Mystiska sårskorpor?
Igår hämtade vi två flickor och nu ikväll gick vi ut för att säga godnatt och kolla att de var ok. Men mamma klappade/kliade den ena och hittade två skumma halvvassa sårskorpor(?) i pälsen på höger sida av magen.
Vet inte om man dock kan kalla det sårskorpor… men hittade inte bättre ord som beskriver.
Kan fixa bild imorgon, om ni vill.
(Rätt grupp?)
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Putt putt.
Vill verkligen veta vad det är!
kanske ett mygbett och såhar dom kliat sönder det,
det kan åxso vara skabb,Om dom tappar hår där så kontakta vetrenären,
Det kan ocså vara mjällkvalster
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Är det 2 kaniner i samma bur?
kanske bett från kompis/syskon i någon rangduell? fråga uppfödaren! de kanske vet vad som hänt i kullen, om det varit fajt eller så.. eller om det är skorpor efter fästing el dyl.
#2 Nja nej. Det är varken myggbett, mjällkvalster eller skabb. Har inte tappat hår i det området. Och det verkar inte klia…
#3 Ja.
#4 Precis vad jag tänkte! Bodde med sina fyra syskon innan. Kan dock inte vara från kompisen då det ser ganska gammalt ut. Det var det mamma sa, att det kanska var efter en fästing, dock vi hittade ingen fästing och jag tycker det är lite för stort för att vara ett fästingbett… Hur stort brukar ett fästingbett vara? :/
Okej, nu är det ganska brådis. Var ute för ett tag sedan och hittade nu ett nytt ganska stort äckligt sår, på kanske 1cm X 1cm som inte varit där innan. Kanske 1cm från ett av de gamla såren. Men, det var utan hår och utan skinn där. Vi höll i henne (även om vi vet att man ska låta dem vara några dygn) och tvättade med koksalt. Och ännu konstigare inget blod!
Och ett av de gamla såren. Det som var drygt 1cm från det gamla, såg ut som om någon hade sytt. Ni vet när människor fått sys, så såg det ut…
Och (igen :p) hon verkar inte vara störd av det. När hon blev släppt så stack hon in i den ''täckta'' delen av buren och slickade sig och bajsade.
Hur många veterinärer har öppet nu, tror ni?
Alltså, att hon verkar oberörd är kanske för att hon är flyktdjur och inte visar smärta. har svårt att tro att hon är så oberörd som det verkar.
Jag tycker ni ska ringa uppfödaren och fråga. Jag skulle skita i att det är sent, ni köpte dem ju för hela friden igår! Har de inte berättat om det finns sår?
Förutsatt naturligtvis att ni inte har något vasst i buren/hagen som har orsakat detta? Någon spik? Något nät?¨
Tvätta med jodopax, alsol, eller desivon (klorhexidin) det är bakteriedödande grejer. Koksaltet är bara bra om ni köpt det på apoteket o det antar jag att ni kanske inte har.
Men jag håller med ni borde nästan åka in. Eller åtminstone ringa. Jag vet inte vart du hör eftersoim jag inte vet var du bor. Du får googla efter regionsjukhus i närheten , och så ringa deras akut och fråga vart just du ska vända dig. Då kandu i alla fall fråga. Men imorgon måste ni ju åka om inte annat. 1x1 cm är mkt.Men ring absolut ikväll. Man kan få jourhjälp, ibland får man betala en femtilapp på telefonräkningen för jourtelefon, ibland inte.
Skulle helt klart tro att det är kompisen, skilj dem åt ;)
Honor har revir och de har två sätt att tala om för varandra att detta är mitt revir, de psykar varandra eller tar till våld.
Din har valt våldets väg och mobbar nu den mindre dominanta honan, vilket inte är bra.
Ska honor funka måste de suttit ihop sedan de var ungar och ha STOR bur, minst 10kvm var för att inte psyka varandra (vilket sällan märks på kaninen, de sitter ihop och gosar och sånt men det är alltid den dominanta som bestämmer när hur och varför den andra får äta, bajsa, kela med mera) eller ta till våld.
Och, har hon ett öppet sår så måste hon sättas i en liten bur med finmaskigt nät över, annars lägger spyflugor ägg i såret. Äggen kläcks på 30min och sedan är kaninen så gott som död då larverna börjar äta upp kaninen inifrån, och vi pratar inte 2-3larver, utan flera hundra!
Samma sak om kaninen är lös i magen, då kan de också lägga ägg på kaninen (i analöppningen då)
Jag skulle ta in henne. Också av skälet som RC säger.. jag kände inte till att det kunde bli fly strike i sår, men det låter ju mkt troligt.
Alltså jag menar ta in henne i huset. Skilja från kompisen.
Men RC: menar du verkligen 10kvm?? Menar du inte 1 kvm??? Bevakar honor verkligen 10kvm?
#7 Fasen, juste. Bra på att täcka sin smärta.
Vi köpte henne i onsdags och då fanns inte det stora där. De två små antagligen fanns… Vet inte.
Inget vasst i buren!
Och har nu tvättat med alsol.
#8-9 Tack för att du har informerat om detta! De bodde i en bur på 150x65 så det räckte nog inte. Hagen skulle tillkopplas när de blivit lite tamare och vant sig vid oss osv.
Fick lite panik nu så har sprungit fram och tillbaka och hämtat en innebur och tagit in lille Tinky. Har mat o vatten och vi har lagt på en handduk. Och som sagt, tvättat med alsol.
