Min kanin dricker mycket!
Hejsan, min kanin Skurt är ungefär tre och en halv månad och är väldigt mysig och snäll. Han äter som han ska och funkar precis som normalt bortsätt från att han dricker väldigt väldigt mycket… Han har en flaska på 320 ML och dricker minst upp så mycket på en dag, ibland dricker han mer.
Någon som vet om jag bör vara orolig, ta kontakt med veterinär eller liknande? Eller är det normalt?
hmmmm… Kan inte så mycket om det där men testa med en vattenskål ist. Är det varmt där han har sin bur? Har han en saltsten i buren?
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Säker på att flaskan inte läcker?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har testat med med en vattenskål tidigare men då verkar det som att han inte dricker alls och det känns ju ännu värre…
Det är inte särskilt varmt där buren är. Känner jag att det är varmt så öppnar jag fönstret direkt så det får luftas i rummet.
En saltsten har jag inte heller. Jag har hört att det inte alls är bra för kaninen så det har jag hoppat över totalt.
Om sommaren är det oftast för varmt för kaniner och de behöver svalka av sig. Se bara till att vattnet inte tar slut för honom. Han behöver det. Om det vore något "fel" så skulle det märkas. Ev. saltsten ska väck, inte bra.
Om flaskan är full men du är borta under dagen så ställ också en skål med vatten.. så det inte tar slut.
Flaskan läcker inte. Trodde det förut också men det är inte blött där flaskan hänger.
ta bort saltstenen om H*n har det
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Okej tack! Skönt att höra att det inte är något fel.
Är dock fortfarande lite orolig för han är en rätt så liten kanin och dricker mer på en dag än mina kompisars kaniner gör på en vecka…
- En saltsten har han inte.
Vet inte vilken storlek han har, men 320ml är inte särskilt mkt, speciellt inte i det här vädret. Kaniner gillar svalare temp. Över 21 grader börjar det bli liiiite jobbigt.. vid 24 redan så är det rätt jobbigt, för att inte tala om när det är mer.
Om du inte redan gjort det, se till att det aldrig är direkt solljus på stället där han är (om du har honom instängd dvs annars kan han ju flytta sig själv). I solljuset blir det ju varmare än i övriga rummet.
Kan vara tecken på diabetes hos kaninen. Kissar han mycket?
Mvh Linnea, ULKH
www.torpetskaniner.weebly.com
Jo, jag är ju noga med att han inte ska ha direkt solljus på sig, att det inte ska vara jättevarmt i rummet osv. Är dock osäker om det är pga värmen. Han har alltid druckit jätte mycket, och för inte alls så längesen var det inte ens i närheten av 20 grader där jag bor.
Vet inte riktigt vad som är mycket för en kanin att kissa. Men jag tycker det verkar som att han kissar normalt.
Egentligen är det nog bra att han dricker bra. ANtar att det inte är en hermelin utan en dvv eller större? Har jag fel? Men ändå, även hermelin, 320 är nog alls inte konstigt.
Tror oftast att det är bra att de dricker mkt, värre om de inte gör det.
Vad ger du för hö o pellets mm? Tror du han har övervikt (för då kan diabetes vara möjligt, annars rätt otroligt vid 3 mån ålder, tror jag)
Om du har kanin som bara käkar hö och torrfoder så dricker de mer än om du har en kanin som betar gräs och äter en del grönsaker.
Han är en blandning mellan hermelin och en dvärgvädur.
Han är inte överviktig. Han käkar för det mesta hö men jag brukar ge honom lite gräs varje dag samt lite grönsaker några ggr i veckan. Han äter ingen pellets just nu.
Alltså om han är pigg o glad är det nog inget fel utan tvärtom bra att han dricker. Kanske dina kompisars kaniner dricker för lite. Det har gjorts studier att kaniner dricker sämre ur flaska än ur skål, kanske skulle deras kaniner behöva mer..
?
Om du någon gång ska till veterinären för kastrering, eller vacc., eler annat så kan du ju passa på å fråga.
Ja tack så mycket! :)