Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1154 ggr
Keligast
0

Djuraffärens kaniner

Alltså jag vill ha en till kanin XD vill nog många men..

om jag köper i framtiden en ny så kanske jag skall köpa från en djuraffär..men då vill jag gärna ha en hona och para den 1gång! varför kan jag inte göra det =/

har läst lite överallt här att man inte skall para kaniner som kommer från djuraffärer men avelskaniner som uppf. har..dom kommer vell ursprungen från djuraffärn sen flera generationer?

huldisen
0

Det är inte nån smart ide att para en kanin från en djuraffär , efter som man inte vet nåt om dens bakrund, den kan ju ha betfel  , och så vet man inte vem den är släkt med.

Keligast
0

#1 men hur kan det skada? =/ visst man vet inte vad den är släkt med men det är ju en blandras XD

[Maria-Gerbiler]
0

Om man köper från en djuraffär så kaninen vara väldigt inavlad och ha många dolda sjukdomar i släkten. Om man skall avla så ska man inte chansa så att man kanske avlar fram sjuka kaniner. Om alla avlar hursomhelst kommer det bara finnas sjuka kaniner kvar i längden. Seriösa uppfödare bryr sig ju om kaninens temperament och bakgrund, men på den djuraffären jag praoade på inavlade man hursomhelst och brydde sig inte om sjukdomar och dåligt temperament.

Keligast
0

#3 men om kaninen som jag köper i djuraffären har bra temrament =/

kan man inte para hanar från djuraffärer iheller med en renrasig?

twinnie
0

Moses kommer från djuraffär, och jag planerar att använda honom i Avel. Litar på djuraffären han kommer ifrån, som gav mig bettfelsgaranti som de i sin tur fick från uppfödaren.

Keligast
0

#5 om jag ska skaffa en hona iframtiden och para henne paxar jag fiina moses haha! älskar den kaninen <3

Noa-Nisse
0

jag tycker det är okej att köpa en kanin från djuraffären! och sen om du tycker att honan verkar vara en bra hona att få ungar efter så varför inte! om den då inte har något fel, ex bettfel!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Keligast
0

om den är frisk (som man kan kolla hos vetrinären innan parningen) och den har bra temrament så tycker jag det är ok! är det bara jag som tycker det?

Noa-Nisse
0

nej jag tycker det OK.. jag menar varför skulle någon vara emot att para en frisk kanin?!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Maria-Gerbiler]
0

Men det svåra är ju att veta om kaninen från djuraffär man parar verkligen är frisk. Den kan ju få en massa läskiga sjukdomar senare när den blir äldre som var dolda innan. :/

Keligast
0

#10 hände min kompis kanin den mådde jätte bra men efter 2månader blev den sjuk och dog..men den risken får man ta..kan hända vilken kanin som helst juu!

myriis
0

Kaninen kan ha anlag för t.ex bettfel eller missbildningar eller andra defekter. Då kan det bli lite jobbigt att upptäcka sen att det t.ex är fel på ungarna, så att du måste avliva dem.

ciss
0

En kanin från en djuraffär kostar 400-500 kronor och du vet förmodligen ingenting om den; exakt ålder, stamtavla, ras, om den bär på defekter som t.ex bettfel eller missbildningar och så vidare. En kanin från en uppfödare kostar kring 300-400 kronor oftast. Du får en stamtavla, kaninen är renrasig och du vet att den är helt frisk.

Vad väljer du?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Är det inte smartare att köpa en kanin som du är 100% på att du kan avla på från en uppfödare då du känner till stam och kan hålla kontakten med uppfödaren?

twinnie
0

#13 Moses, som kommer från djuraffär, kostade 350 kr. Min nya hona, som kommer från uppfödare, kostar 500 kr.

ciss
0

#15: "En kanin från en uppfödare kostar kring 300-400 kronor oftast."

www.frihetenskaniner.se

Nicolina
0

Jag skulle inte använda ett djur, oavsett ras, som kommer från djuraffär i Avel! Detta för att djuret kan bära på anlag för agrissivet, dvs. du märker inget på just de djuret du har men hon ger det dock vidare till sina ungar och du får aggresiva ungar… anlag för dolda sjukdomar, anlag för bettfel, dolda defekter, honan kan alltså bära på anlag som du med andra ord inte ser i hennes fenotyp, dvs. fysiskt på henne! Och inget som veterinären ser heller hur noga han än undersöker kaninen!

