Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1029 ggr
pinku
0

Nybörjare på kanin!

Hej! (jag har lagt in den här texten på rexkanin också, men det kanske är fler här:))

Jag har flera marsvin, men funderar nu på att skaffa kanin också. På senaste smådjursmässan fick jag för första gången träffa en rexkanin, och jag fastnade med en gång.

Jag hade kanin som barn, men jag utgår ifrån att all info man fick då är hopplöst utdaterad. Så jag har en del frågor:

Kan kaniner leva ensamma eller ska de ha artfrände, och isf, passar honor eller hanar bäst ihop?

Vad ska de äta förutom hö? Vad jag har förstått ska majoriteten av deras föda ska bestå av hö, dvs fri tillgång. Stämmer?

Vad uppskattar de för inredning i buren? Marsvin gillar allsköns tunnlar och kuddar och puffar. Är det samma för kaniner?

Är det någon form av pälsvård som rekommenderas eller sköter de sånt själva?

Ska de ha saltsten?

Hoppas att någon orkar svara på alla mina frågor :)

Frosstis
0

Jag är själv nybörjare, men har lärt mig lite här på iFokus och ingen har skrivit så.. Får försöka svara så gott jag kan Skrattande

Kan kaniner leva ensamma eller ska de ha artfrände, och isf, passar honor eller hanar bäst ihop? Ja de kan leva ensamma. Tror de funkar bäst så, då de kan börja bråka med varandra.

Vad ska de äta förutom hö? Vad jag har förstått ska majoriteten av deras föda ska bestå av hö, dvs fri tillgång. Stämmer? Stämmer bra! :) Pellets ska de också ha. Vet inte så bra om pelletsen så det får någon annan svara på, men oxbow :)

Vad uppskattar de för inredning i buren? Marsvin gillar allsköns tunnlar och kuddar och puffar. Är det samma för kaniner? tunnlar, pinnar m.m Jag är inte så bra på det området :)

Är det någon form av pälsvård som rekommenderas eller sköter de sånt själva? Långhåriga kaniner behövs borstas 1-2 gånger i veckan.

Ska de ha saltsten? Nej. Bara dräktiga/digivande honor kan/ska ha det, men jag tror itne du ska avla Skrattande

Kram

pinku
0

#1 Tack för svar! Skrattande

Hoppas någon annan kan fylla i litegrann också…

mandyosv
0

De gillar sitthyllor och tunnlar :D hus och grejer

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

CorneliaAndersson
0

1. kaniner är kolonidjur och trivs för det mesta själva . men vissa kan bo tillsammans fast då behövs stor plats med många ställen att gömma sig vid. om man ska.ha 2 kaniner tillsammans så ska man helst ha en kastrerad hane och en hona. men ibland kan även 2 honor funka (hamnarna skadar för det mesta varandra i kamp om honor och leder oftast till döden/svåra skador för en av dom). 2. japp kaniner.ska ha fri tillgång till hö :) de kan få pellets men inte så mycket. kaniner upp till 3kg ha helst inte ha mer än 0.5dl/dag. jag använder ett foder som heter "Svenska foder för kaniner och marsvin" (blå påse) och mina kaniner äter med god aptit :) 3. det är olika från kaniner till kaniner men de SKA ha en sitthylla som de kan sitta på. många vill ha bollar, ett litet hus o.s.v :) 4. långhåriga kaniner behöver pälsvård ca 1-2gånger i veckan, man borstar då igenom pälsen och tar bort eventuella tovor:) annars behöver de ingen :) sätten rekomenderas inte! kaninen kan få allvarliga problem så som gallsten och dö. vissa honor som är dräktiga eller ger di kan behöva men oftast inte :) förlåt för eventuella stavffel, skriver från mobilen ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Zakarias
0

Rexas behöver nog inte så mycket pälsvård.

pinku
0

Tack för alla svar! En ny fråga: Hur är det med grönfoder? Marsvin ska ju ha det varje dag, speciellt C-vitaminrika, är det något kaniner behöver?

mandyosv
0

Ibland =) Man kan ge vad man själv tycker känns bra Det står olika överallt och många tycker olika! Så ge vad du tycker är bra! Gå in i någon tråd där de står "hur mycket grönsaker ger du" Så får du typ 100 svar ;)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Frosstis
0

Vissa säger olika. De ska iallafall inte ha mycket, så mycket som marsvin får på en dag (har sett på MiF att ni ger jättemycket!) ska de kanske ha på 2 veckor. De ska inte ha mycket, antingen lite varje dag eller några gånger/nån gång i veckan :)

Hö, (pellets) och vatten ska de ha varje dag :) Pellets väljer man själv, kaniner under 3 kg ska somgsagt ha ca 0,5 dl.

Så inte mycket grönsaker alls, räknas som godis nästan Skrattande

pinku
0

Är kanske en dum fråga, men jag antar att de inte ska ha gnagarblandningar och såna där typ fröstänger?

mandyosv
0

#9 Neej! Men en av mina älsklingskaniner får fröstång IBLAND, sällanOskyldig

pinku
0

Ok, det är typ som marsvinen då, får en fröstång typ en gång i halvåret.

slarvigt
0

Det där med pellets är ju lite beroende av hur du tänkt ha kaninen. Jag har en innekanin och har insett att han inte behöver ha pellets alls, eftersom han inte behöver skydda sig mot kyla och eftersom han håller hullet bra ändå. (De bör dock få pellets upp till… åtta månaders ålder? Tror jag att det är? Rätta mig gärna.)