Veterinären nästa imorgon dådå!
Försök att se till att hon äter o dricker.. speciellt hö o vatten.. så att inte det som ev. gör ont gör att hon inte äter under natten
bra å hålla lite koll på magen eftersom den påverkas lätt om det inte kommer rätt mat i rätt mängder o ifall det finns smärta så kan ju kaninen sluta äta..
#12. Ja, ska se om hon ätit upp de imorgon. Vill inte gå ner och störa nu…
De fick havre o pellets hos uppfödaren så nu fick hon lite havre i en skål och massa hö och vatten.
Och jag antar att dem inte kommer kunna gå tillsammans efter detta va? 
Och tack till dig också för att du orkat svara! 
Ok, jag tror visserligen det är okej att störa, det har du ju redan gjort, och det var rätt i detta läge med såren hon verkade ju acceptera det utan större synlig oro/stress?. Men du känner själv vad som är rätt tror jag
. Ingen katastrof bara du kolllar hur det gått med höet o vattnet imorgonbitti så.
Mjo, det kan nog gå? Först o främst, var de kullsystrar som alltid gått tillsammans, eller var de nya för varandra, för det skulle ju förklara dominansgrejen. Om de var systrar borde de ju ha rett ut det redan.
Fast nytt territorium? kanske måste det redas ut med.
Sedan som sagt är det ytan. Måste vara tillräckligt stor! Så även den lilla Tinky kan få sin ro. Eller så ska de inte gå tillsammans för att den andra terroriserar för mkt. Kan ju va så.
Men om de inte kände varann innan så kan man nog säga att ni satte ihop dem för snabbt. Behöver en lång ceremoni för vissa kaniner har jag förstått.
Men de ska nog vara separerade tills alla sår läkt.
Bäst o kolla att den andra inte har skador.
Sedan ska ni naturligtvis höra av er till uppfödaren och få information om vad som hänt och om kaninerna gått ihop (om ni inte vet det).
Men har de bara varit fredliga hos er så är det kanske gamla skador.
Men isåfall har ju uppfödaren gjort fel som sålt dem utan att berätta om skador o att de slåss..
Men det där, när det hände o så kan jag ju knappast veta eftersom jag inte sett. det vet ju ni bäst.
Och jättebra att ni åker till vetten. Det där är ett stort sår.. 
#10 Yes, 10kvm per hona ;)
En uppfödare som jag känner med 25års erfarenhet (hon har under dessa år även tagit in och rehabeliterat 100-tals honor som blivit illa behandlade psykiskt och fysiskt av sin "kompisar") gjorde ett test för att se när kaninerna inte psykade varandra eller så och när honorna hade 10kvm var så gjorde de ingendera, men dessa honor hade växt upp tillsammans och när hon tog två honor som inte växt upp tillsammans så psykade eller bråkade de med varandra vilket som.
Dem kan ju ha bråkat… Du vet när hanarna parar sig så håller dom fast runt honan det kanske ahr hänt? Inget farligt bara det inte är ett öppet sår. :)
#14 okej. Höet, vattnet och havren var borta imorse. :) Det var en helt ny kompis. Uppfödaren sa att det var bäst att sätta ihop dem så tidigt som möjligt. Så de blev intryckta i vår transportbur Redan där var dvärgväduren Lala där och juckade. Sedan dess har hon varit "bossen". Nu imorse tvättade vi med Alsol igen. Fick havre/pellets, hö o vatten nu imorse. Den andra, Lala är helt oskadad. #15 Ajdå 10 kvm är ganska mycket. :') #16 Smart! Tänkte jag inte på. Det är ganska sammanträffande område liksom… :) Sorry för möjliga fel. Är inne på mobilen… :P
#17 Kan ju absolut vara det, du behöver inte oroa dig så länge det inte är ett öppet sår, då måste du hålla det rent så det inte blir inflamerat :)
#17 Men är det 1x1 cm där det är köttsår utan hud? Det undrar jag om det inte behövs åtminstone telefon till vetten? Alltså, frågan är om det måste sys eller täckas över? Kan huden "krypa över" och läka av sig självt?
Fråga kostar ju inget.
Det var nog dumt av uppfödaren att säga så.
Man kan behöva mkt mkt mer tid att introducera dem långsamt finns instruktioner på nätet hur man går till väga. I detta fallet kanske det behövs. OM de överhuvudtaget ska gå tillsammans.
Ja lyckat till iaf.
#18 Okej. Är lite öppet, dock inget (då menar jag inget) blod alls.. :S
Och som sagt, vi tvättar med Alsol två gånger om dagen. :)
#19 Ja, det är det. Men det konstiga är att det redan blivit lite mindre. Och jag är seriös, de hade redan börjat läka. Jo vi ringde vetten idag och de tyckte det var bra det vi gjort (sära på dem, ta in henne, tvättat osv) och det tyckte inte vi skulle åka in…
Och lät dem springa i en oanvänd Hage idag tillsammans någon halvtimme för att börja processen och de var jättesnälla mot varandra. ^^
Och självklart, om de är taskiga mot varandra kommer de inte bo ihop!
Tackar!
Ja men då låter allt som till det bästa. Hoppas de kan bli bättre vänner sedan. Och att lilla Tinky får sitt eget lilla territorium (på10kvm haha, en etta med kokvrå?) som inte den dumma dominanta styr över.