Från en seriös uppfödare har du garanti att personen inte avlat på sjuka djur, defekter osv. så du kan vara betydligt säkrare på att få även friska ungar! Och det är ju något som alla vill ha!

twinnie
0

#16 Oftast ja. Men tycker inte du ska uttala dig som aldrig köpt en djuraffärskanin?

Flippa
0

Min kanin kommer ifrån en djuraffär. JAg ska para henne..

Bobby
0

Djuraffärs kaniner är ju samma sak som kaniner i största allmänhet… När ni skriver något annat hade man kunnat jämföra med rasister!

Skriv så här i stället: Kaniner som du inte känner till bakgrunden på bör du heller inte avla på. Oavsett om de kommer från en djuraffär eller ej!

Men själv har jag fått en kull ungar utan att veta om urprung…

Och jag tcker att det är ok Att ta en kull ungar i syfte att få fram kelkaniner. MEN temperamentet MÅSTE vara bra!

Nathalieee
0

Köp från zookomkompaniet (en djuraffär) Där har dom bara kaniner med stamtavla.

Mysterious
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag köpte alfred i en djuraffär.Tycker han e den mest underbara kaninen som finns på denna jord!Ska kanske para honom EN gång och sen kastrera honom(om han revirmarkerar mkt vill säga),fick härstammningsbevis och uppfödarens namn,så jag kan rigna och fråga om han bär på sjukdoma elr bettfel i släkten :D Och om han gör de ska jag inte para honom…

#19 Tycker de är väldigt oansvarigt av dig att para henne om du inte vet något om hennes bakgrund!

[Maria-Gerbiler]
0

Jag undrar bara varför ni väljer att avla på kaniner som ni inte vet någon om dess ursprung och tar en massa risker än att köpa en kanin som ni vet inte har ärftliga sjukdomar. Om det inte fanns dålig Avel så skulle antaglingen tamdjuren leva längre och vara friskare.

japiloup
0

jag köpte två kaniner från en djuraffär och båda är friska och har stammtavla och väntar ungar. Mina kostade 200kr/st och är bedårande :)

senna
0

#22 - hur vet du om "Flippa" vet något om sin kanins bakrund eller ej? Har hon berättat det för dig eller? om inte, tycker jag att du ska säga förlåt till henne. Man kallar inte någon för "väldigt oansvarig" om man själv inte vet hur det står till. !!

[Niike]
0

#13 "En kanin från en djuraffär kostar 400-500 kronor" Vet att du skrev "oftast" i ett senare inlägg, men ville bara kommentera att det är olika!
"En kanin från en uppfödare kostar kring 300-400 kronor oftast. Du får en stamtavla, kaninen är renrasig och du vet att den är helt frisk."  Helt olika där med! Finns kaniner som kostar massor för att de har bra stam, man får med stamtavla, den är renrasig och bär inte på några defekter. Men det finns även kaniner från uppfödare som man inte får med stamtavla ifrån, då vet man inte säkert om den är renrasig eller bär på några defekter osv. En sån kanin kanske kostar mindre. Sen är det ju uppfödaren som sätter priset - vissa kanske är dyrare/billigare för att de har en speciell färg eller teckning, ögonfärg mm. Vissa uppfödare kanske tar ett dyrare pris och andra ett billigare. Sen är det ju inte säkert att kaniner från uppfödare är renrasiga. De kanske är avlade som blandras.

twinnie
0

Håller med #26

Mysterious
0

håller oxå med 26

Taci
0

#13 menade väl generellt, hon menade väl knappast att det hon skrev gäller alla kaniner i hela världen. Sluta gnäll om oväsenteliga grejer som pris, en 50-lapp/100lapp här å där, va spelar de för roll!? Fjantigt..

