Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7156 ggr
KaninCrazy
6

Aggressiv kaninhona!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Klara är en hermelinblandnings hona på 2½ år. Hon har ju egentligen då gått igenom tonåren och den vildaste aggressiviteten. Men hon är fortfarande lika aggressiv! Visst, när man går mot deras utebur springer hon mot stängslet och ställer sig på två ben och hälsar, men när man sedan ska ta upp henne blir hon väldigt aggressiv, försöker bitas och ger ifrån det där "morrande" ljudet. Jag tycker det är väldigt tråkigt att ha en kanin med det temperamentet. Några tips? på att få henne lite lugnare ?   :)

På bilden ser ni själva Klara i Oktober år 2007   ;)

flikkan
0

putt

Jojsan
0

Lyfter du henne ofta? Det är nog att hon har sitt revir i buren.. Hur är hon utanför buren?

KaninCrazy
0

#2;   Jag är ute med henne i koppel rätt så ofta ..

sen va de även så att precis när hon flyttade in i den buren så va hon likadan . och då va hon ju liksom inte så van vid den .. :)

Gogge
1

Jag skulle ha tränat å tränat henne, med lite goa grönsaket så blir det hela roligare för henne! beter hon sig likadant utanför buren? Isånafall, skulle ja börja att träna henne utanför buren och sedan ta allt sakta framåt. Glöm inte grönsakerna! :)

KaninCrazy
1

#4; Utanför buren är hon galen . Hon springer åt alla håll precis som om någon jagade henne . försöker alltig lugna henne vid dessa tillfällen . Men det går inte så bra  :/

Nilam
1

Visa din dominans tycker jag. Jag hade problem med min ena kille att han blev sur när man tog in handen i hans bur, han vaktade den. Det man gör då för att visa sin dominans är att man inte visar rädsla först och främst men sen tar man handen, lägger den snabbt över kaninens öron och nacke (när den morrar och attakerar) och trycker ner den (inte pressa hårt!) mot marken, håller en stund, lyfter handen lite och om den ens lyfter på huvudet så trycker du ner den igen, den ska alltså ligga kvar och visa undergivenhet.

Detta har iaf funkat för mig, nu kan jag böka runt i hans bur utan att han vågar morra ens. Förut hade jag problem att ens ta ut matskålen. Nu är han jättesnäll! :)

DOCK, så är honor svårare.. Min kompis har kämpat länge med sin hona och det verkar inte funka på kaninen, men sen har jag inte sett henne göra det här så vet inte om hon gör rätt.

KaninCrazy
0

#6; Tack så jätte mycket för tipset ! Jag ska testa det !  ;D

Jojsan
0

#7 hur går det? :)

Fnyan
0

Hej! Jag har också en hermelin hona, hon beter sig likadant ibland, kan ju bero på att dom är brunstiga? Jag har iallafall börjat träna min så hon är snällare nu, har din kanin nån kompis mer än dej? de vill säga kanin kompis? Om den har de kanske hon vill ha de lite lungnare eller inte vill dela reviret med den kaninen? Mer vet inte jag…  Hoppas att de går bättre för dej!Glad

MvH //Fnyan

KaninCrazy
0

#9; hon delar bur med en kaninhona .

men om ja delar på dom kommer dom må dåligt , de vet ja . för dom är bästa vänner . sitter och myser hela dagarna och leker med varandra . så ja tror inte det är det  ;D men tack ändå :D

DreamerOf
0

Två kaninhonor tsm blir aldrig lika tama som en ensam hane.
Det är bara så och någonting man måste respektera. Det är som att två fnittrande tjejkompisar kan bli väldigt arga (aggressiva) mot andra människor. Liksom samma sak,
vet inte riktigt om jag har rätt i den meningen, men hört det från många!

Min hona bor med världens snällaste kastrerade hane.
Hon är lite arg ibland, men bits inte om man inte är taskigt mot henne o stör henne. Hon är verkligen gosig iaf <3

KvirrZ
0

#11 ?? snacka om att dra alla honor över en kant. det är ju klart att två honor skulle kunna bli "lika" tama som en ensam hane? skulle alla hanar vara små änglar då eller? och alla honor som bor ihop "otamare"?

- Mvh Emma

ciss
0

#11: "_Två kaninhonor tsm blir aldrig lika tama som en ensam hane"

_Håller med #12, det där stämmer ju knappast! Jag hade mina 2 kaniner tillsammans och en av dem är en av de absolut snällaste kaninerna jag någonsin träffat, hon är helt OTROLIGT snäll och tam, och hon har bott med en annan hona!

Det handlar ju mer om individen än om de bor i par. Om man ger 2 honor som bor ihop lika mycket tid som en ensam hane så är det ju inga problem.

_"Det är som att två fnittrande tjejkompisar kan bli väldigt arga (aggressiva) mot andra människor."

