Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 820 ggr
Suskiv
0

Kaninungar och kyla.

Hur bra klarar pyttekaniner av att bo ute?

Beräknad förlossning (om det tagit sig) är början på augusti, då är det varmt (förhoppningsvis) och ungarna är sen 8 veckor i början av oktober, då har medeltempeaturen normalt legat på 7 grader. Hur bra klarar kaninungar denna kyla, det kan ju dippa under nollan på natten.

tänker att så länge de bor med mamman bör de ju kunna hålla värmen bra men sen när man särar på dem. Kan en ensam 8 veckors unge klarar kylan eller bör de bo inne första vintern?

Anledningen till mina funderingar är att jag planerar på att ha en bakup-plan om jag inte får ungarna sålda (förutom de som stannar) och då måste ha fler burar. Uteburar skulle jag föredra, helt enkelt bygga en trefackare vilket gör att jag har då fyra tomma fack som backup (förhoppningsvis blir jag inte sittandes med för många hanar), men om de har svårt med kylan så behöver jag istället inneburar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Storkebodas
0

Jag hade en kull förra hösten och de föddes i slutet av augusti. Det var inga problem med kylan alls. Det är ingen fara att ha dem utomhus över vintern, det är ju så vildkaninerna lever. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

NinaS
0

Jag hade en kull för massa år sedan som föddes ute i december, om jag inte minns fel. Jag var fodervärd åt mamman, så ungarna flyttade till uppfödaren när de var 8 v, men hos mig var de ute hela tiden.