Jag e inte så insatt i Avel så jag kan inte så mkt, men jag skulle tycka det var bättre att avla på ett djur som man köpt från uppfödare, om det inte var så att man köpt från djuraffär som man kan få reda på bakrunden om djuren ifrån ändå. :) Men i allmänhet, tycker jag man borde avla på kaniner från seriösa uppfödare för att få kaninstammen så fin o frisk som möjligt :)

twinnie
0

#29 Påpekade bara, då det var fel? Och du är inte fjantig som utvecklar det till ett tjaffs istället för att bara låta oss lösa det själva? :S Ville inte vara elak mot någon bara påpeka att det inte behöver vara dyrare och sämre i djuraffär.

Flippa
0

#22 När jag köpte henne så fick jag stamtavla med. Kan man inte då para en kanin som kommer från djuraffären?

Mysterious
0

joda :D

Taci
0

#30, jag utvecklade inte till tjaffs, jag påpekade vad jag tycker. Du skrev att hon inte skulle uttala sig, för att hon aldrig haft en djuraffärskanin, tyckte det var ganska fel sagt bara.

ciss
0

_"Påpekade bara, då det var fel?"

_Det är inte alls fel. Här i Skellefteå kostar kaninerna i djuraffär ungefär 500 kronor, och hos de flesta uppfödare kostar en frisk kanin ungefär 400 kronor. Jag vet ju inte vad de kostar hos dig, men det har jag aldrig sagt heller.

www.frihetenskaniner.se

[Maria-Gerbiler]
0

Jag köpte en dvärgvädur för några år sedan i en djuraffär. Hon kostade 450 kr och jag fick ingen stamtavla med. Hon fick också en massa sjukdomar och dog. Jag fick avliva henne för 1300 kr, eftersom jag åkte till ett ställe som har jouröppet eftersom hon blev så dålig på kvällen. Hon hade också mask när jag fick henne. RIP Lavendel.

Sedan var jag dum nog att köpa mitt 3:e marsvin i samma affär och han hade medfött hjärtfel. Jag kommer aldrig mer köpa något i den affären igen. Jag har nu praoat på den affären och sett hur djuren skötts och förstår nu att djuraffärsägarna endast säljer sina djur dyrt för att tjäna pengar.

Highlandertess
0

Min lilla Ella är från djuraffär och hon är frisk och kry. Det är huvudsaken för mig, att hon mår bra. Jag tycker att när man inte vet bakgrunden till sitt djur så ska man helst inte avla. Men följer stamtavla och information med vid köp i djuraffär så ska väl inget hindra? Min Ella är bara sällskap (eller är jag sällskap till henne *ler*).

bollen_bella
0

Jag tror inte att det skulle bli några problem för henne att bli mamma. Men man behöver inte avla på henne, det räcker kanske med 1-2 kullar. Kolla henne hos en veterinär innan så får du reda på eventuella problem. Hur hon är i psyket vet du bäst själv:) Ta gärna blodprov oxå och kolla så att hon inte är inavlad.

myriis
0

Ursäkta, men jag fattar inte varför vissa föredrar att köpa från djuraffär när det faktiskt finns seriösa uppfödare? Då får du chans att se ev. syskon, föräldrar, får prata med uppfödaren om hur kaninen är, får veta om kaninens ursprung (oftast) m.m. Varför väljer då vissa iallafall att gå till en djuraffär och köpa en kanin man inte vet något om? Långt ifrån många djuraffärer kan visa upp föräldrar för dig och ge dig info om härstammning m.m.