Jag brukar istället alternera mellan olika örter, bark och grönsaker. Tre olika sorter om dagen, ungefär en handfull sammanlagt är en tumregel. Och att variera dessa. Man måste ju dock vänja in kaninen så fort man börjar ge den något nytt, men det kanske är samma för marsvin? Börja t.ex. med att ge en liten del av ett maskrosblad och öka mängden under en veckas tid ungefär så är den invand sedan.

Fridaaaa
0

**Kan kaniner leva ensamma eller ska de ha artfrände, och isf, passar honor eller hanar bäst ihop?
**Kaniner är inte flockdjur så dem kan leva ensamma. Vissa kaniner uppskattar sällskap av andra kaniner andra inte. Ska man ha 2 kaniner ihop, bör det vara 1 kastrerad hane + hona eller 2 honor som helst vuxit upp tillsammans (lättast att få att fungera att bo ihop iregel)

**Vad ska de äta förutom hö? Vad jag har förstått ska majoriteten av deras föda ska bestå av hö, dvs fri tillgång. Stämmer?
**Hö ska bestå av 80-90 % av kaninens mat.
Mina får även lite pellets och sedan godsaker uteifrån. Vintertid blir det grönsak 1-3 dagar/vecka max.
Det är precis som med marsvin: Morötter & frukt = socker = mer godis.

**Vad uppskattar de för inredning i buren? Marsvin gillar allsköns tunnlar och kuddar och puffar. Är det samma för kaniner?
**Kaniner ska ha en sitthylla (lag på det).
Men det uppskattar hus, tunnlar, stockar i buren mm

**Är det någon form av pälsvård som rekommenderas eller sköter de sånt själva?
**Skaffar du långhårig kanin krävs ju borstning allt från 1 dag/vecka till 1 gång/dag. Angorakaniner ska klippas var 3-4månad.

**Ska de ha saltsten?
**Nej salsten är precis som till marsvin, big nono

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pinku
0

Ytterligare en fråga: vad är minsta lagliga mått för bur till en kanin?

Fridaaaa
0

#14 100x50x50, eller ja 0,5 kvm, minst 50 cm höjd och minst 50 cm bredd.
Men minst 120x50 rekommenderar jag till en dvärgkanin under 3 kg =)

Så här är lagliga måtten:

Dvärgkanin 0-3 kg: 0,5 kvm, bredd minst 50cm, höjd minst 50 cm
Mellankanin 3-5 kg: 0,7 kvm, bredd minst 60 cm, höjd minst 60 cm 
Stor/Jättekanin 5 kg och uppåt: 0,9 kvm, bredd minst 70 cm, höjd minst 70 cm :D

pinku
0

#15 Hmm, de lagliga måtten är inte så väl tilltagna, är ju samma sak med marsvinens mått. Håller med dig, 120x50kan räcka för en dvärgkanin. Annars blir det lite väl litet…

Fridaaaa
0

#16 Ja det är tyvärr så :(
Ja jag har inte under 120cm burar, OM det inte är stor Hage tillkopplad dygnet runt, då kan jag tänka mig att ha bur som är 100x50.
Det sjuka är, att man får ha 2 dvärgkaniner på en yta som är 100x50 :/

pinku
0

#17 Ja usch :( Men är det inte svårt att ha två dvärgkaniner på så liten yta? Jag menar blir det inte bråk?

Fridaaaa
0

#18 Beror lite på individerna. Mina 2 honor hade aldrig kommit överrens på så liten yta. Jag skulle aldrig få för mig att ens sätta 2 kaniner i så liten bur :/
Jag menar, sitthylla och matskål ska med få plats t.ex.
Men många kräver betydligt större ytor för att komma överrens.

pinku
0

#19 Ok. Ja, det blir nog bara en kanin för min del, och han/hon kommer minst få 120x50! :)

Stylle
0

en bur som är 95x57 alderläs för liten??

viggebys
0

#21 den är ju laglig, men tråkigt liten…

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Fridaaaa
0

#21 Tyvärr laglig men ack så liten. Skulle aldrig sätta en kanin där mer än som sjukbur,

Stylle
0

Då får jag väll hitta en större…

mandyosv
0

#24 Gör det!! Absolut!

Jag har en liten innebur på ca 65 x 40 som jag fick med en kanin jag köpte :O Hon hade bott där hela sitt liv. Den buren har jag kvar för jag använder den och har med till utställning, om jag köper en kanin t.ex på utställningen så kan den få bo i den buren från fredag till söndag =)

Frosstis
0

#25 Förvånad Den buren är ju inte ens laglig! Stackars ninen Rynkar på näsan t.o.m våra hamsterburar är större..

Zakarias
0

#26 kaninen bor ju inte i den. Hon använder den som transportbur!

mandyosv
0

#26 Jag vet assjukt!!! Mina hamsterburar med! Men inte synd om ninen på utställning iaf som sitter sitta i transsport bur :)

Fridaaaa
0

#25 Den får man inte ens ha marsvin i, helt sjukt :(

Frosstis
0

#28 ja.. Men den är väl större än en vanlig transportbur då? Eller..?Obestämd