Bli kompis med Sommarkanin
Jag har min lillasysters dvärgvädur nu under sommaren. Han kom hit i förgår. Han har samma bur och verkar inte speciellt stressad över miljöbytet. Igår fick han springa i sin utehage. Det var välgit underhållande att se hur han grävde och rullade runt. Jag gick också runt en liten stunde med honom i koppel igår. Självklart hoppade han up på de mest omöjliga ställen så jag fick lyfta och flytta en hel del, vilket han inte protesterade mycket emot. Han spratlade men inte mer än andra kaniner.
Nu till frågan. Hur ska jag bli kompis med kaninen? Han ignorerar mig och äter bara de godsakaer jag lagt i buren när han är ensam. Det har ju bara gått två dagar sen han kom hit men det skulle vara kul att veta hur jag ska börja.
Ta några steg i taget. Du kan gå fram till buren och låta kaninen lukta lite på dig. Sen kan du pröva att ge han ett maskrosblad eller en morotsbit.
Visa att du inte är farlig! Sitt i samma Hage som han och ha med dig en dator eller bok. Du väntar på att han ska komma fram självmant och när han kommer fram berömmer du honom och ger han en godisbit!
Du ska ha med en dator eller bok för att det kan ta väldigt lång tid, men det är VERKLIGEN värt det!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.