Keligast
0

#38 för man blir så frestad varje gång man går förbi kainerna när man är i en djuraffär X) haha skämta!

men ja det är brukar vara närmre och det tar inte långt tid föränn den sitter i famnen på en på väg hem..men jag skall tänka på att köpa hos en uppf. men vi får se^^

Bobby
0

bollen-bella: Att ta en eller två kullar är väl att avla???

bollen_bella
0

Det tycker jag inte, lr iaf 1 kull. Man kasnke bara vill ta en kull för skojs skull…

Prizma_o_Kristall
0

Jag tänker inte kommentera vad ni andra skrivit då jag inte läst igenom varje inlägg;)

Här i Vetlanda iaf så medföljer stamtavla på VARJE kanin, alltså vet man lite om ursprunget. Men jag skulle ändå inte avla på en kanin från djuraffär. Om jag var ute efter kanin till Avel hade jag vänt mig till en seriös uppfödare, som man kan rådfråga vid eventuella problem och också ofta få träffa kaninens föräldrar och syskon:)

Kramar//Carro

Nicolina
0

#38 För att folk tycker att det är betydligt mycket enklare att gå till djuraffären och köpa sin lilla kanin till barnet! Många är nog även helt oventande om de "fel o brister" som vi ser/vet om med djuraffären, de litar helt enkelt på de och tror att det som personalen säger är det som stämmer, och så borde det ju rimligtvis vara!!

Sen tror jag även att många inte vet om att det finns uppfödare, kanin är ju vanligare men ex. hamstrar tvivlar jag på att sådär särkilt många vet om att det finns uppfödare utav! Se bara på skillnaden i antal medlemmar i föreningar och antal föreningar… hur många kaninföreningar finns det inte i Sverige? Och hur många medlemmar har dessa var? En hamsterförening finns med knappa 150-200 medlemmar!

Så jag tror på att det beror på enkelhetens skull - lathet, folk vet inte om, orkar inte leta upp en uppfödare i närheten mm!

myriis
0

343 : Jo, så är det nog, ganska sorligt faktiskt.. Jag tycker inte djur ska ses som "varor" som man bara går till närmaste affär och köper..

[Niike]
0

#43 Bra skrivet. Håller med!

JossanH
0

ärligt talat! Jag tycker så synd om alla djurungar (kaniner, råttor, hundar, kossor, you name it) som får lida pga av att människor inte kan eller vill tänka efter INNAN de avlar på sina husdjur! Är det så himla viktigt att få bebisar på sin älskling att man helt struntar i om ungarna föds friska eller ej?

Hos en seriös uppfödare (oavsett djurslag) så är han/hon väldigt insatt i det djur dom föder upp och de strävar efter att få fram friska djur så att arten de avlar på kan leva friska och långa liv.

I djuraffärer ser personalen i regel inte vilka konsekvenser deras uppfödning/försäljning ger mer än klirr i kassan! Djuren säljs alltid, så varför lägga ned massor av tid på att leta stamtavlor etc?? Och inte står väl någon som ska sälja en produkt (eller djur) och talar mot det den säljer? Inte om pengarna är det som får företaget att gå runt, då försöker man sälja..

Visst finns det undantag, men är det värt riskerna??

Tycker alla ska ta sig en tankeställare innan man avlar på ett djur som saknar stam eller hälsostatestik. Vill man verkligen ha på sitt samvete att djuren man avlar fram löper stor risk att plågas med hjärtfel, bettfel, dåligt temperament eller andra åkommor som tär på djuret psykiskt och fysiskt?
Är man villig att ta risken så ska man vara medveten om att man utför en väldigt egoistisk handling då man sätter sitt eget nöje framför friska djur….

det här inlägget är inte riktat mot någon i denna tråd utan är mina egna reflektioner om Avel. Det är inte något påhopp mot någon men jag hoppas att folk reflekterar över inlägget före de förkastar det..

Sajtvärd på Iller.ifokus

myriis
0

Otrligt bra skrivet Jossan!

Elina.
0

#46: Bra skrivet!

Fattar inte varför alla barn nödvändigtvis ska avla? De flesta har ju inte ens någon bra orsak! Man ska alltid avla för att försöka förbättra den kaninstam vi har idag! Djuraffärskaniner bör absolut inte avlas med oavsett vad djuraffären lovat. Får du inte stamtavla med din dvv/lejonhuvad/hermelin/annan "ras" därifrån så är det en korsning, för oavsett vad djuraffären säger så är det en korsning om de inte kan ge dig stamtavlan/tel nr. till uppfödaren så du får en stamtavla.

