Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
Läst 492 ggr
missdig
1

planerar kull för först gången!

jag planerar en kull nu i augusti! men undrar  jag vem kan para min rex vädurs med…?  och hur länge är honan dräktig? när ska man börja bygga den boxen ungarna ska bo i?  min nuvarande kanin bo i en lekstuga på vintern/hösten men vi öppnar på sommaren så det inte blir förvarmt (bild kommer) ja tacksam för svar!!! :)Obestämd

missdig
0

ingen?

NaDa...
0

Du behöver inte skriva igen efter 2 minuter, speciellet på morgonen när det är mindre personer här inne ^^

Men till dina frågor; Om du vill ha rexpälsade ungar så ska du para med en rexpälsad kanin (Vädur i ditt fall) eller en rexbärande vädur. Om du inte bryr dig om hur pälsen ska vara så kan du para emd en normalpälsad vädur så får du rexbärare.
Det viktigaste är att ingen av föräldrarna bär på bettfel och att båda inte är mantlade/brokade. Hur gammal är honon du ska para med?

En kanin är dräktig i 28 - 32 dagar (Kan väll gå upop till 35 dagar tror jag)

Din sista fråga ä jag osäker på så dne låter jag någon annan svar på :)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Suskiv
0

Läs på mer om Avel först och främst, det finns en hel del man behöver veta. Finns många bra artiklar här på KIF.

Vem du ska para med beror ju på tanken bakom kullen. Men en dvv-rex eller rexbärare är det som behövs om du vill att ungarna ska bli rexade. Viktiga är att båda kaninerna är friska, bettfelsfria (gäller även syskon och bakåt i leden.), har bra temperament och andra egenskaper du vill ska gå vidare till kullen. Honan får inte vara för gmmal. Max ca1-1,5 år när hon får sin första kull.

Kaninhonans bur bör vara klar innan hon paras, flytt kan stressa mamman.

Bolådan ska sättas in senast ca 1 vecka innan beräknad förlossning. Ungarnas burar behöver vara klara när de är 7 veckor för att då ska de säras från mamman. Tänk på att hanar snabbt ebhöver egna burar för att inte börja slåss. Honor kan gå ihop så länge de inte slåss, börjar de slåss behöver även de säras.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D