Var sjuk, dricker inte nu..
För exakt en vecka sen idag så blev min kanin himla sjuk.
Mamma (han bor där, har tyvärr inte möjlighet att ha honom i min lägenhet då han inte går ihop med min katt :() märkte på morgonen att han inte fick med sig bakbenen när han hoppade, ramlade och sådär.
Vi åkte med honom till docktorn vid 12 tiden då vi fick tid.
Han var rätt säker på att det var öroninflamation (kunde vara 3 andra saker med som har samma symtom men då han hade lite gult i örat gissade han på detta). Han fick en spruta och sen medicin med sig hem.
Medicin morgon och kväll, det tog slut i torsdags.
I torsdags var första dagen han hoppade ute i huset och gjorde ett läte han alltid brukar göra, han satte på katten, började gräva i mattan mm mm, allting han brukar göra alltså som jag såg/ser som ett gott tecken :P
Han har hela tiden ätit bra, så han slutade inte med att äta.
Men han dricker inte, annars brukar han dricka mycket, även dra i flaskan och sådär. Nu rör han den inte.
Vi har sprutat in vatten i munnen under tiden han fick medicin för säkerhetsskull.
Han äter äpple, morot, sallad, och gurka och i allt det är det väl vätska i kan jag tänka mig.
( FÖR ER SOM INTE ORKAR LÄSA MIN NOVELL xD
Kanin sjuk, antagligen öroninflamation, fick medicin, äter som han ska men vägrar att dricka. )
Någon som vet vad det kan vara? Vad kan man göra?
Hur farligt är det om han inte dricker när han äter det jag nämnde?
Prova med vattenskål eller blanda i något i vatten som småbitar av morötter eller favorit grönsak så kanske han vill börja dricka (Alltså i skålen nu) Ge honom gurka för det är ju 90% vatten i dem tror jag de var.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig mer än så, men försök att få honom att dricka, om han inte dricker inom snart så tycker jag du borde fora in till veterinären med honom
Även som han äter normalt, Bajsar och kissar han normalt?
//Joanna
skalad tomat är mkt vätska o rätt bra grejer i, skalar den gör jag för att jag inte köper ekologiskt så han inte får i sig för mkt kemikaler
om han gillar att äta äpple o tomat t.ex. (tomat är inte mkt socker heller) så antar jag att det bara är en tidsfråga innan han dricker?
#1 Ska prova vattenskål och gurka får han varje dag nu.
Ja, vi ska med honom till veterinären i veckan. Han behövde inte komma på återbesök eller så, men jag vill han kollar på honom igen, gör en undersökning.
Ja, han äter normalt. Pellets, grönsaker och hö. Bajset är som normalt (han bajsade i sängen när jag låg och gosade med honom:P) och kissar normalt med skulle jag väl vilja säga. Städade hans bur i torsdags och det var blött och så i hans hörna.
#2 Ska köpa tomater då :) Hoppas han gillar det.
Ja, är så rädd att han blir uttorkad bara, men sålänge han äter frukt och grönsaker iallfall så borde han inte bli det antar jag.
Ska till min mormor imorgon som bor i skogen, så ska plocka maskrosblad som han älskar (känns tyvärr lite äckligt att plocka här inne i stan eftersom hundar kissar på allt. :P).
Så om jag tvättar av dom, lägger dom i en skål med vatten så borde han få i sig rätt mycket vatten med då kanske? :)
#4 Om han äter upp dem och dricker av det
Jag tänkte mest att vattnet ska smaka av favoritgrönsak, Men jag tror inte du kan lämna maskrosbladen i vattnet om han inte äter upp dem tyvärr eftersom att de blir ofräscht
//Joanna
#5 Alltså bara ha en skål med 3-4 blad i som han äter med en gång, inte som står ett tag ^^
Hej!
Jag vet att det var ett tag sen den här tråden skrevs, men jag är nyfiken: Hur gick det sen? Började kaninen dricka? Jag har samma problem nämligen, att min kaninis inte dricker, men hon äter och bajsar och kissar normalt. Jag har följt alla råd som jag hittade i den här tråden nu och hoppas att hon börjar dricka snart igen. Har även gett henne vatten från spruta för att hon ska få i sig lite. Men som sagt vore det trevligt att få reda på hur det har gått.
Vänligen Elin
P.s. Min kanin ska dessutom föda ungar vilken dag som helst nu.. D.s.
#7 Ett bra tips? är semprers majsvälling för 6månaders barn :)
Innehåller näring och de får dessutom vätska.
Innan hon får ungarna ger du henne dubbelt så mycket vällingpulver som det står på paketet blandat med vatten och sedan när ungarna kommit så ger du henne välling som är tjock som filmjölk.
Vällingen är bra eftersom den hjälper till med mjölkproduktionen ;)
När ungarna är 2 veckor börjar du späda ut den så att det är bara vatten när ungarna skiljs från mamman (de börjar också äta vällingen och ska ju avvänjas från det också ;) )
Sen är det jättebra för ungar att få vällingen, då de oftast har lite svårare att dricka varma dagar (jag erbjuder alltid mina kaniner oavsett ålder majsvälling när det är varmt ute, för säkerhets skull :) )
Tusen tack för tipset! Men är det inte för mycket stärkelse i majsvälling? Alltså jag har ingen aning, det är bara vad jag har hört? Du vet säkerligen bättre!
Men hur ska jag ge henne vällingen? i skål? nappflaska?
Åter igen tusen tack!
Vänligen Elin
Har faktiskt ingen koll på detta själv ;) Har fått det rådet från en uppfödare med 25års erfarenhet som använt sempers i 20års tid, och bara har positivt att säga om det. Den har räddat många av hennes kaniner och kaninungar :)
I skål, nappflaska brukar kaniner inte förstå sig på vare sig de är ungar eller vuxna.
Att röra ner en rå äggula en gång i veckan fick jag också som tips? från tidigare nämnd uppfödare, glömde visst säga det (gäller då endast hona med kull ;) )
Lycka till!
#7 Min kanin började dricka tillslut. Men inte ur flaskan utan ur en skål.
Tyvärr blev han sämre igen och fick avlivas för några veckor sen :(
#11 Tråkigt att höra.. :((
#10 Ahh.. då är jag med, ja, jag har hört det där med äggulan också. Tack så mycket för hjälpen! :)
Vänligen Elin
#11 Nej, vad tråkigt :( Skickar mitt medlidande, förlorade min kanin i cancer i höstas :(
#12 Alltid roligt att hjälpa till, hoppas det går bra för dig och kaninen! Lycka till med bebbarna! :)
#13 Så hemskt :(
Min kanin fick antagligen en propp eller något. Han blev helt sne i ansiktet och sådär.
Beklagar. :( Så himla sorgligt.