Klättrar över kompostgaller
Har någon här haft en olycka med kanin som fastnat i kompostgaller?
Hade köpt hem kompostgaller för att fixa lite hemma. De stod lutade mot spisen/köksbänken på högkant. När jag kom ut i köket hade han kommit upp på spisen. Gallren var lika höga som spisen, dvs nästan 1 meter. Han hade kklättrat.
Det jag undrar nu är ifall det är så att någon haft erfareneht av att de klättrar upp i dem och fastnar med ben eller annan kroppsdel o blir hängande??
Plockade ner honom o så fort jag gjorde det så försökte han klättra igen. Bidde o flytta dem.
Eftersom de redan stod på högkant så undrar jag, det verkar alltså som att han kanske kan komma upp o över?
Eller så var det för att de var en smula lutade mot spisen så att det var lättare att komma upp?
Har det hänt någon olycka för någon där komppostgaller varit inblandade?
Behöver inte alls veta alla hemska detaljer, men vill bara veta ifall det är ett problem som andra haft.
En kaninunge som jag hade tingat förra året klättrade upp och blev hängande i gallret, den fick avlivas.
Visserligen hade uppfödaren satt hönsnät på kompostgallret för att ungarna var så små och inte skulle kunna komma ut genom så jag tror att det var i hönsnätet den fastnade men ändå, allt kan ju hända.
Min ena kanin brukar klättra på/över kompostgallret, ännu inte skadad tack och lov.. *peppar, peppar ta i trä*
Svårt att ha henne i rasthagen pga av det, så det blir promenad i koppel för hennes del :)
Dock är det svårt att ha henne i selen när jag ska göra ren buren, så då får hon sitta i rasthagen, men då har jag full koll hela tiden, plus att jag lägger in lite mumsiga grönsaker i mitten av hagen, för då lägger hon tiden på att äta istället för att klättra :)