Kaniner med okänd stam kan mycket väl bära på bettfel/ha bettfel, en veterinär kan inte se om kaninen bär på bettfel eller andra defekter! Och bara för att ens kanin har ett bra temperamente så gör det den inte till en värdig avelskanin, för att avla på en kanin så ska den ha mer än ett bra temperamente att föra vidare!

JossanH
0

#48 det är bara det att finns massor med vuxna människor som också vill avla till varje pris.. för att deras husdjur är gulligt.. Vad du ser (eller köper) är inte alltid vad du får.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Elina.
0

#49: Självklart finns det också vuxna som avlar oseriöst, men det är nog vanligare att barn gör det.

JossanH
0

#50 ja, bland kaniner är det säkert det! Jag är ju mer insatt bland illrarna och det är ju inte många barn som har iller.. så ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

twinnie
0

Ser inte vad som är fel om man har köpare redan? ^^ Visst, ungarna blir inte perfekta, men huvudsaken är att de får ett hem där de blir omhändertagna.

Hellre en kelkanin i en kärleksfull familj, än en värdefull utställningskanin som blir behandlad som skit! :)

JossanH
0

#52 ja, men faktum kvarstår- om en kanin blir defekt pga att du inte vet vad för genetiska defekter din kaninhona bär på så kommer den må dåligt, varesig den bor i ett dåligt eller bra hem.. Något som kan undvikas om man vet vad man avlar på!… det är inte du och inte dina kaninungars köpare som kommer lida av det (möjligtvis lite mindre pengar efter veterinärsbesök) utan det är kaninungarna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

twinnie
0

#53 Själv har jag fått bettfelsgaranti på både hona & hane, så det är inga problem. Hanen är från djuraffär, så jag tycker inte man ska döma ut alla djuraffärer. För det finns de som har bra information till köparna.

Elina.
0

#54: Men hur kan du veta att han inte bär på defekter? Visst, att se om han har bettfel är ju lätt att kolla, men du kan inte veta vad han har bakom sig om du inte fick med papper - då kan du inte heller veta att han är rasren!

#52: Lika som att säga: Bättre med en värdefull seriöst framavlad utställningskanin än en oseriöst uppfödd kelkanin med en massa defekter.

twinnie
0

#55 Du verkar inte fatta vad jag menar? Jag har fått G.A.R.A.N.T.I på att Moses inte bär på defekter. Den djuraffär Moses kommer ifrån, gör alltid bakgrundskoll på alla djur, men säljer inte med härstamningsbevis eller papper, eftersom det inte funnits något intresse för det. Men de säljer inte kaniner som bär på defekter. Om du vill tro på deras ord är helt upp till dig, men du har aldrig varit där, du har aldrig pratat med personalen och jag tvivlar starkt på att du någonsin satt foten i en djuraffär. Man ska inte döma alla från en, två eller tre stycken affärer. Och från vad jag vet bor du itne ens i Sverige? Så hur ska du överhuvutaget kunna veta? Döm inte hunden efter håren.

SaraB
0

Sedan finns ju alltid alternativet att köpa från privatperson. Det gjorde jag med både Mimmi o Molly, samma uppfödare, allt är perfekt med dem! Alla är kanske inte seriösa, men jag hade turen med att hitta en underbar person! ;)

JossanH
0

#56 men att inte ha det på papper är lite som att inte ha det alls.. Jag litar inte på försäljares ord, och om du ska avla på din kanin så tycker jag att du ska kräva papper från djuraffären..
O jag kan iaf säga att jag varit inne i massor av djuraffärer här i Sverige och fått veta både det ena och det andra.. Framförallt då jag har kontakter med sådanna som säljer kaniner till djuraffärer så..

Sajtvärd på Iller.ifokus

twinnie
0

#58 Då har du antagligen itne varit inne på vår djuraffär. Bara för att du har dåliga erfarenheter betyder itne det att alla är detsamma.

