Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 7591 ggr
gickan87
0

Bajsar och kissar blod!

Vad sjutton är det som händer? Min Bella har tidigare kissat blodfärgat men fick då veta att de kunde göra så. Nu ikväll ligger hon bara och det bubblar och kurrar i hennes mage. Såg även att bajspluttarna är rödfärgade. :(

MVH Erika :)

Banankaka320
0

Ta bort all mat och ge bara vatten och hö och åk till vet. imorgon

KaninPiggelin
0

Säger som #1, min kompis kanin kissar alltid blod när hon äter foder har dom upptäckt så fodret har dom varit tvungna att tagit bort.

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

gickan87
0

Hon får en halv dl pellets varje morgon, det är det enda. Ska ge henne hövatten då jag inte tror hon äter som hon ska. Men vad beror denna blödning på?

eamy
0

Men låt lite hö finnas kvar då kaniner alltid måste äta för deras mager inte ska lägga av .

[nataschaj]
1

Kan du fota hennes bajs och kiss?? samt kaninen så får man se hur det ser ut

gickan87
0

Kaninen ser ju normal ut, och bajset är rödbruna kulor. Kisset ilrött. Har inga bilder.

KaninPiggelin
0

Kan inte blödningar ibland bero på någoting med njurarna? Är tyvärr inte så kunnig på det :/

Bamse 08
0

Har du gett henne morot? :)

What doesn't kill you makes you stronger.

Zvintos
0

Att kisset färgas brukar det kunna göra ibland. Men jag har aldrig varit med om att bajset färgats när de ätit ex morot.. Så jag skulle faktiskt minst ringa och rådfråga en veterinär.

Chieko
0

Håller med om att du absolut ska ringa och prata med veterinär och om de tycker du ska åka in så gör det, speciellt när du säger att du tycker att hon inte äter normalt! Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

gickan87
0

Ringde vet inatt, skulle avvakta till morgonen då de hade stor operation på gång. Nu när jag tittade till henne så är hon död :'( Hon är alldeles stel så hon har nog varit borta länge :( Lilla älsklingen, förlåt för att jag inte hjälpte dig trodde du skulle klara det här! Frågan är ju vad man gör nu? Har tidigare avlivat hos vet och har de tagit kroppen. Kan inte begrava henne på tomten då vi inte äger den.

[Cameliont]
0

Ledsen för din skull! Du kan lämna kroppen till veterinären så ordnar de med kremering mot en kostnad.

gickan87
0

Har bestämt mig för att begrava henne i skogen, vet att det inte är lagligt men kan inte åka 15 mil bara för att lämna in ett tomt skal.

Lina R
0

Blod i avföring är väldigt, väldigt allvarligt. Att det dessutom var i urinen tyder ju på att det var nå fel i hela kroppen.

Låter som en allvarlig coccidios-infektion. http://www.welshrabbitry.com/health.html

Enda sättet att förebygga det är ren bur, bra utfodringsrutiner och ett vaksamt öga på kaninens hälsa. En ung kanin eller en kanin som fått nedsatt immunförsvar av stress kan bli sjuk av coccidios (i låga antal så är dom inte farliga).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Cameliont]
0

#13 Utanför statsplanerat område får man gräva ner.

gickan87
0

#15 Kunde inte gräva ner henne. Lämnade in henne på djursjukhuset iaf.

gickan87
0

#14 kan säkert vara så. Kan det smitta till mina andra kaniner?

[nataschaj]
0

tråkigt att höra! och, lite dåligt av vetten att inte be er komma in, då de brukar vara rätt dåligt när djur kissar och bajsar blod…. stryckekramar te dej i allafall!.

cocos_t
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ledsen för din skull.

Om det är som #14 misstänker, så smittar coccidios. (Googlade lite på det). Har ingen egen erfarenhet av detta, men det kanske är idé att  rengöra buren med Virkon (finns på Granngården). Det tar bort mikroorganismer, vilket inte alltid vanliga rengöringsmedel gör som man har hemma. Då minskar du den evetuella risken för smittspridning reält.

gickan87
0

#19 Om det är så är det redan försent. Alla kaninerna springer i varandras burar dagligen när de är ute på golvet.

Saeasco
0

Tråkigt.. :( Mina kondoleanser.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

KaninPiggelin
0

ledsen över det som hände, är synd att det går så fort ibland :(

<3

[ÖstergärdetsKaniner]
3

Tråkigt att höra om din kanin! Kan också säga att om det är coccidos så kan man behandla detta, iallafall vissa sorters coccidos. Man måste också sanera alla tillbehör + burar för att få bort all smitta. Viktigast av allt är att få bort allt organiskt material som hö, spån osv.

Hoppas att allt löser sig för er!

Chieko
0

Om kaninerna rört sig överallt får du städa överallt… Jättejobb men säkrast att göra det så du slipper fler sjuka djur!

Kram till dig, jättetråkigt när sådant händer! Tycker dock att om hon dog så fort efter att du sett det hade nog inte vetten kunnat göra något, då var det nog skönt för henne att somna i lugn och ro istället för att åka bil.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

sanna1998
0

Hej jag har en kanin som  bajsar löst och även blod.

Eller det ser iallafall ut som blod det lixom är rött och slemmigt runt analen och på höt så är det blod.

Någon som vet vad det kan vara???