Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1036 ggr
tussen12
1

träffas för första gången! ^^

Hej! min kaninhona och min kaninhane träffades idag för första gången, allt gick bra! då hanen bara e 10 veckor så försökte han inte para sig med henne, honan var väldig snäll och slickade han på huvudet :)

ska para dom nästa sommar, Kommer dom se sig själva som kompisar och inte para sig om dom fortsätter träffas?

Tacksam för svar!

p.s. kan konstatera att jag hade koll på dom båda! <3

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tussen12
0

SkrattandePutt^^ Ska gå oh lägga mej, Vill hjärna veta nu

Stjärnfallets
0

När hanen är könsmogen kommer han att para sig med honan, kompisar eller ej. Könsdriften är en av de starkaste drifterna.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

tussen12
0

Gladok, så dom kan träffas nu utan att jag behöver oroa mej att dom inte kommer para sig nästa år? Skrattande

Min kompis kaniner hane och hona, bodde jämte varandra om dom kom lösa så parade dom sig inte,Bara kelade så jag blev lite undrande

Stjärnfallets
0

Det är nog i undantagsfall som de INTE parar sig.
Det normala för en hane är att han vill para sig med alla honor han kan komma över så fort han blir könsmogen.
Jag hade INTE haft dem ihop mer än tills hanen är MAX 3-4 månader gammal eftersom risken ökar hela tiden.

Du kan vara lugn, du kan para dem till våren.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

tussen12
0

okej tack så mkt! ;)

Stiinisen
0

#3 kan inte denna hanen vart steril ?
Min kompis hane var det och han var aldrig 'hanig' och ville para sej osv.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

tussen12
0

han bryr sig inte så mkt om PARNING, Har hänt typ 2 gr att han har klättrat lite på hennne, Men då e han uppe på ryggen och håller på, Skrattande Tar såklart bort han.

Idag var hon tjurig…De blev ett tuvnyp på lille killen,sedan blev det att bada då hon slickade hela han xD

jag tror hon väntar tills han vill para sig,..

Stjärnfallets
0

Du verkar ha fått det hela om bakfoten. Det är INTE hon som ska vänta tills han vill para sig utan tvärtom. Honan ska vara redo, alltså i brunst.

HAN kommer att vilja para sig så fort han är könsmogen och är inte honan villig då så kan hon skada hanen ordentligt.

Ärligt talat så SKA du sära på dem, de ska INTE bo ihop, då kommer du att få oplanerade parningar på din hona.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

tussen12
0

Dom bor inte ihop! Dom träffas typ bara 5 min om dag,Under uppsikt:)

Dom ska bo ute nästa sommar,då hon ska ha kullen. Då undrar jag…När ser man när honan e redo för PARNING?

Stjärnfallets
0

Okej, BRA!

Då kan det inte bli några oförutsedda bebisar iaf men tänk på att det är ett ögonblicksverk när två kaniner parar sig. Så även om du håller dem under uppsikt så går det fort när det väl händer.

Ang honan så kan det vara svårt att se ibland men oftast blir de lite tjuriga när de brunstar, De kan tex stampa mycket och röra runt i buren. Vissa kissar upp på burväggarna och andra kan t.o.m bli lite utåtagerande.

Om du märker av sådant beteende så kan du tex titta på honans kön. Om det är mörkrosa/"rött" så är hon brunstig.

Det är olika hos olika honor. Ett alternativ är också att släppa ihop kaninerna när du tänkt para och se om honan är villig. Är hon inte det så kan du försöka igen nästa dag.

Åldersmässigt så parar jag inga honor före sex månaders ålder. Jag brukar vänta tills de är minst 8 månader.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

tussen12
0

kan man ge nogon växt så chanserna e större att hon vill para sig?

Stjärnfallets
0

Ja, man kan ge lite persilja i några dagar innan PARNING, det sägs ha effekt. Ett annat alternativ är att ha dem i burar intill varandra, det kan också få igång honan.

Du behöver inte vara orolig, förr eller senare så är hon villig.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Fridaaaa
0

Du ska inte låta dem träffas om dem inte ska paras. Han kan mycket väl vara könsmogen nu.
Låt enbart okastrerad hane och en fertil hona träffas OM dem ska ha ungar, inte annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
0

Okej :)