Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1246 ggr
Comanche
0

Diet för dubbelhaka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ehh ja, jag är ganska förtvivlad just nu. Jag var bort på resa i fem dagar, och när jag kommer hem så har morsan min skaffat dubbelhaka på min lilla älskling! Förstår ingenting, för jag skrev tydligt ner åt henne hur mycket mat hon skulle ge. Min tjej, lilly, har en tendens att tigga när hon kommer och hon är ju alltid hungrig så hon får ibland mer mat än hon behöver av min mamma.

Det som jag inte bara kan förstå är.. hur kan hon ha fått den bara på 5 dagar? Har ingen aning om hur mycket mamma har gett henne, men förmodligen torkade äpplen.. däribland andra saker. Bild finns här i inlägget!
Hur som helst, jag är helt förstörd för jag har kämpat för att min plutt inte ska få en haka jättelänge. NU undrar jag då, för att få bort den..
- vilken diet, eller hur mycket foder, hon ska få/ha? (just nu får hon 2 mtsk pellets av mig + 2 mtsk gnagarblandning hon haft från uppfödaren. Försöker ge henne 1 gng per dag nu när den där jäkla saken har uppkommit)
- Vilken typ av träning föreslår ni, och hur länge ska den vara/intensiteten?

Jag ger henne mycket hö varje dag, och eftersom jag trappat ner på maten så har hon flitigt ätit av det, så jag är på god väg känner jag.

Skulle vara otroligt tacksam för svar från er, verkligen! Hon är ju min älskling och jag vill verkligen att hon ska må bra!

minaninar
0

Långsam minskning av pelletsmängden (och gottismängden), samt att se över vilka grejer du ger? Vilken pellets? Vilket gottis osv? Genomgång av hela dieten och långsamt ändra mot nyttigare. Obs inga hastiga ändringar. Samt att aktivera henne och leka med henne på olika sätt som gör att hon vill röra sig.

Klara.b
1

Vad tråkigt!! Jag skulle inte ha gnagarblandning. Vilken sorts pellets har du? Jag skulle nog rekommendera hoppning.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Fridaaaa
1

Gnagarblandning bör du sluta med. Är som godis.
Sedan minska ner pelletsen eller ta bort helt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

Men gärna minska pellets gradvis (gnagarblandning såg jag ej ens när jag skummade, den kan du ju ta bort helt o bara ha som belöningsgodis nån smula ibland, men det är onyttigt), under två - tre veckor. Inte bra att kraschbanta kaniner, att fett i kroppen omsätts till energi frestar på deras inre organ så bra att göra långsamt och fint. Precis som med människor.Tungan ute