Hjälp!!! salmonella eller?
Vår kanin stampe har i 3 dagar haft väldigt lös avföring. det är inte vittamin pluttarna då de är mästan svarta.
Vi har takigt undan kraftfodret,maskrosblad m.m och så får han massor av hö.
men i hans matskål sitter det iblandfåglar som äter av hans mat och jag är lite orolig att stampe har fått salmonella!
vad ska jag göra och hur ska jag få honom att dricka mera vatten?
p.s. vi var bortresta och under tiden vi var borta fick syrrans kompisar ge honom maskrosblad medans en mamma gav vatten, mat och hö.
han fick väldigt mycket maskrosoroch det KAN vara derför han är uttersprutter.
kan ta en bild imorrn då jag tog bort allt idag.
Verkar vara diarree och det är något som är väldigt seriöst att åka till veterinären för. Kaniner kan dö väldigt fort utan behandling av diarree har jag hört.
Tycker ni ska åka in till veterinären nu om det är möjligt för en riktig diagnos
//Joanna
Snälla behöver snabb hjälp!!
Tack!!
ska kontakta vet imorrn!!
Om det är snabb hjälp som behövs är veterinären den bästa lösningen eftersom det du beskriver vådar inte gott
Skickade när du också skickade edit
//Joanna
är orolig för honom
finns det något jag kan göra ikväll då det inte finns någon veterinär som har öppet ikväll
kolla på kaninmagazinet på diare! :(
kolla på kaninmagazinet på diare! :(
Låter inte som salmonella. Kan ens kaniner få det?
Om fåglar kan sitta på hans matskål, så sätt för så att dem inte kan det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är inte alls bra att fåglarna kan sitta där din kanin äter! De skiter ju! Och precis som du säger kan de föra vidare smitta. Varför har du inte gjort något åt det om du varit medveten om problemet?
Dessutom, har kaninen diarre och har haft i tre dagar - då är det inte läge att vända sig hit åtta på kvällen, det är läge att vända sig till din närmsta veterinär eller regiondjursjukhus. Och helst typ i förrgår eller igår.
Jag säger som de andra: du borde åka in NU om det är så löst att det är som välling, gröt eller vatten.
Tänker du inte göra det så är det så att han kan dö inatt.
Men för att undvika: Ta in honom till dig han ska bo inne inatt och vara med nån hela natten. Se till att han är varm, han ska vara varmare än du, ca 38-40 grader. Du måste ge värme, du kan fylla en flaska m varmt vatten o linda in. Berorende på temperaturen. Du får naturligtvis ab oslut inte lägga något intill honom som är för varmt o gör ont men det fattar du nog själv. Du kan också blåsa lite med hårtork på varm men även där: håll avståndet håll din egen hand emellan o se att det absolut inte känns obehagligt. Och skulle kaninen reagera negativt så sluta. Naturligtvis kan du inte lägga hårtorken kvar o gå iväg, men det förstår du förhoppningsvis själv. Lägg honom på yllefilt, gosa in i yllehalsduk eller stor gosig mössa elelr duntäcke. Handmata, ge ljummet vatten, värm, gosa, passa, klappa ta hand om och visa massa kärlek. Har ni rehydrationspulver hemma ge det: annars blanda lite pressad apelsin/citron med pyttelite salt och ev. liiite druvsocker. Överhuvudtaget för att stimulera att dricka ha i liiiite pressad apelsin, eller en äppelskiva. Det sägs att äppelbitar verkar både stoppande och lösande beroende på vad som behövs pga pektinet (tror jag). Ev kan du brygga lite pepparmintste eller kamomillte, pepparmintste gillar i varje fall min.
hAR du critical care så ge det. har du det inte så köp det så fort du kommer till vetten eller på nätet.
Har ni blåbär hemma ge det, det stoppar upp. Eller blåbärspurë (barnmat), blåbär stoppar upp.
Sedan handmata hö, typ flera ggr. Gärna 3-4 gg under natten.
Sedan bums iväg till vetten! Säg det är akut o berätta problemet.
Ge bara fint hö och ljummet (37gradigt) vatten
Vill han inte äta så sitt med honom och pyssla och handmata och klappa och greja.
Sen måste jag säga, att man får säga åt kompisar och mammor att de inte får mata hur som helst för kaninen kan bli sjuk å dö.
Jag hoppas verkligen inte att det är vattendiarré.
Du säger at det inte är nattbajset? Kommer det något annat än lös avföring och vad menar du med lös?
Om det verkligen är rinnigt eller välling/gröt.. då är det verkligen oroande och då borde ni åka in genast.
Det svåraste o viktigaste är att han inte ska drabbas av uttorkning, då diarre skadar balansen på olika ämnen som håller vätskenivån inombords bra, div elektrolyter sköljs ut och kan inte ersättas av bara vatten. Det andra svåra är att han inte ska drabbas av för låg kroppstemperatur vilket också är ett stort problem. Deras kroppstemp kan sjunka i detta läge, och det kan de också dö av.
Ring ditt regionsdjursjukhus redan ikväll ifall ni inte kan åka in och rådfråga mer.