Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 967 ggr
[TeamGolden]
0

Ska jag låta det fortsätta?

Ruff och Athena funkar superbra tillsammans nuförtiden, de springer tillsammans och leker tillsammans, äter tillsamman, ja listan kan göras lång. MEN jag blir både orolig och arg över Ruffs beteende, det händer ibland att han rider henne, och hon verkar inte tycka de är kul! 
detta skulle bli deras första natt tillsammans i buren, men jag har redan särat på dom. de har gått tillsammans ute hela dagen och sen satte jag dem tillsammans i buren vid runt 16.00 tiden. jag har tittat till dom ett par gånger, ibland sover de tillsammans och så, men mest stressar han henne genom att jaga henne. jag förstår inte vad det är han håller på med!

Sen puttar han henne in i väggen och hon lägger sig ner och då lägger han sig också. men han dominans-rider henne fortfarande ibland. jag förstår inte varför och vad han håller på med!

[Tilde]
0

Ojdå.. Mina kaniner gör exakt samma sak! Tror att det är vårkänslor, så jag låter det bara vara. Så länge ingen av dem blir extremt rädd eller kommer till skada är det nog ingen fara Förvånad

[TeamGolden]
0

#1 Jo men med tanke på att hn springer ifrån honom när han springer efter henne.. han kan verkligen inte bete sig! om hn försökr springa iväg försöker han hålla fast henne! Rynkar på näsan

[Tilde]
0

#2 Ja det låter ju inge bra :/ Vet inte vad man borde göra då..

minaninar
0

Hmmn.. hur var det nu.. han är kastrerad. Är hon? Eller var det tvärtom? Eller är båda?

Förmodligen är det okej. Om det inte sker hela dagarna? Men någon annan som är mer van skulle uttala sig tycker jag.

Men kanske är du "för" känslig..Oskyldig? Vet inte som sagt heller.

Alltså kan det vara att buren är för liten för att de båda ska kunna få plats att ha sitt space och "me-time"? Kanske blir det mer intensivt när de är på liten plats? Om han är väldigt dominant kanske han vill bestämma var hon får vara och var han ska vara? Då kunde en stor bur krävas? Eller så ska de ha två burar, de kan ju vara sammankopplade, men varsitt hus eller krypin/bolåda att hänga i.. och varsin hörna att va i?

[TeamGolden]
0

Han är kastrerad - Ja. Hon är det inte. 

Nej inte hela dagarna, de händer ibland att han jagar iväg henne, eller liksom ''tar hand om henne'' genom att putta och fixa till henne och han behandlar henne som om h var dräktig med hans ungar ungefär?

Jo jag kan vara för känslig, (a) men det handlar ofta om att jag vill bara se så allt står rätt till verkligen! :)

Buren är mega-stor. de delar på kaninhuset som har alla möjliga gömställen, jag har även ett hus som hon kommer in i men inte han, så jag tänkte att hon skulle springa in i det när han höll på. jag satt där i ca 1 timme igår i buren för att se hur det gick, men hon verkade inte vara intresserad av att springa in i huset..

minaninar
0

Då får man anta att allt står rätt till. Om hon inte vill gömma sig på gömställena.. Kan förstå dig att det är svårt att veta. Det tycker jag med. Men lite juck här och var är ju inte farligt. Avvakta o låt dem vara tillsammans. Se till också att de har mkt att dricka och att de har svalka. Puh säger jag vilken dag.Cool