Vår ena kanin är vitscheck, råd och tips?
Jag har misstänkt redan från början att vår ena kanin är vitscheck, men jag har inte vetat helt säkert hur föräldrarna ser ut.
Nu visar det sig att mamma är brokad och pappa mantlad.
Vi har 2 kaninkillar som är syskon. Den ena är helvit, kan anas lite gråaktig på nosen. Den andra är viltgul.
Om jag förstår det hela rätt så bör ju den vita (Sigge) vara vitscheck. Han är nu 7 månader och mår hur bra som helst. Han är inte klen på något sätt, utan snarare störst av alla syskon.
Nu undrar jag vad jag ska vara uppmärksam på, eftersom vitscheckar plötsligt kan bli väldigt sjuka.
Han äter bra, får hö, pellets (oxbow) och grenar av lönn, rönn etc. Han är inte överdrivet förtjust i grönsaker, men broccoli kan gå ner ibland.
Han har hittills aldrig varit dålig i magen, utan bajsar helt normalt.
Viktmässigt är han precis som sin bror, inte särskilt tjocka men inte smala heller. De ser ganska vältrimmade ut, och är båda väldigt aktiva och rör sig mycket.
Är det någon som har haft en vitscheck som kan berätta hur det gick? Det är väl inte alltid de blir sjuka? och om de blir sjuka hur fort går det och vad händer? Ska jag undvika att ge någon speciell mat?
Vitscheck kan du ju inte veta säkert om han är.
Som #1 säger så kan man inte veta utseende mässigt om kaninen är vitscheck eller inte, man kan dock anta att de som är väldigt vita kan vara vitscheckar men det betyder inte att de är det.
Det enda du kan göra är att vara uppmärksam och hantera den som vanligt och hoppas att den inte är vitscheck.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Det låter ju som om kaninen mår bra. Då är allt bra, se bara till att hålla det så? Och grönsaker är ju inte så viktigt. Bra hö, bra pellets och grenar är ju jättebra! Några gröna blad typ färsk koriander (som är låg i kalcium, något endiveblad, liiite fänkål, gurka nu när det är så varmt? är sådant som man kan ge lite av, men vad jag förstår så har du redan som du ger nu tillgodosett h*ns behov)

Om det börjar bli problem är ju magen vad jag förstått det som oftast är problemet med sk. Megacolon (kan du slå på nätet om). Men jag har också sett att det går alldeles utmärkt att få även en sådan kanin att må bra och leva ett gott liv om man bara ger rätt mat osv. Men det gör ju du redan.
Vitscheckar är väl en viss procents statistiskt som får. Det jag undrar då är att om kaninen är mest vit och har föräldrar som båda har det där vitanlaget, måste då alla kaniner med den typen av teckning också få de genetiska defekterna (eller bli vitscheckar?)? De som är i andra färger och teckningar måste då per definition vara "safe"? *grubbel*
Nej, säker på att han är vitscheck kan jag ju inte vara. Det är bara en misstanke. Det är bara att fortsätta sköta honom som vanligt då alltså, och hoppas att han håller sig frisk i fortsättningen också. :-)
Om han är vitscheck så kan du inte göra någonting åt det när han blir dålig sen, och han kommer med största säkerhet att bli dålig om han är vitscheck, om han inte hinner dö av något annat innan då.
Man kan inte ändra på ifall kaninen har megacolon, men däremot har jag ganska så bestämt för mig att man kan ge diet så att den ändå kan må bra. Det är för varmt för att jag ska orka söka igen, men har för mig senast jag läste så var det intrycket jag fick. Men som sagt. DU ger bra mat nu, sedan får du se om du skulle märka att han blir sjuk på ena eller andra sättet och ta tag i det då.

Är den helvit så bör den ju inte vara vitscheck, en vitscheck är ju ofta en dåligt manteltecknad, men för mycket vitt men ändå fläckar. Fota honom och lägg ut en bild.
Tack för svaren. Jag försöker vara uppmärksam på hans välbefinnande. Om det nu blir så (vilket jag absolut inte hoppas) att han blir sjuk och dör i ung ålder, så vill jag att han ska ha en lyckligt och bra liv även om det är kort.

En vitscheck ska ju alltså vara fläckig, men med mest vitt och bara lite fläckar, en helvit kanin är ju knappast vitscheck, sen finns det ju manteltecknade med dålig teckning även om dom inte är vitscheckar, så man kan aldrig säkert veta detta, men din kanin har ju inga fläckar så han kan ju knappast vara vitscheck.
Förlåt men, jag måste fråga vad inebär det att ha en vitscheck eller dylikt? förstår inte rikitigt vad det innebär . blir det lättare sjuka eller nått?=S
sorry att jag stal lite av denna inlägg
#10 Det kan ju vara så att han är vit/egern japantecknad (svag) med brokningen över de egerna fälten. Då ser han ju vit ut. Han kan ju knappast vara vit blåögd eller vit rödögd, och vit brunögd misstänker de ju är precis det jag beskrev innan.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#12 Man kan ana att han är väldigt svagt grå vid nosen. Därför har jag misstänkt att han är rysstecknad under det vita. Kan det innebära att han inte är vitscheck? Han är väl brokad med för mycket vitt?
#13 rysstecknad kan han inte vara för då skulle han ha röda ögon. ;)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
# ok, har de alltid röda ögon? Jag har lite dålig koll på det där..

