Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1098 ggr
Suskiv
0

Kaninungar och grannungar

Med 19 barn på gården så lär det ju bli livat på vår tomt den dagen de upptäcker att det finns kaninungar. (radhusområde med pyttetomter)

Hur känsliga är kaninmammor/ungar för att det ränner barn utanför buren?

Borde jag kanske flytta in kaninmamman istället? Hur sent i dräktigheten kan jag göra det (har allergiska barn och vill helst inte ha kaninen inne) och när kan man flytta ut henne igen. Antar att 4-5 veckors ungar inte är lika känsliga som nyfödda.

Vart hittar man en stor och billiig inomhusbur till kaniner.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

mandyosv
0

Det är nog onödigt att flytta in henne. Jag har samma "problem" men det är väldigt praktiskt när kaninungarna blir så stora att de ska börja kelas med! Då är grannbarn väldigt bra!

Barn är klåfingriga och vill gärna titta..

Var bor hon i för bur?

Bara hon har skyddat bo i buren så är det inga problem.

Jag har sagt till grannbarnen att om de ska gosa med kaniner är det de "där borta som gäller" *PEKAR* Och jag trode att de lysnade när jag sa till dem att inte lyfta på luckan och titta osv. Men jag såg dem från övervåningen och kom ner och sa att kaninmamman dödar ungarna om man är för nära och tar på ungarna.

Nu har jag även sagt att jag har en övervakningskamera så jag ser så att inte tjuvar kommer och tar kaninerna eller så att ingen kommer och rör kaninungarna.

Så nu är barnen väldigt försiktiga och lydiga =) haha!

Jag har ungar födda 13 Juni - ute. Jag flyttade in dem i fackburar (kaninhus, ej inomhus) när de va 13 dagar gamla. I förrgår började jag även ta ut dem dagtid på gräset i Hage.

Jag hade inte flyttat honan inomhus!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Suskiv
0

Hon bor på andra våningen i en tvåfackare och kommer självklart få en välskyddad bolåda.

Med fyra egna barn så lär jag inte har problem att få ihop kaninkelare på egen hand.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

mandyosv
0

#2 De e ju bra! Men jag hade som sagt inte flyttat in =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

minaninar
0

Kan du inte ha kompostgaller som håller nyfikna på ett avstånd på ca 1,5 meter från buren runt om?Skrattande 19 barn att hålla reda på. Jag skulle tagit in för säkerhets skull. Ev fundera på en luftrenare mot allergener, men det är ju en skön slant o inget man impulsköper..Tungan ute Men annars som mandy säger, ta på sig en bestämd röst och säga ifrån.

Har man kompostgaller så har man ju markerat var gränsen går. Det borde ju respekteras?Obestämd

Kaneli
1

Jag har satt hänglås på kaninbod och utebur. Har berättat för barnen att det bara är jag som får gå in boden. De får klappa kaninerna om de frågar mig, då får de sitta en bit bort från burarna. Har precis som #1 berättat att kaninmamman dödar sina bebisar om hon blir skrämd.

Tror att det beror mycket på honan hur väl hon hanterar spring utanför. Har hon en stängd del i buren med bolåda hon kan retirera tillbaka till borde det gå bra. Själv hade jag inte tagit in kaninen för att inte riskera att allergin förvärras.

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur