Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 589 ggr
Hugosmatte123
0

vad ska jag göra????????????

jag har en kanin som är snart 5 mån och han vägrar ta på sig selen jag försökte tidigare idag men då bet han mig och rev mig, han älskar att gå på gräsmattan kopplet är väl ingen höjdare men när han har det på sig så skuttar han runt jättemycket och nosar på grejer.

är det nån som vet hur jag engklare kan lära han att ta på han selen???????????????

[hejhejnaffy]
0

Lägg den först bara över honom, så att om han skulle vilja kan han bara skaka av sig den. Nästa steg är att knäppa den runt magen och sen runt halsen. Går allt bra och du känner att han är trygg med selen, kan du prova att försiktigt sätta ner han på gräsmattan och låta han hoppa runt några minuter. Om han blir rädd, pratar du lungnande med han och sätter försiktigt in han i buren igen. Lycka till :)

slarvigt
1

Min kanin gillade inte heller selen och på honom funkade inte riktigt det #1 säger, för om man ens skulle försöka lägga selen över honom så rusade han iväg, och då gällde det att vara tålmodig. Man kan ta med sig selen när man sätter sig ner med honom. Låta honom förstå att synen av den inte betyder obehagliga saker (den är ofta omkring honom, även när den inte ens ska försöka sättas på). Lägga godisbitar runt den som han kan få äta. Sedan hålla upp den framför honom som om man skulle sätta på den och ge godis. Fortsätta så tills han inte reagerar på att du håller upp den. Först då lägga den på ryggen, ge lite godis, prata lugnande, klappa på huvudet… Jaa, på det viset stegvis se till att han vänjer sig. Tillslut kan han skutta omkring lite med den i sin bur (under uppsikt så att han inte fastnar och skadar sig naturligtvis). Och seeeedan kan man börja ta ut. Tänk framför allt på att INTE vara stressad när du gör detta utan att ha gott om tid på dig. Om man går för snabbt fram så kan det hända att man tar i lite för hårt och går över kaninens gränser så att selen i fortsättningen förknippas med att bli fasthållen och vara rädd.