Lyfter jag kaninen fel?
Jag har haft oturen att få en riktigt sprallig kanin ^^ Nej, självklart skojar jag bara.Mrn puzzel är väldigt sprallig ;) Så när jag ska ta upp honom, tar jag tag på baken och vid frambenen och lyfter honom upp och ned, så han ligger upp och ner i min famn.Om jag inte gör så här sparkar han bara och är omöjlig att hålla, men skadas han av detta?
Måste bara bifoga en bild på min älskling <3

många kaniner gilla rinte att blå hållda som en "bäbis" om jag förstår rätt..håll kanin mot dig eller låt han ligga på din arm
#1 Mmm men om jag håller honom rätt väg, så sprattlar han för att komma lös.

#2 okey :/ men håll han lite varje dag i din famn så att han kan ta stöd på alla hans fyra tassar så känner han sig tryggare..för jag kan aldrig hålla mina kaniner upp och ner..jo kankse mimmi ibalnd men hon kan man hålla hur man vill XD
#2: Testa att hålla kaninen enbart under magen och låta bakbenen hänga. Eller håll honom en bit ifrån digså att han inte kan nudda dig när han sprattlar.
Man ska undvika att kaninen hänger med bakbenen, eftersom att ryggraden är väldigt känslig. Men det kan bero lite på Hur dom hänger också, men undvik det för säkerhetsskull !
Släpp inte ner den när den sprattlar, för då vet den hur den ska göra för att få komma ner. Håll kvar den och prata lugnande med den om det är möjligt. Försök att hålla den mot kroppen när den sprattlar om det går för då är det minst risk att du tappar den plus att den kan inte sprattla lika mycket. Lyft den varje dag och glöm inte att berömma den när den inte sprattlar. Men straffa den aldrig för att den sprattlar.
Förresten var den supersöt! <3
35: Jag håller mina kaniner med en hand ibland, men då håller dem "upp" benen som en boll, och efetrsom dom aldrig sprattlar då så verkar dem knappast lida av det.
Okej tack för tipsen hur jag ska hålla honom :) Jag har försökt med det och det går riktigt bra ^^
Men mitt största problem just nu är: Jag kaninte lyfta upp honom!När min pappa lyfter honom sitter han helt stilla, likaså med min kompis (som han aldrig sett förut) men när jag ska ta upp honom hoppar ha ur mitt grepp!Det spelar ingen roll hur jag försöker lyfta upp honom, han hoppar bara iväg.Och jag, nybörjar-kaninägaren, kan då inte hålla fast honom.Nån som har nåt tips? på hur jag kan göra?
#7, TACK för kommentaren! :D

#9 håll han under rumpan mä

#9 håll han under rumpan mä
#9 Du kanske inte är så bestämd. Vissa kaniner märker det, så den skuttar iväg när man t ex ska lyfta upp den, för att helt enkelt se om det funkar. Och funkar det, fortsätter den ofta. Din kompis och pappa kanske är mer bestämda på handen och "tvekar" inte, som nybörjare ofta kan göra (inget illa menat).
Försök vara mer bestämd, några skråmor kan inte göra något. Du får inte vara rädd att den ska bita/riva dig, för då blir du tvekande när du ska lyfta den. Tänk att "Det är jag som bestämmer, inte du" och "Nu ska jag lyfta upp dig". Men glöm inte att samtidigt vara vänlig och prata lugnt med kaninen. Om du är hårdhänt och kanske pratar högt/argt kommer det bli svårt för dig.
LYCKA TILL!
#12, okej, jag förstår.Det kan nog vara så :) Men ju mer jag försöker ta upp den, har jag märkt, desto bättre går det ;) Fick nästan upp han idag ^^

det är bra kämpa vidare bara =)
#14, hehe tack ;)

Min kanin är höjdrädd, tar jag upp honom från stående så sprattlar han jättemkt, men om jag sitter ner när jag tar upp honom (på knä), och sen håller honom mot mig ordentligt (så han känner att han inte kommer ramla) så är han helt stilla när jag sedan ställer mig upp.
Testa att ge ninen en bit morot eller en bit sallad när du plockat upp också, en liten muta. Kan hjälpa honom att slappna av lite.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#8 Om du menade mig: Så sa jag att det kan bero på hur man håller dom också. :p
#16, ja tror inte att det är det som är problemet med Puzzel… Han verkar inte precis rädd :P Han vill nog bara inte bli upplyft ^^
#18 Fortsätt öva varje dag och glöm inte att belöna/berömma honom när han har varit duktig. Håll honom i ett stadigt grepp mot kroppen så han känner sig trygg.
#19, mm :) Jag tror nog att jag kommer klara det, bara jag slutar vara så mesig ^^

Min är inte såå sprallig..