Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 769 ggr
MangoO
1

När sättas ihop?

Kommer att spara en unge ur min nuvarande kull. Tanken är att hon ska få flytta ihop med min kastrerade hane på 6 år.

När kan jag sätta ihop dem? Honan är bara 7v än, så efter 8v nån gång. Men vad kan vara passande?

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

[RC1393]
1

En kaninunge ska inte sitta med en vuxen efter att de tagits i från mamman.

Vänta tills hon är minst 6månader :)

Vincent...
1

#1 varför får hon inte det? Förvånad

HAHAHAHAHAHA…..

[RC1393]
1

#2 Vuxna stressar ungarna, oavsett kön, och de kan bara hittas döda en vacker dag, utan synlig anledning, till följd av stress.

Suskiv
4

#3 Det låter märkligt med tanke på att man ofta rekommenderar att sätta ihop en unge med en vuxen eftersom de vuxna oftare accepterar en unge än en vuxen kaninkompis.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Vincent...
0

#3 det hade jag inte hört förr, men ska tänka på det när jag sätter ihop kaniner :)

HAHAHAHAHAHA…..

MangoO
0

#4 Det är vad jag hört. Men vill vara på den säkra sidan så jag inte gör något dumt :)

Hopp och skutt!

[MiniPim]
3

Man kan visst sätta in en kaninunge hos en kastrerad hane vid 8 veckor ungefär. Bara dom kommer överens, annas är det ju inget farligt?

[RC1393]
0

Vi har precis disskuterat detta på zoonen, följ länken och läs disskutionen ;)

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3416281&fKeyword=&p=0

Suskiv
1

#8 Mycket tyckande men ingen fakta presenteras. Ge mig en pålitlig källa på att vuxna kaniner stressar sönder kaninungar. Med pålitlig källa menas erfaren uppfödare som hållit på i 15+ år eller veterinär, inte en bunt ungar som diskuterar saken på ett forum.

Om man nu inte ens kan se det på ungarna, hur vet man då att de är sönderstressade?

[RC1393]
1

Det står i tråden. Sus kan jag informera dig om, har fött upp kaniner i 25år och dessutom tagit hand om diverse vanvårdsdjur utöver detta, så hon HAR kunskap.

Läs tråden ordentligt innan du uttrycker dig, det är inte bara en bunt ungar som du säger.

Hell
1

#3 Det visste jag inte, håller precis på att försöka få en kastrerad hane och en 4 månaders hona att gå i samma bur. Men då får de bo kvar brevid varandra ett tag tills hon är 6 månader istället. :/

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Suskiv
3

Jag har läst tråden. Mycket tyckande, ingen faktakälla nånstans.

Hur vet folk att ungarna är stressade om det inte syns på ungarna?

MangoO
0

Putt! Glad

Så hur gör jag?

Hopp och skutt!

Rebiz
0

Ingen som har egen erfarenhet av detta? Ihopsättning av en unge + en vuxen där det gått bra/dåligt? Eller är det bara en massa tyckande om vad man hört från andra ? Skulle gärna vilja höra om någon som prövat själv! :)

emmagronborg
2

har en kompis som satt ihop en ca 3 års hona med en 7-8 veckors hane. Det gick jätte bra, båda lever lyckligt och är bästa vänner :)

emmagronborg
1

eller vänta…  när får man kastrera hanar som yngst?.  han vart kastrerad och sen satt ehon ihop dom när allt va "klart" och att det inte kunde bli ungar :)

Linnet
2

Sätt ihop dom, bara dumt att man ska vänta till 6 månader. Då skulle man inte kunna ha kvar en unge med mamman heller då. Finns inget som helt vettigt i det, bara som sagt en massa påståenden hit och dit. Det brukar gå hur bra som helst, men naturligtvis ska man ha koll på dom när man sätter ihop dom.