_Så om jag och en tjejkompis fnittrar så blir vi agressiva om det kommer någon annan? Knappast. Enligt mig har du inte alls rätt.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

DreamerOf
0

#13, du förstår visst inte poängen med det hela. ;o lät om igen o tänk igen hur du själv har gått igenom som liten i typ 4an?
Aldrig blivit utanför o dom två bara velat vara med varandra.
Såklart det handlar om individen, men det är absolut vanligast, du måste också kunna jämföra med flera olika och inte bara ett "kaninpar". Som sagt, tar såklart negativ kritik, men gärna på ett lite mer postitivt o mindre påhoppande sätt.
Mvh Johanna

KvirrZ
0

#14 då kanske du ska formulera dig på ett annat sätt också?
"Två kaninhonor tsm blir aldrig lika tama som en ensam hane. Det är bara så och någonting man måste respektera."

enligt mig låter inte det som att du menar hur vanligt det kanske är.

jag har haft flera honor i par och ingen har någonsin varit mindre tama än mina hanar som bott ensamma. endel honor har tom blivit tamare.

- Mvh Emma

ciss
0

#14: Håller med 15, du skrev att två kaninhonor som bor tillsammans aldrig kan bli lika tama som en ensam hane.

Till att börja med så är kaniner och människor ingenting man kan direkt jämföra i denna fråga.

Om man sätter ihop två kaniner som båda är lite "anti-människor", inte speciellt sociala individer helt enkelt, så kan de säkert ty sig till varandra istället. Men om man sätter ihop två kaniner som varken gillar människor eller har något emot dem så tror jag absolut att de kan bli lika tama som en hane med samma "åsikt" om människor.

_"Två kaninhonor tsm blir aldrig lika tama som en ensam hane.
Det är bara så och någonting man måste respektera."

_Jag skrev "enligt mig har du inte alls rätt", jag skrev min åsikt, tycker inte att jag hoppade på dig någonstans i min text? Kan du säga VAD som var ett påhopp?

www.frihetenskaniner.se

DreamerOf
0

Till er båda: Jag kan förstå att jag formulerade mig fel, men visst kan jag ändå ha rätt att det kan bli så? :)

#16 Det som jag menade som ett påhopp är för mig, här kommer vi till det som är från individ till individ.
Jag ser ett påhopp som någonting utan positivt i.
Dessutom att du är ganska onödig och skriver exakt som tidigare inlägg mot mig förstår jag inte riktigt varför? :P

Skriver gärna vidare!
Mvh Johanna

[kanin95]
0

min kaninhona har också varit så  men nu är hon snällare

Min blev mycket lugnare/snällare när man satt sig i ett annat rum och gosade med henne annars tyckte hon att det va hennes revir,,, och jag gav henne mycket persilja (det älskar hon ) då blev hon van med mina händer …. men hon kan FORTFARANDE inte koppla av så hon tycker inte sååå mycket om att bli buren ….

ciss
0

#17: _"men visst kan jag ändå ha rätt att det kan bli så? :)"

_Ja, det stämmer. Det kan bli så, men det kan också bli så att en ensam hane blir mycket otamare än två honor som bor tillsammans. Du skrev i ditt tidigare inlägg att det alltid är så.

www.frihetenskaniner.se

DreamerOf
0

Okej, alla människor tar fel ngn gång (: vi kanske kom ut lite på tråden..

Fling-pling
0

Jag har en hona som i sina tidigare år var väldigt aggressiv. Vi kastrerade henne och vips så är hon snäll, pröva detFlört

LucyLove
0

#21 Fast det är ju inte alltid som det funkar, och det är jobbigt ifall man lagt ut 700kr på en kastrering som inte funkade som hon ville.. ;)

Fling-pling
0

Nej, det är ju klart att det inte alltid funkar men man kan ju försöka. Visst, det är ju inte kul att bli av med pengarna i fall det inte funkar men om det funkar så funkar det liksom…

Zvintos
0

Tråden är 2 år gammal och TS verkar inte längre vara medlem här.

LucyLove
0

Oj! Hehe, pinsamt ^

natha-mjau
0

guud sådär är min hona med, en lejonhuvad hermelin på snart 8 månader. verkligen förjävlig. hon kissar i sängarna för att vara jävlig.. bits, rivs, attakerar ah you name it.

verkligen ingenting fungerar på henne .-.

PiiAA
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har du tagit ut henne i famnen och myst med henne ca 5-10 minuter per dag ?

om man inte gör de så blir det bara ännu värre , själv har jag en kanin som är som din, hon börjar hugga direkt när man ska ge henne mat / ta upp henne, men jag gör lite allt för att hon ska bli lugn, men de verkar som det är försent , så de där är ett bra tips?.! Glad

(här en en på min kanin)

ninor
1

#27 tråden är från 2008…