Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 8580 ggr
Emmetem
7

Vita kaniner med röda ögon?

Är det något som är negativt med en kanin som har röda ögon?
Sjukdomar eller så? :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

AgnetaB
0

Vi har en på jobbet där jag jobbar o den har problem med synen tydligen.Huvudet vaggar lite fram o tillbaka på den som om den har svårt att fokusera.Vi kollade på nätet men kommer ej ihåg vad det hette.

dermot
0

De kan "väva" lite sm #1 beskriver det, men annars är där inga - vad jag vet - sjukdommar just för VRÖ.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Emmetem
1

Okej, vad bra! :) Det är inga sjukdomar för blåögda kaniner heller va?

dermot
0

#3 En del säger att de kan få epilepsi men jag vet inte säkert.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Emmetem
0

Okej :) För jag överväger eventuellt att köpa en vit lejonhövdad kaninhona. Antingen rödögd eller blåögd. Men jag hittar inga uppfödare i närheten :(

dermot
0

#5 Var bor du? Transport brukar ju kunna lösas i samband med utställningar. (Har själv inga lejon men vet de som har.)

// Anka

Emmetem
0

Jag bor i Åmål :) Jaså? Vilka uppfödare då?

dermot
0

#7 Där är en i Pajala som har VBÖ lejon, www.isvindskaniner.se

// Anka

Emmetem
0

Har hon de till salu? Och ska hon på någon utställning i närheten? :)

dermot
0

#9 Får du fråga henne. ;)

// Anka

[Luppa]
0

#8 Jag säljer inga vit blåögda för tillfället eftersom jag fick ett bettfel i våras. Tyvärr så använder alla andra som har vit blåögda Lejon också samma linjer, så det kan finnas bettfelsanlag även där.

Ska kanske svara på frågan också… Cool
På vit rödögd är det väl mest problem med att de är ljuskänsliga. Ögat saknar pigment helt och hållet, och därför bör det skyddas mot alltför starkt solljus.
I övrigt har jag inte hört att det skulle finnas problem med hälsan.

På vit blåögd förekommer epilepsi och dövhet i vissa linjer på bla Dvärgvädur.
Har aldrig sett eller hört att det skulle förekomma på Lejon dock.
Även blåögda kaniner är dock lite ljuskänsliga eftersom även de har mindre pigment än normalt i ögat.

dermot
0

#11 Visstja, det hade jag glömt!

// Anka

Jo3ef1n
0

Albinos är lite känsliga mot sol, så man måste skydda deras ögon!

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Emmetem
0

Åh, tusan också :/ Jag söker nämligen sådana kaniner.. Är det bara vissa, eller är alla ljuskänsliga?

[Wera]
0

Som #11 så dövhet kan förekomma hos vit blåögda verkar det som. Känner en som vit bö som är döv (kan ju vara en slump men det förekommer även dövhet hos vita hundar har jag hört)

#14 Alla är ljuskänsliga :P
Jag har två vit blåögda och ser inget problem med dom så jag tycker inte det bporde hindra dig - om du lyckas hitta någon alltså. Dsm med vit rö.

Jo3ef1n
0

#14 Ja, det är synd, tror i princip alla VRÖ är det!.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

viggebys
0

Har haft vbö & vrö och aldrig märkt något problem med dem, har en vbö hona nu, frisk och kry och tok härlig :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Niiinah92
0

#15 även vita minkar är döva, i princip allihop, en del vita katter är det likaså så det är ingen slump att det även förekommer bland vita hundar och kaniner tyvärr

Zakarias
0

Ävem min vit blåögda är döv

Emmetem
0

Okej, tack för alla svar :)