Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 706 ggr
emmagronborg
0

hjäälp va ska jag göra?!

Min tjeja här hemma har för första gången blivit lös i magen, jag tror att det är det såkallade druvbajset, småsmå kluttar i en hög som är geggigt..

Va ska jag göra?!

Hon har inte ätit något speciellt, inte provat något nytt.

Det ända som är som gör mig sjuk orolig är att hon har käkat upp mina blommor :S  kan detta va orsaken? är det farligt……

tussen12
0

vilka blommor då?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Jo3ef1n
0

Är det någon jätte-giftig blomma hon har ätit?

Hur mår hon i övrigt, och länge har hon varit sådär?

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

emmagronborg
0

jaa det är ju frågan…..  typ marguriter, smultron och någon mera. Hon har aldrig visat något intresse för dessa förut så därför har jag inte vart orolig att hon skulle ha käka upp dom……

Ska kasta alla blommer jag har nu, så hon inte fortsätter äta..

Hon har inte ätit på dom idag, och hennes bajs va normalt igår kväll/ imorse. Såg nu när jag kom hem att det låg en liiiiten liten hög på hennes sittbräda..

emmagronborg
0

hon mår bra, eller hon är som hon brukar :)  jag vet inte om dom är giftiga?!..

Hon va som sagt vanlig i bajset imorse, såg nu när jag kom hem att hon hade fått geggit bajs :(

tussen12
0

antagligen ingen fara ;) Kaninerna brukar gö äta upp det derekt när det kommer ut, antagligen så har hon inte orkat äta upp det ^^

emmagronborg
0

aaah hoppas det är så :)  vart lite rädd när hennes bajs vart löst..  kanske bara att magen inte är van riktigt, hon har tex inte ätit så mycket gräs i sitt liv, då jag köpte henne som bebis i vintras och jag har henne inne, sommaren har varit regning osv inte vart läge att va ute i koppel :)

emmagronborg
0

men ska jag bara ge henne hö och vatten nu tills magen mår bra?

Jo3ef1n
0

Min lillgumma blev sådär en gång när kaninmaten hade tagit slut och djuraffärn var stängd så jag blev tvungen att ge henne massa morötter istället.

Där berodde det på att hon hade ätit för mycket färskt foder/ alltså blommor blad, grönsaker!

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

tussen12
0

är det löst helatiden? Eller bara ibland, ?

Ifall det bara e ibland så e det ingen fara, Bara fortsätt som vanligt,

Ifall det är hela tiden löst och fasnar i baken på henne så e det diarrè,

Kaniner ska få små klumpar som sitter ihop, dom äter det. det är mycket vitamin rikt, så därför äter dom det, :)

Om det nu e Diarré så ge bara hö och vatten i 2 dar, Om det inte går bort på 3 dar så kontakta vetrenären, :)

emmagronborg
0

har vart borta en stundn igen och nu är det vanligt bajs i toaletten :) så det verkar va lite ibland. Men då kör jag som vanlig och har lite extra koll :)

Tack :)

emmagronborg
0

nu när jag låg och myste med henne så såg jag att det va något under nosen, så kännde och kolla efter. hon är ganska så blöt där under?!  är det något farligt. vet att det inte är för hon har druckigt eller slickat sig.

minaninar
0

Inte så bra att ha blommor som man inte vet om de är giftiga eller ej där man har kanin. Du får nog ditcha blommorna.

Det kan vara något giftigt du får slå på nätet. Eller så är det bara för mkt av det goda.

Men som sagt, har svarat i din andra tråd.Oskyldig

Men kaninsäkra ditt hem. Gå ner på golvet o se till att sladdar och växter mm antingen åker ut eller hamnar på ett sätt att det inte skadar kaninen. Kaniner gillar ju som bekant att tugga, speciellt på farliga sladdar. Är direkt livsfarligt både för kaninen o dig ifall det tuggas sönder sladd.

emmagronborg
0

#12, du är en riktig klippa, du har hjälpt mig så mycket :D

Men nae jag vet, lite klantigt av mig med blommorna. men dom är borta nu i alla fall. Hon gjorde dom inte så värst fina efter hennes lilla förstörelse xD….

Lägenheten är kaninsäker sen långt innan :) Men som sagt hon visa inget intresse för dom innan, de har trotsallt stått där ute sen maj. Det är nu som hon börjat äta utav dom. Derför har jag låtit dom stå där, men nu har jag lärt mig att nästa år för dom hänga istället :)