Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1612 ggr
tussen12
1

KOMMER MIN KANIN DÖ?!

Hej! Vi provade att ta lite olivolja i öronen och massera, Detta skulle pappa göra då jag var hoss min kompis,

MEN han tog istället rapsolja,Och inte lite heller ;(

Är detta farligt ? :( Kommer min älskling att dö?

Mamma sa att det var en naturprudoukt och inte var farligt, Men jag tror inte på henne riktigt

Snabba svar sökers!!!!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Faweye
0

Kaninen tar inte skada av insmord rapsolja på öronen. Din mor har rätt, det är en naturprodukt.

tussen12
0

men hon slickar i sej det :(

[EllenAlicia]
0

rann det in i örat?

Faweye
0

#2 rinner det från öronen? Det är inget farligt att få i sig, men om det är flytande olja i öronen ska man nog försöka få ut det.

tussen12
0

det kom inte in i örat vad pappa sa iafall,Har tvättat av henne lite på öronen, Men det är nog kvar lite endå,..

Sorb
4

Varför ens ha olja på öronen? Tungan ute

Linnet
4

Varför skulle ni massera öronen med olja?. Olja, både raps och olivolja är ju helt ofarliga annars skulle vi ju inte kunna äta det, nu är det väl inget man bör ge sin kanin, men farligt är det ju inte.

[TeamGolden]
4

#6 & #7
Det är antagligen hon som har kaninen med torra öron, då är det bra att smörja in försiktigt och lite olivolja, de mjukar upp öronen, har själv testat det runt Ruffs ögon då han haft skorpor p.g.a dragig bur från uppfödaren, det funkade. 

TS: Ta en bomullstuss nästa gång och gör själv, din pappa visste kanske inte riktigt hur man gör så det är bättre att du gör det själv nästa gång. sålänge det inte runnit in i öronen så ska det inte vara någon fara.
hoppas öronen blir bättre!

minaninar
0

Det gör inget om oljan kommer in i hörselgången litet grand.

Som jag skrev så skulle det inte vara mkt. Men som de andra säger här, rapsolja inte farligt. Men vad jag har läst så har olivolja speciellt god effekt på just skabb och fnas i öronen. Därför sade jag att ni kunde prova lite.

Men torka bara bort det mesta från utsidan, och se till så det inte bara rinner olja om kaninen. Det är ju inte bra att han slickar i sig stora mängder.

#8 exakt.

tussen12
0

Vi har tagit bort alting nu ;D Men det hjälpte lite redan nu,….

[RC1393]
0

Vill bara tillägga att rapsolja/matolja är bra att ge om kaninen har en förstoppning, så tvärtemot så är det bra (fast man ska ju inte ge det om kaninen inte har en förstoppning) :)

minaninar
0

Det sägs vara bättre att ge medicinskt ren paraffinolja för den suger inte kroppen upp. Och inte särksilt mkt utan bara en gång akut, liiiiite.

Kaniner är känsliga för för mkt fett enligt allt jag förstått. Därför ska man väl inte låta dem få för mkt, och om öronen är indränkta så vill kaninen putsa och då får den i sig för mycekt i förhållande till sin lilla kropp.

Jo det ska hjälpa, ni kan vänta några dagar och eventuellt upprepa. Men gegga inte in hela öronen utan bara någon droppe till vardera örat o ha mest inuti o där det är fnas. Och helst extra virigin olivolja för den har speciella ämnen i sig som ska vara bra, anti-mikrobiskt.. osv.

Här en liten video:

http://www.youtube.com/watch?v=HuHcoxTEJRw

och lite mer..

http://www.youtube.com/results?search_query=rabbit+ear+mites