Ja, om det smittar via insekter och annat så kan det ju spridas snabbt. Vi har inte många myggor på balkongen och de biter i så fall mycket hellre mig än kaninerna, lol.

Vi kollar alltid efter fästingar varje gång vi har varit nere på gräset. Hade jag haft fler kaniner så hade jag nog vaccinerat, då det är svårare att hålla koll på dem och deras hälsa (eventuella fästingar osv.)..