Elina.
0

#56: Du har då ingen aning om hur ofta jag sätter foten i grannlandet, där jag också besökt djuraffärer.

Jag litar inte på en djuraffär, om de inte säljer öronmärkta kaniner samt säger vem uppfödaren är/ger stamtavla till kaninen.

Har du inga papper på din kanin så är han/hon en korsning, och djuraffärer kan ändå inte stå för en sådan "garanti" som att kaninen är defektfri. Ja bryr mig inte om om du avlar med din kanin, men jag har all rätt att tycka att det är oerhört oseriöst. Dessutom så kan djuraffären inte se på djuren om de bär på defekter eller ej.

Elina.
0
JossanH
0

#59, men som jag skrivit innan.. har du inga papper så är det lika med noll.. kräv papper på din kanin innan du parar.. Bara ett råd!
Nä, har inte varit i "din" djuraffär men med tanke på hur seriöst man har sett på flertalet djuraffärer här i närheten och sedan fått saken omkullknuffad efter att ha talat med leverantörer av ljust kaniner så vet jag att många affärer säger vad kunden vill höra för de vill sälja sina djur. Grattis till dig som hittat det schysst ställe.. men utan papper skulle jag inte förlita mig på vad de säger.
Och jag står också fast vid att avla ska man göra för att tillföra något positivt, inte för sitt eget nöje skull.. Är det någon/några som blir lidande så är det alltid ungarna, inte uppfödaren, om kullen skulle bli defekt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

twinnie
0

#62 Synd att du inte litar på det. Men det gör jag, med eller utan papper. Papper som de ens inte har. Kan bara lita på deras ord, och det är det jag gör! Bryr mig egentligen inte om vad andra tycker, men, man ska inte säga att alla djuraffärer är desamma, för det är bara struntprat.

JossanH
0

#63 men, man ska inte säga att alla djuraffärer är desamma, för det är bara struntprat
Och det är det, så vitt jag ser ingen som påstått heller..

Sajtvärd på Iller.ifokus

twinnie
0

#64 Trodde att det var det du ville poängtera med inlägg 46.

Elina.
0

#63: Det börjar låta som om du säger sådär bara för att du inte vill att din kanin ska bära på en massa defekter samt att du vill att han ska vara renrasig. Djuraffären ska dessutom kunna ge dig åtminstone tel nr, namn & adress till uppfödaren samt papper på kaninen!

twinnie
0

#66 Tråkigt att du tycker så om mig. Och tråkigt att du jämt ska vara så otrevlig? Jag har telefonnummer till uppfödaren, men när man ringer säger en röst "Numret är ej i bruk". Vill liksom bara rentvå mig själv lite. Och jag bryr mig inte om min kanin inte är renrasig. Tycker han är den finaste kaninen i världen. 100 gånger finare än alla renrasiga och perfekta utställningskaninerna i hela världen. Men du verkar inte ens tycka han ser ut som en kanin? Fine, men håll dumma kommentarer för dig själv!

Jag tänker ta en kull med mina kaniner. En kull där jag redan har 5 köpare, varav en som ska köpa 2 st. Det är släkt och vänner och alla köper för att ha sin kanin till kel. Är 100% säker på att ingen ska avla på dem. Däremot är det 3 st som är hoppintresserade. Jag har allt planerat och kan mer än du tror, så snälla - sluta hacka på mig :)

myriis
0

Jag stödjer inte djuraffärs Avel, just p.g.a detta. Allt för många går dit, köper en eller två kaniner, och sen är det ju bara att para kaninerna och vips, har man ungar!

Jag tänkte avla på min Roxy, och ja, hon är från djuraffär. Men jag vet att hon kommer från en seriös uppfödare och enda anledningen till att hon såldes som djuraffärskanin är att hennes färg var fel. Men jag ångrar mig iallafall, och är glad över att det inte blev några ungar. Jag har ingen garanti från att hon är fri från defekter eller liknande.

