hon är lite aggressiv av sig.
har läst lite bland trådarna, men inte hittat någon "bra" om just detta :)
Min tjeja här hemma har börjat med ett nytt beteende mot min pojkvänn som kanske har hållt på i ca 2 veckors tid nu (hon är 6 månader så det kan va könsmognad)..
Hon har blivit ganska så aggressiv emot honom?! han kan va lite jäklig emot henne fast på ett "snällt sätt" och hon blir helt galen och morrar, attackera och oftas biter honom (hårt). Och nu kan hon gör såhär på en gång när hon ser honom även om han inte har gjort något.
(Och det roliga är att det kan räcka med att han bara tar hennes toarulle och hon kan bli tokig på han, sånna enkla saker kan det handla om)
Men emot mig är hon som en liten prinsessa, aldrig arg osv. Kan bitas om jag sitter ivägen men då är det bara ett litet naffs. Eller om hon vill vara ifred osv. iofs är det ju jag som ger henne mat, gosar med henne hela dagarna osv osv. hon är min lilla bebis.
Hur kommer det sig att hon är så aggressiv emot min pojkvän men är hur snäll och underbar emot mig? :)
Och hur ska vi göra när hon gör sina utfall emot honom/mig? min pojkvän är nästa lite rädd för henne nu haha.
oj såg nu att det vart som ett långt brev, men hoppas ni förstår va jag menar :)
Honor kan vara väldigt revirbevakande. Du luktar ju som någon hon känner igen och litar på, men din pojkvän luktar inte riktigt familjärt eller/och så kopplar hon honom till de där "jävligheterna" som att han snor hennes leksaker i hennes revir.
Tycker inte det låter bra att hon bits för att få sin vilja igenom. det spelar ingen roll om det är små nafs på dig eller hugg på din pojkvän, det ska inte ske.
För det första, jag tycker inte din pojkvän ska retas med henne genom att ta saker från hennes revir m.m, det är ett ganska normalt beteende att honor blir arga av det, de blir ofta upprörda av att ändra i buren eller så, iaf av min erfarenhet. Jag tycker för det första att han inte ska reta henne. man ska inte reta djur, även om det är på ett snällt sätt som du uttrycker det. din kanin har inrett själv och när någon tar det ifrån henne är det klart hon blir arg och revirvakande.
Nu har jag ingen större erfarenhet av nafsande/bitande kaniner, men kan det vara att hon har ont och är irriterad? eller så handlar det om att du är en flockmedlem för henne och därför nafsar hon dig löst för att hon respekterar dig men inte din pojkvän. hon kanske tycker han ''stör''?
Hoppas någon annan kan hjälpa dig att få bort detta jobbiga beteende, men hoppas iaf att jag kunde hjälpa också lite på en kant. 
Nafsen på dig är nog lättast att få bort genom att inte belöna den sortens beteende. Vill hon komma förbi dig och försöker få dig att flytta genom att naffsas så ignorera henne så länge du kan, gör det ont och knuffa bort henne bestämt och fortsätt sen ignorera. Om hon däremot bara puffar som vissa kaniner gör, eller helt fredligt går runt/över dig så belönar du :)
taack för alla tips? och råd :) ska bara påpeka att hon inte alls är aggressiv i buren osv, eller jag kan städa där när hon är med utan problem och när jag ska släppa ut henne från buren så vill hon oftast att jag ska bära ut henne fast att buren står på golvet haha. hon har blivit lite bortskämmt, min pojkvän säger att jag är för mesig med henne (alltså för snäll).
när hon attackerar min pojkvän är alltså när hon är ute ur buren, hon högg honom iofs en gång nyligen när han skulle släppa ut henne från buren.
hon är för det mesta alltid lös i lägenheten så kan det va så att hon ser hela lägenheten som sitt revir?!
och när hon naffsar på mig så gör det ju inte speciellt ont, men av ren reflexs så drar man bort foten och då passar hon ju på att springa iväg ;).. hon är världens underbaraste annars, det är bara nu hon har blivit lite morrig av sig haha och det är inte ett jätttte problem ännu i alla fall…
men som i ett tidigare inlägg jag har gjort ang kastrering kanske detta beteende försvinner om jag skulle kastrera henne?
Att du är ''mesig'' mot henne är enligt mig bra, eller mn ska aldrig bestraffa kaninen, eller skrika åt den eller vara arg på den. det är det sämsta man kan göra. men du ska vara bestämd och rak på sak när hon håller på. om hon har tillgång till hela lägenheten, vad sägs om att varje gång hon är dum tar du bestämt upp henne utan att prata till henne och sätta tillbaka henne i buren, sedan stänga luckan.
det kanske skulle vara en bra metod? och sen belöna varje gång hon gör nånting bra :)
jaa men precis :) vi/jag gjorde alltid så när hon kissa överallt, då tog jag alltid in henne i buren igen för att hon skulle förstå att det va fel. Kanske ska fortsätta att göra så när hon blir på hugget igen :)
Det som #6 sa lät bra! Då kanske hon lär sig bättre!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.