#11 En vitscheck har dubbla brokningsanlag och det kan bli så om man parar två brokade kaniner med varann, dom får ofta problem med matsmältningen eller nåt sånt och dör ofta unga.
#15 ja rysstecknade har alltid röda ögon, vad är föräldrarna för färger och vad finns det bakåt i stammen?
#11 Parar man brokat + brokat kan några ungar bli vitscheck = att dem har fel på tarmarna och oftast dör väldigt unga.
# 16 Pappan är mantlad och mamman brokad. Alla helsyskon är 1viltgul, 2 vitrödögda, 1japanteckad och Sigge då som är vit med bruna ögon. Mer av släkten känner jag inte till.

Vilken färg? är färäldrarna, en förälder månste ju vara japanbrokad i alla fall, men vad är den andra för färg. Båda föräldrarna måste bära på anlag till vit rödögt, båda måste bära på gult.

Däremot dom vita rödögda syskonen, där kan man alltså inte alls veta vad dom bär på, dom kan mycket väl vara vitscheckar, men eftersom vit rödögd döljer alla andra färger så vet man inte det. Men du är helt säker på att båda föräldrarna är brokade då, så den ena inte bara är japantecknad, dvs randig.
vad är vitsheck?? :S

#21 EN kanin som fått två brokningsanlag, det kan hända om båda föräldrarna är mantelteckande/brokade. Därför ska man aldrig para två brokade kaniner med varann, utan om den ena är brokad måste den andra vara enfärgad.
En vitscheck får problem med tarmarna/matsmältningen och dör ofta unga. Den ser ut som en dåligt tecknad mateltecknad med mycket vitt och lite brokning, men man kan ju aldrig ändå vara helt säker på vilka ungar som är det och vilka som inte är det i en kull mellan två brokade.
Sigge är himla fin
liksom brorsan. Och jag som också är kass på färg: även om han nu vore en vitscheck så har jag förstått att det inte alls behöver betyda att han blir sjuk om man ger bra mat.
Har läst en liten smula men ej mkt nu. Den forskning som jag läste handlade om kommersiella kaniner som fick gödningsdiet och då klarade inte de stackars vitscheckarnas tarm av det och de blev sjuka. Men inte undra på eftersom det då var en diet hög på kolhydrater, protein o fett.
Men nu är det så att vi ska ha normalviktiga fina sällskapskaniner som vi skämmer bort med nyttig (och dyr
) mat, så jag har förstått att det går att hålla hälsan på en sådan kanin också. Men som sagt, ska läsa mer vid tillfälle.
Men har du tur är det inte ens vitscheck!
#22 jaha okej c:
# 25 Tack! 
Jag håller tummarna för att han inte är en vitscheck och jag fortsätter att ge dem den bra ( och dyra) maten 

Ok då är mamman troligen svart/vit eller blå/vit japantecknad eller zobeljapan, hon behöver inte alls vara brokad.
# Men vad bra! Då kanske jag kan sluta oroa mig. Tack för svaret!
Bara för att göra det lite tydligare:
Man ska helst inte para:
Brokad med Brokad
Mantlad med Mantlad
Brokad med mantlad
Brokad= dålig mantlad
Dessa parningar ger:
25% dubbelbrokat, 25% helfärgat och 50% enkelbrokat (vanlig brokad). De dubbelbrokade blir inte automatiskt dåliga,
utan har bara en högre risk att drabbas utav det.
Om ungarna blir dubbelbrokade betyder det att dem fått dubbel uppsättning av denna gen och har större risk att födas med en defekt på matsmältningsorganen, som gör att de får problem med magen och oftast/alltid dör i förtid. De blir oftast inte över 1år.
Om båda föräldrarna är:
brokade/brokad,
mantlad/mantlad eller
brokad/mantlade kallas det även vitscheck.
Vitscheckar kan se ut som vilken kanin som helst.
Parar man sedan:
brokad med vitscheckad,
mantlad med vitscheckad
Så är risken ännu högre att ungarna får defekten på matsmältningsorganen.
Jag har ägt många (samt fött upp några) vitscheckar (eller dubbelbrokade) innan det här med magen o tarmarna kom upp på tapeten. Åldern på dessa: 2,5 (togs bort pga magen. Avföringen frätte bort svansen) 2,5 år (dog typ i samband med kull. Okänd anledning) 3 år (fick cancer) 5,5 år (togs bort pga kraftig förkylning) 6 år (en uppfödning, vet inte dödsorsak men det var inte magen) 8 år (dog strax efter burkompisen, enfärgad, dog) Endast en av dessa hade problem med magen, och ingen av dem blev yngre än 2,5 år. Så de Behöver inte få problem…. Dumt att göra såna parningar, men jag skulle iaf ge din kanin en chans nu när den inte verkar ha några problem…

#31 Hur kan du säkert veta att dom alla var vitscheckar.
#32 egentligen vet jag inte det;) men de hade alla de typiska "vitschecks-utseendet", dvs färgade öron, fläck vid nosen, runt ögon och "ål" på ryggen. De var alla efter två brokade föräldrar, och de fick alla enbart brokade ungar efter sig. Den enda som inte fick avkommor var den som jag tog bort pga avföringen.
Just ja, jag glömde ju en som blev 4 år. Min kaninskötare hittade honom död i buren en dag när jag var på semester. Han hade aldrig haft några problem heller, och var pigg dagen innan enligt skötaren. Så där vet jag inte dödsorsak. Han var efter två brokade föräldrar, och jag trodde han var enfärgad viltsiames, men han var såååå ljus så det gråa på honom var svårt att se. Jag kunde ana en rand på ryggen men var inte säker. Men sen fick han ungar med en enfärgad hona och det blev enbart brokade ungar… Så då var ju saken klar att han var brokad. Och säkert även dubbelbrokad….