Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1029 ggr
pinku
0

Nybörjare på kanin!

Hej! (jag har lagt in den här texten på rexkanin också, men det kanske är fler här:))

Jag har flera marsvin, men funderar nu på att skaffa kanin också. På senaste smådjursmässan fick jag för första gången träffa en rexkanin, och jag fastnade med en gång.

Jag hade kanin som barn, men jag utgår ifrån att all info man fick då är hopplöst utdaterad. Så jag har en del frågor:

Kan kaniner leva ensamma eller ska de ha artfrände, och isf, passar honor eller hanar bäst ihop?

Vad ska de äta förutom hö? Vad jag har förstått ska majoriteten av deras föda ska bestå av hö, dvs fri tillgång. Stämmer?

Vad uppskattar de för inredning i buren? Marsvin gillar allsköns tunnlar och kuddar och puffar. Är det samma för kaniner?

Är det någon form av pälsvård som rekommenderas eller sköter de sånt själva?

Ska de ha saltsten?

Hoppas att någon orkar svara på alla mina frågor :)

Frosstis
0

Jag är själv nybörjare, men har lärt mig lite här på iFokus och ingen har skrivit så.. Får försöka svara så gott jag kan Skrattande

Kan kaniner leva ensamma eller ska de ha artfrände, och isf, passar honor eller hanar bäst ihop? Ja de kan leva ensamma. Tror de funkar bäst så, då de kan börja bråka med varandra.

Vad ska de äta förutom hö? Vad jag har förstått ska majoriteten av deras föda ska bestå av hö, dvs fri tillgång. Stämmer? Stämmer bra! :) Pellets ska de också ha. Vet inte så bra om pelletsen så det får någon annan svara på, men oxbow :)

Vad uppskattar de för inredning i buren? Marsvin gillar allsköns tunnlar och kuddar och puffar. Är det samma för kaniner? tunnlar, pinnar m.m Jag är inte så bra på det området :)

Är det någon form av pälsvård som rekommenderas eller sköter de sånt själva? Långhåriga kaniner behövs borstas 1-2 gånger i veckan.

Ska de ha saltsten? Nej. Bara dräktiga/digivande honor kan/ska ha det, men jag tror itne du ska avla Skrattande

Kram

pinku
0

#1 Tack för svar! Skrattande