Hur sent kan bettfel visa sig
Fick just en mail av en som köpt kanin förra sommaren och säger att kaninen 4 månader efter köpet fått bettfel och avlivades. Funderar bara om ett medfött bettfel kan visa sig så sent. Föräldrarna är djur som jag haft jättelänge och även deras föräldrar och har aldrig haft en unge med bettfel efter dom och det har varit ganska många kullar, så man blir ju lite fundersam. Har ju garanti mot bettfel och det är ju inte det som är problemet, hon kan ju få en ny kanin även om det är dett bettfel pga skada, vilket man ju aldrig kan veta och vilket jag ju hoppas.
Hmm kan vara att de inte skött tänderna att den inte fått pinnar annars?
//Joanna
Hmm.. det kan vara kosten.
Det kan han hänt olycka.
Men varför hör de av sig nu och inte när det hände?
Har iofs läst att bettfel som är genetiska inte visar sig i den åldern då man ofta säljer kaninungar (8-10 veckor typ), utan senare. Vilket innebär att "bettfelskontrollerad" i den åldern egentligen inte säger så mkt.
Men om dina andra kaniner o köpares kaniner inte haft det så verkar det ju knappats som det borde komma från dig.
Beroende på hur viktigt det är för dig så kan du ju ev ge dem ny kanin (fast jag tycker de väntade på tok för länge med att "klaga"? isåfall kan du ju bara snällt säga att de ska ta med intyg från veterinären som avliva att det verkligen var orsaken?9 Beror på dig hur viktigt det är att alla blir nöjda.
Men du får ju då vara extra noga med att gå igenom hur bettfel kan orsakas av hantering o fel mat, instängdhet o depression i bur med gallerskak som följd osv…
Tråkigt för dig. Det låter dock inte så troligt att det är från dina dock om dina andra är friska.

Jo visst är det lite konstigt, hon påstår att hon mailat mig i december, men vet inte om hon fått nåt svar då. Bara det att jag har inte fått nåt mail, så jag vet inte , det hela verkar väldigt konstigt. Ja vi får se hur vi gör, men man vill ju gärna att alla ska bli nöjda, ingen stor grej att ge dom en ny kanin, men det låter ju lite konstigt när hon nu skriver att hon nu sett på min hemsida, att man kan få en ny kanin eller pengarna tillbaka, när allt detta står klart och tydligt på härstamningsbeviset som jag skickar med, där även både mailadress och telefonnumer står.
Ja tycker åxå att de e skumt att de hör av sig först nu! Jag hade bett om att få ett vet.intyg på att den var tvungen att avlivas pga bettfel. Har de inte det så e de ju synd för dem… Då hade jag inte gått med på att de skulle få en ny!
Hmmm… om du inte vill vara helt flat kan du ju bara hemskt artigt säga att du vill se journal/intyg från veterinräen (eller fullmakt/medgivande att ringa o kolla upp) att det var orsaken till avlivning o då får de givetvis en ny.
Sedan får du väl mässa om betydelsen av grenar och bra hö och att inte bli instängd i en bur dygnet runt (o börja bita på galler som följd) om du nu bestämmer dig att ge en ny. Förstår att man kan känna som uppfödare att man hellre ger en ny än att man får folk som snackar skit om ens uppfödning, även om det är tvivel ifall felet kommer från uppfödningen.
Problemet är att i intyget kanske inte framgår om bettfelet var genetiskt eller förvärvat.. men journal borde göra det..
#2 Du har helt rätt, bettfel växer inte fram förrän kaninen börjar vara mot halvåret, därför är "bettfelskontrollerade" ungar inget att lita på, bara ett försäljningsknep eller helt enkelt brist på kunskap.
Någon sådan garanti ger jag aldrig, jag säger som det är att ungen inte har bettfel nu, men att det kan komma att växa fram och att de då (om det gör det vill säga) ska höra av sig så att man kan sätta föräldrarna som gett ungen ur Avel så fort som möjligt och undvika ytterligare problem ;)