Sen tycker jag inte en muntlig garanti eller intygelse betyder så mycket. Jag krävde att få ett intyg på att mina kaniner hade OK tänder senast jag var hos vet. , trots att det kostade 50 kr extra.

twinnie
0

Jag har också intyg från vet. på att Moses tänder e OK ;)

myriis
0

#69: Syftade inte på dig, även fast det var ditt inlägg som "påminde" mig :)

twinnie
0

Aha ok xD

KajsaM
0

Hampus kommer från djuraffär. Och jag ångar att jag köpte han får en djuraffär alltså inte att jag köpte han men från en djuraffär. Jag kommer INTE avla ´på han för jag vet absolut inget om hans släkt. Men jag letar uppfödaren för jag vet 100% att han föddes inte på djuraffärn utan dom köpte in han. Hampus var första och sista kaninen jag köper på djuraffär.

twinnie
0

#72 Ångrar också att jag itne köpte från uppfödare, men - sånt e livet ;)

Ringde djuraffären för en stund sen och de sa att de skulle kolla bland deras papper. Jag köpte ju honom 2004 så de var inte säkra på om de hade kvar papprena på honom. Hoppas iallafall :D

mellon
0

Kaniner som kommer från Djuraffärer kan vara sjuka sedan de föds därför köper jag helst från en uppfödare

KajsaM
0

#73 Nja inte mitt liv kommer att vara så ^^, haha hade bara lust ;)

JossanH
0

#67 jag kräver absolut inte rasrena djur. Jag tycker att många raser om det så gäller kor, hundar, katter eller kaniner har gått ett par steg för långt för att djuret ska må bra. Det jag dock ser som ett måste är papper på att djuret är friskt men även att släktingar och förfäder är friska och så självklart en stamtavla. Det är förstås viktigt (om man ska blanda raser på djur) att man vet vilka som går att blanda med vilka innan man gör det. Många ärftliga defekter och nedärvda egenskaper bör inte blandas då det med säkerhet förvärrar än förbättrar. Sen är ju frågan, då jag inte är så insatt i just kaninaveln, om man får föra/regestrera stamtavla på kaniner som inte är rasrena..

I varje fall. Jag har förstått att du bara ska ta en kull… du kanske får 2 ungar, du kanske får 5 eller ännu fler.. saken är att det i vilket fall som helst blir ungar som kan bli lidande pga dålig Avel.. Sen om det är 1 eller 10 spelar mindre roll. ditt handlande ger konsekvenser!

Det är ditt val att avla eller ej, men nu har iaf jag gett dig mina argument varför JAG aldrig skulle göra det… Är egoistisk på många punkter, men försöker tänka ett steg längre när det gäller att bestämma över liv och död..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Elina.
0

#76: Bra skrivet!

Jag har inte heller något emot korsningar, men jag tycker att alla korsningar som säljs & avlas på ska få med sig härstamningsbevis, samt att man skall veta stammen på de djur man avlar på. Tycker också att temperamentet är viktigt, en kanin som varit bitsk som ungdjur men kommit över det, en kanin som haft en jobbig tonårsperiod eller är revirsskyddande är absolut inget som ska användas i avel! Men, bara för att kaninen är och alltid har varit trevlig så betyder det verkligen inte att den lämpar sig för Avel.

JossanH
0

#77 precis.. många ser sitt gulliga djur som enda argumentet för Avel.. men man borde kolla på så mycket annat!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

twinnie
0

Förhoppningsvis får jag nu papprena på min kanin. Tänkte åka dit till helgen! Vet ju precis hur ni menar och vill verkligen veta mer om min kanins bakgrund, och får jag inte papprena, är jag inte längre säker på om jag ska ta kullen. Har fått lov att använda en bekants kaninhane som då har härstamningsbevis. Och honan har härstamningsbevis och är fri från defekter.

JossanH
0

# 79  Har fått lov att använda en bekants kaninhane som då har härstamningsbevis. Och honan har härstamningsbevis och är fri från defekter

Ett mycket mer förnuftigt beslut där! :) hoppas bara att även hanen är fri från defekter..

Sajtvärd på Iller.ifokus

twinnie
0

#80 Hoppas jag med. Annars får jag hitta någon annan :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.