Era kaniner, aktivering och bur
hejsan
Undrar lite bara…
Nu vill ju jag köpa en ny bur… En flerfacksbur och jag har visat några för mina föräldrar (fyller år osv.) men de sägr bara att de tycker att burarna ser så himla små ut! "men de är ju super små och kaninen bara sitter där!" Jag sa att de är lagliga mått osv men hon tycker inte att jag skulle köpa en såda, och om jag skulle göra det så sa hon bara: "men vad skulle du göra med dina kaniner? De sitter ju bara där dag ut och dag in? Jag sa: Nej! Man måste juh hålla på med sina kaniner!
Och nu tänkte jag fråga er hur mycket ni håller på med era kaniner? Typ om ni bara har de i era burar och sedan "tar fram/tar ut dem"när ni ska tävla eller träna eller avla? Har de hagar? Hur stora och hur många timmar?
Jag ser alltid till att det är mat och vatten och ren bur och så, går ut med de i sele någon gång i veckan sådär och de får vara i hagen några timmar per dag. Jag går på läger och tävlar och tränar hoppning med min hane Gray någon gång ibland… Är de nog? Myser också några timmar med dem! :3 <3<3 Fotar ibland när jag går ut med dem.
Kan ni skriva en lång text om att ni har dem i sådna där ""små"" flerfacksburar och ändå håller på med de så jag kan övertala mina föräldrar för just nu tycker jag att det är djurplågeri att Gray sitter i den buren han gör nu...
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Hur stor är buren han har nu då?
Vet inga tips? om bur eller så men du kan ju träna dem lite mentalt
Som att träna trixs med dem, kanske inte varje dag.
Akkio kan hitills stå, stå på tå, gå, gå på tå, snurr och hoppa jämnfota. Håller på att lära han att att snurra runt på tå och att sitta på hyllan medan jag lägger in matskålen vilket är väldigt frustrerande för honom eftersom att pellets är ju så gott. Det tar tid och sådant kan du göra med dina kaniner men tro inte att alla lär sig i samma takt.
Man kan lägga "gosa" in i dagliga kontroll av ögonen öron o tänder och päls, men även som belöning ifall att kaninen gillar att bli klappad.
//Joanna
#2 ja visst, allt detta gör jag men jag tänkte om det finns tips? att övertala mina föräldrar för de tycker synd om kaninerna som bara sitter i burarna med jag försöker säga att det är väl det de gör om man inte typ: klipper klor, kollar päls och tänder, motsionerar de osv.
Jag skulle aldrig ha en kanin i en bur som är under 120 cm lång.
Om det inte är en stor Hage till, då kan jag ha bur som är 100x50 om hagen är stor till.
Mina är i Hage så ofta det går (beror ju på vädret), i sele flera dagar/vecka och hoppning med Gruff :)
Även kel varje dag :)
Tunnel i Hage är uppskattat.
Även stockar osv dem kan hoppa upp på eller över:)
Håller på med mina kaniner mycket när jag är ledig, minst 3timmar/dag (allra minsta, vintertid lite mindre)
När jag jobbar helg eller dag, så blir det inte så länge, någon timme eller 2.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 tack, det var precis det jag behövde!
Fler beskrivningar om hur era kaniner bor och hur många timmar ni aktiverar/är med dem!? :)
Mina kaniner bor justnu i sommarburar, men ska snart bygga en egen bur.
Har även en två fackare som är omgjord till en en fackare.
Kaninerna får komma ut i sele i minst 2 timmar per dag.
De hopptränas 2 gngr i veckan.
Och har justnu ingen Hage , men hade nyss en på 12 kompostgaller.
Kel blir väll 20 minuter per dag , mina kaniner gillar inte att gosa justnu. ^^
Den nya buren kommer bli 2 fack , antagligen kommer ett fack bli 1,5 kvadratmeter och den andra 1 kvadratmeter(eller mindre).
Då ska en Frasse gå i den ena , och en dvv i den andra. :)
När de andra kompostgallerna kommer så ska jag ha ute dom där mycket med. :)
Bollar och tunnlar är uppskattade och saker att hoppa upp på för att få utkik på omgivningen
//Joanna
#6 ok! Tack! :o)
Intressant att läsa hur alla bor osv.
Ni får gärna komma med bilder och vieos också!
Jag har mina i min lekstuga, i fackburar.
Dom får komma ut i Hage varje dag, om vädret tillåter! Ibland så skuttar nån inne i lekstugan och ibland har jag någon lös. Jag är inte så mycket för att gå i sele med kaninerna och dom är inte heller särskilt förtjust i det, så det gör jag nästan aldrig. Men dom är som sagt ute i rasthage varje dag.
Jag spenderar mycket tid med mina kaniner. Är jag ledig, är jag oftast ute hos kaninerna. Skoldagar blir det lite mindre, men ändå så jag hinner ha ute alla och gosa lite.
Kollar igenom alla kaniner varje/varannan dag ifall det har hänt något eller liknande, gosar med dom samtidigt då.
Så det blir en hel del timmar hos dom.
Dubbelinlägg..