Ja det här blir bara mer och mer konstigt, det visar sig att den här ungen köptes redan sommaren 2010.
Eh? Jaha.. jo men du får väl bara hålla god min och säga om de inkommer med veterinärintyg där det står diagnos och skäl för avlivning samt ev. annan information (eller medgivande att du inhämtar det hos vet) så ger du ny. Det är ju inte konstigt att du vill se det. Hade det nyligen hänt hade du väl också velat se ett papper på att det var anledningen, samt helst att det skulle framgå att felet är genetiskt?
Men hur vanl är genetiska bettfel som dyker upp efter 6 mån ålder..?
Tror själv mera det mekaniskt ( fel kost/gnag-skada), om kaninen är 6 mån el mera..
Ger själv bettfels-garanti upp till 6 mån, då med vet intyg
#6 Bettfel kan dyka upp innan åtta veckor också, men visst är det vanligast att det kommer senare. Att de är bettfelskontrollerade ger ju en liten säkerhet eftersom att man då vet att den har rätt bett när man får hem dem. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Ska vara helt ärlig å säga att jag tycker inte att du ska ta för stor vikt av detta… Tror faktiskt att de e nån som försöker blåsa dig! Som sagt, kräv att få se ett intyg, annars hade de kunnat glömma en ny kanin hos mig i alla fall! Ps va inte rädd för att få dåligt rykte! De får du inte av en sånhär grej… Vem som helst fattar ju att man inte kan komma två år senare i vilja ha en ny iså fall… När du informerar dina köpare kan du ju tala om att du vill ha vet.intyg om de skulle uppstå sånna här problem… Stå på dig nu! :)

#10 Men så är det väl ändå inte, om en kaninunge har korrekt bett vid 3 veckors ålder så brukar man ju vara på den säkra sidan, enligt all expertis, sen kan ju bettet bli korrekt senare, men domungarna bör inte användas i Avel, även om bettet rättar till sig senare. (enligt Birgit Lundberg som kan det mesta om kaninavel, har sysslart med det i 30 års tid) Det är väl extremt ovanligt att bettfel visar sig senare, om ungen vid försäljning vid 8 veckors ålder har ett korrekt bett.
#12 Har fått infon om att bettfel växer fram av en uppfödare med 25års erfarenhet, och hon kan sina saker i det mesta, väldigt få gånger som hon haft fel.

#11 Jo ska skriva in det nu på hemsidan.
#12 Tror jag inte alls på, ett medfött bettfel finns där redan från början, tror mer på vad Birgit Lundberg skriver, hon vet nog det mesta om kaniner, har skrivit flera böcker om kaniner och det hon inte vet om kaniner, det är nog inte värt att veta, har frågat henne flera gånger om olika saker och alltid fått bra svar. Vi har hållit på med kaniner och Avel i över 20 år, men det betyder inte att vi kan allt.
Visst kan det förekomma, (väldigt sällan) att bettfel visar sig senare, men har en kanin korrekt bett vid 3 veckors ålder, vilket dom flesta har, så kan den användas i Avel.

Kaninungen är född den 15 april, dom upptäckte bettfel i december, då var han alltså 8 månader, brukar lämna garanti mot bettfel till kaninen är 6 månader.
#19 känn dig inte förpliktigad då.. o skulle du ändå känna det så är det helt rimligt att kräva som motprestation att de ska ta fram journal o intyg från veterinären på att så var fallet (och helst att det framgår att det är genetiskt - om man nu kan skilja detta från de fel som är förknippade med dålig kost?) Jag menar, om du inte skulle kräva intyg så skulle ju alla som förlorat kanin från dig komma o säga att de ska ha en ny.
Jag vågar inte säga något om åldern, men jag tycker mig ha fått intryck att det kan debutera åtminstone upp mot 1års ålder, kanske längre ändå. Men jag har verkligen inte forskat i det. Dessutom tänker jag att det borde inte va problem att fortsätta din Avel om de inte verkligen kan producera bevis på att det var en genetisk defekt.

#23 Fast hon rekommenderar ju inget foder, hon talar om olika exempel och om det är lämpligt eller inte, vad det innehåller osv. ingen rekommendation över huvud taget.
Med tanke på att Birgit Lundberg så vitt jag vet inte är medlem här och inte har någon möjlighet att försvara sig/förklara situationen som ni diskuterar så valde jag att ta bort alla inlägg som handlade om djurhållningen. Tänk på detta i framtiden.
#31 Mycket bra gjort Tarja!!
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#12 Jag har fått bilden av att det vanligaste är att bettfelet dyker upp runt halvåret. Dock är jag inte helt säker då ingen av mina kaniner eller ungar jag sålt har fått bettfel.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus