Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 609 ggr
Lina
1

Två honor tillsammans

Jag har en kaninhona som är 10 veckor gammal ca. Jag har nu gått och förälskat mig i en annan kanin som är ca 8 veckor gammal. Går det att släppa ihop dessa honorna om man gör det nu i tidig ålder?

Och om det fungerar smärtfritt hur kommer det bli med min nuvarande kanin som är rumsren och väldigt renlig av sig. Kommer hon kissa utanför sin toalätt för att märka revir eller kommer den nya kaninen lära sig av henne?

Jag har läst mig till att en kastrerad hane och hona är det optimala men denna honan är så otroligt söt så jag vill bara ha henne.

viggebys
0

Jag har satt ihop vuxna honor utan problem, dom "slåss" lite i början för att göra upp rang sen är det lugnt och dom ligger och myser i en hög !
Så ungar som inte är könsmogna med sprutlande hormoner bör inte va ett problem ;) Men om du ser att bråket inte avtar efter 1-2 dagar eller att det blir på allvar så sära på dom genast ! Ha dom under uppsikt när du släpper ihop och en lång stund efter ! :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

BusBella
1

När dem är så små är det inget problem.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

viggebys
1

#2 man ska aldrig säga aldrig, beror ju helt på individerna, men det BÖR inte vara ett problem då dom är så pass unga, som jag tidigare sa :)

BusBella
1

#3 Såklart, dock har jag aldrig hört talas om några så små som inte gått ihop, även när det gäller hanar.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

viggebys
1

#4 Nej nej, men när dom blir lite äldra kan det bli lite bråk när det är dags för hormonerna och göra upp rangordning. speciellt bland hanar och i vissa fall honor :)

[RC1393]
0

#5 hanar ska man inte ens ha ihop om de är fertila, står på jordbruksverkets sida och deras ord är lag ;)

Honorna kommer faktiskt inte ens överens efter att de "brpkar" då har bara ena honan tagit kommandot och den honan bestämmer då när den andra honan får äta, sova, mysa, dricka, gå på toa, m.m.

Faktum är att honor går bara ihop utan att "härska" över varandra när de bor på minst 10kvm var och har växt upp tillsammans, är testat i olika test av en erfaren uppfödare som rehabiliterat hundratals kaniner som kommit till henne efter att ha bott ihop med kullsyskon med mera upp i vuxen ålder.

viggebys
0

#6 det behöver du inte "lära" mig, föder ju upp, men innan man kastrerar dom menar jag :)

[RC1393]
0

#7 ursäkta, lät som att du menade att du brukade ha okastrerade hanar ihopOskyldig Inget illa ment alltså ;)

viggebys
0

#8 Absolut inte, då alla hanar jag har är avelshanar så sitter dom ensamma och har ingen som helst kontakt med varandra. På vilket sätt menar du att det lät som att jag har hanar ihop, ser inte någonstans i det jag skrev att det kan tolkas så?

[RC1393]
0

#9 jag tolkade i alla fall att "när dom blir lite äldre kan det bli lite bråk när det är dags för hormonerna och göra upp rangordning, speciellt BLAND HANAR"

Lät som om du brukade ha hanar ihop där på slutet, annars hade man ju inte ens tagit upp hanar (i alla fall inte jag ;) )

Fridaaaa
0

Jag hade inte haft kastrerade hanar ihop.
Finns risk även att dem slåss.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viggebys
0

#10 Jag tog upp hanar som ett ex. jag har absolut inte hanar ihop.
Är som sagt uppfödare och vet vad som är rätt och fel.

#11 Absolut, men risken är mindre om dom är kastrerade.

Fridaaaa
0

#12 Ja det är den, om dem kastreras som unga.
Men bättre att ha en kastrerad hane med hona i så fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viggebys
0

#13 ja, innan beteéndet är för ingrott :) Ja, Om dom inte kastreras snarast möjligt skulle jag också föredra det :)