Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1415 ggr
[Linneape]
0

sätta ihop två honor?

hur gör man då man sätter ihop två honkaniner? alltså jag har två ungar (olika kullar) som jag skulle vilja ha tsm, men vågar inte sätta ihop dem.

ska man låta dem göra upp eller?det ser ju som så hemskt ut. eller ska man stta ihop dem och om de ryker ihop ska man sära på dom då fort och inte pröva igen?

[luckymoa]
0

Hur gamla e ungarna? Jag har satt ihop ungar som har varit 8-10 veckor och de har inte brytt sig om varandra alls =)

[Tilde]
0

När jag satte ihop Charlie och Willow så lät jag dem mötas utanför buren… såklart ville Willow (som jag hade först) visa dominans och började jucka mot Charlie och så höll det på i några timmar.

Jag lät dem bara hålla på, för lägger man sig i tar det aldrig slut. Någon av dem måste ju "vinna".

Dagen efter introduktionen var de bästa vänner :) Så det ska nog gå bra!

[Linneape]
0

#1 den ena är 3 månader och den andra är två månader!

#2 prövade sätta ihop dom, dom flög ju tpy på varandra?!?!??!

[Tilde]
0

#3 Juckar de eller bits de eller vad gör de? :o

Fridaaaa
2

Mina satte jag i Hage, alltså på neutral mark. Då var den ena honan runt 4-5 år gammal och den andra lite över året. Gick kanon.
Sedan några månader senare satte jag in en 4 månders hona till dem och det gick med kanon. Dem har stor yta, flera gömstället, vilket är A & O, plus att personkemin stämmer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
0

låt dem :) annars kan de ej bestämma vem som bestämmer

Stjärnfallets
0

När jag satte ihop mina hermelinhonor var den ena 10 veckor och den andra 9 dagar yngre. Den yngsta hade bott hos mig i två veckor så hon kändes sig hemma varpå hon juckade ett tag på den nya och sen blev de bästa vänner.

De fick träffas på neutral mark och jucka färdigt där, sedan sattes de in i en bur som var ny för dem båda två.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[Linneape]
0

alltså dom bet ju typ varandra!

Fridaaaa
0

#8 Bet eller nafsade?
Så länge det inte blir sår eller att dem slåss på riktigt är det ingen fara

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mandyosv
0

vissa honor vill bara inte ha sällskap och blir vansinniga på andra kaniner. Jag har 2 honor som älskar varandra den ena är 3 år och den andra ett halvår. Har även satt ihop 2 3 åringar det går kanon. Men vissa om jag skulle testa att para ihop dem så flyger de på varandra så det är högst indivuellt som vanligt.. man kan inte säga att det kommer funka eller inte. Ibland märker man bara detta funkar inte. Och ibland så går det fint efter en stund.

Jag brukar säga

2% hane + hane

50 % hona + hona

80% hona + hane

om någon av parterna är kastrerade brukar procenten öka såklart.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Linneape]
0

satte dem på neutral mark.dom nosade runt lite och sn ba mitt iallt flög de på varandra, men jag särade på dem, sen så luktade de runt igen en ba tjoffs så flög de på varandra igen så satte de i olika burar eftr det. eftersom jag särade på dem direkt så vet jag inte vade de gjorde riktigt mot varandra. men de var som typ attacker skulle jag säga. eller från ena kaninen iaf

[EllenAlicia]
0

du måste låta dem! :)

[Linneape]
0

#12 men alltså den ena kaninen såg ut som en ninja typ hoppsparkade den andra kaninen, sen flög det lite päls.

[EllenAlicia]
0

Okej men håll i den och låt den andra skutta runt i hagen kanske?

ellinor98
0

men måste man tvinga dem att vara ihop då? :) Dem gillar kanske inte alls varandra? :)

minaninar
1

Det låter som att i detta fallet så måste man nog testa lite försiktigare och långsammare. De kanske måste vänja sig vid varandras lukter osv först.

Här är lite länkar och tips?. Det finns stegvis introduktioner där man låter det ta några dagar-veckor.. De får bo i varandras burar.. så de vänjer sig vid lukterna. Ställa burarna bredvid varandra. Låta en vara ute medans den andra är inne och sedan byta så de får rättvist med tid att utforska utanför och hälsa på den andra i buren. Sedan när de ska introduceras vara på neutral plats och att det inte är för trångt o klaustrofobiskt samt att båda har varsin "ringhörna" men varsina "bon" (som ju har deras egen doft och som de känner igen. Sedan är det ha handdukar o vattenflaskor beredda och helst vara två samt att planera innan hur man ska göra, t.ex. vem som ska "prata" och hur man ska göra olika saker på ett lugnt bra sätt.Skrattande Men tja.. jag postar lite länkar, kanske hittar du där det du söker, eller iaf mer info.

http://www.rabbit.org/faq/sections/introductions.html

http://www.ehow.com/how_16475_introduce-rabbits-each.html

http://www.bunnyhugga.com/bonding.html

eller googla på introducing rabbits, introducing bunnies, bonding rabbits, osv..

Och glöm inte youtube.. där kan du får videor som visar hur det ska gå till.. det finns många pet shelters o andra som lägger ut pedagogiska videor.

Men det finns som jag förstått inga garantier på att de blir bästisar…, men honor kan jag tänka mig måste få känna att de har varsitt eget bo? samt göra upp om dominans? Men det är vad jag tror (alltså att de måste få ha varsitt bo där de kan var "drottning"?

HolyFuck
2

När jag sätter ihop kaniner så placerar jag de på en stor yta där ingen av de har revir. det måste inte vara en helt tom yta, men jag vill kunna komma åt dem om jag behöver.

Jag låter de hålla på, räknar med att det kommer bli lite våldsamheter. Oftast ser det betydligt värre ut än vad det faktiskt är. Min regel är: blod - sära på dem. (efter ett tag har man lite på känn när det går över styr).

Med lite mer svåra kaniner brukar jag låta de bekanta sig mellan galler i dagar innan, då brukar man ofta också få en aning om hur de kommer reagera när de sätts ihop.

I vissa fall har det hjälpt att låta de variera mellan varandras ytor, och på så sätt få varandras lukter, och inget jättetydligt revir innan ihopsättning. Men det fungerar inte på alla individer. Samtidigt vill man ju inte att de ska bli stressade.

Går det bra vid ihopsättning så brukar jag trots det inte sätta ihop dem permanet, utan upprepar samma procedur tills det känns lugnt att lämna dem tillsammans. Varje gång brukar bli lite längre än den förra. Att stressa en sådan situation kan få negativa konsekvenser, låt det ta sin tid.

Men i regel så är ju kaninungar, dvs inte könsmogna, i princip inga problem alls att sätta ihop.

minaninar
0

Hittade en rätt utförlig länk till:

http://www.mybunnies.com/bonding.htm