OT - Varför stava toalett med ä?
Seriöst gång på gång, djursida efter djursida är det folk som stavar toalett med ä dvs toalätt.
Först trodde jag det bara var ett stavfel, men det verkar på inflation i det stavfelet. Varför stavar folk med ä? Är det för att de blandar ihop det med ströet Toa-lätt
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tror det kan vara för att man uttalar toalett toalätt :)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag har aldrig hört nån uttala toalett med ä.
Fast att uttala det Toalétt låter lite skumt :O Jag uttalar det Toalätt (Värmlänning). Sen kanske de stavar Toa-lätt som ett ord eller vad man ska säga. Eller menar du vanliga ordet? Då säger jag toa :O
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Kanske för att det är många unga på dessa sidor som inte vet hur det stavas? Kanske för att strömedlet toalätt gör att folk tror att även toalett stavas så?
FÖr att många dialekter har bredar uttal så det skulle ev. kunna låta som ä.
Tror jag
Här även sett många som stavara hälst, ändast, osv..
Varför haka upp sig på stavfel? :P Lägg energi på annat istället.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag håller med TS och nu jäklar spinner jag vidare 
Svenska folket är URUSLA på att stava. De skriver som de pratar, stavar av ord helt åt helsike fel, eller så stavar de inte av alls utan skriver allt i en enda mening utan komma eller punkt. De kan inte heller börja en mening med stor bokstav.
Facebook är sinnessjukt, jag blir f*n allergisk när jag läser där inne, jösses säger jag bara. Det är skrämmande och här inne är det på sina håll inte mycket bättre.
Jag kan inte ens sitta på en chatt utan att skriva svenska språket som man ska, MEN, that´s me!
SÅ! Nu fick jag kräkt lite jag också. ^^ 
#6 Instämmer! Särskrivningar, stavfel och folk som skriver "de" istället för det osv… Drives me crazy! Tycker det är lite synd faktiskt att många slarvar så mycket med språk och stavning.
#7 Mycket handlar om dialekt, att man skriver som man talar. Det händer mig också ibland att jag gör det, utan att tänka mig för.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Fast det kan jag inte riktigt hålla med om, det finns ju dialekter överallt och det är sällan man uttalar ord som de stavas. Jag tror att det blivit mycket skarv sedan vi fick internet, sms och chatt osv. Alla får väl ändå lära sig att skriva korrekt i skolan? Jag pluggar på universitet nu och det har blivit jättemycket rabalder om att lärarna tex underkänner arbeten som är helt upp åt väggarna felstavade. Jag förstår de som inte har svenska som modersmål, många kämpar verkligen. Men finns väldigt många som bara inte orkar bry sig och skriver typ sms-språk rakt av. Lite udda diskussion på ett kaninforum kanske, men intressant.
finns ett strö som heter Toa-lätt
#9 Nej men det är min åsikt och vad jag tror ;) Sedan är grundskolor idag oftast inte så noga som dem ska vara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 : ja eller hur ;p spela roll!
Då undrar jag hur många som vet när man använder de respektive dem? Och hur många som egentligen skriver; sej, dej, mej. Ser faktiskt riktigt fel ut i mina ögon :P Men efter att ha sett på tok för mycket stavfel och mindre snygg stavning så har jag till viss del lärt mig att ignorera det.
jag skriver dom och dej :P bryr mig inte men vet det är fel, tycker oxå ( haha oxå med;) det ser snyggare ut ;P haha
#13 de och dem är någonting jag ständigt stör mig på. Det är faktiskt inte SÅ svårt att veta när de respektive dem ska användas. Men jag är lite av en språkpolis, dock inte på forumsidor som denna. Åtminstone inte lika mycket.
#6 Tja..Jag håller väl egentligen med dig. Men jag skulle nästan vilja påstå att INGEN skriver som man "ska" göra. I så fall kan vi ju börja skriva "skall" istället för ska exempelvis. ;-)
Det är svårt att ta nån seriös när denne inte ens vet skillnaden mellan de och dem.
#15 Det där med skall håller jag med om. Men jag kopplar det för mycket till hundens läte så jag skriver ska. xD
Fast nu tycker jag ni är orättvisa… Min syster har dyslexi och jag vet hur svårt det är för henne att läsa och stava rätt. Sedan har det mycket med inlärningssvårigheter att göra. Jag har haft sjukt svårt med "de och dem" så jo, det kan visst vara SÅ svårt.
Sen har alla här inne kanske inte lärt sig likadant? Vissa lärare påpekar sällan om man skriver "rätt eller fel" på de, dem eller dom… Eller påpekar vart punkt och kommatecken ska vara.
Nej, för sjutton gubbar, lägg energi på nåt annat istället!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Dyslexi är nått helt annat än att inte ens idas att läsa igenom texten innan man postar och att lära sig grundläggande Skrivregler.
Visst kan vi alla göra stavfel, men att konsikvent göra samma fel är nått annat.
Alltså ingen stavar ju fel för att reta andra. Det kan ha sina förklaringar, att man inte lärt sig, att man har svårigheter, eller något annat.
Här har jag förstått att en del som skriver är 12-13 (nu säger jag inte att alla som är 12-13 inte kan stava, men en del har inte hunnit bli så bra på det) och då lär man sig fortfarande. Sedan tror jag det beror på hur mkt man läser och hur lätt man han för språk, osv.
En del tycker det är jobbigt att bli rättade, andra kanske t ycker det är okej. Men jag brukar känna att det är bättre att låta bli. Man kanske skulle starta rättstavning i fokus så alla som vill ha kommentarer om hur de skriver kan vända sig dit.
Iofs kan jag känna, shit, är det inte bra att folk lär sig skriva rätt. Men å andra sidan känns det inte roligt att sitta och hoppa på andra om sånt. Och jag stör mig inte, men ibland kan det ju bli så svårtartat att man inte ens fattar vad det står, meningsbyggnad, interpunktion etc är totalknas. (men sånt kan jag också lyckas skriva ibland, syftningsfel o så. och är lite lat, orkar inte läsa igenom innan jag postar.)
Det är faktiskt helt okej att skriva ex mej även i vetenskapliga sammanhang, bara man är konsekvent. Däremot att inte kunna skilja på de och dem är inte okej, har faktiskt hört från flera universitetslärare att man hellre får använda sig att dom om man inte vet hur de och dem ska användas. Svenska akademin bestämmer och när de lägger till talspråk till ordlistan så får dessa användas. Tycker det är stor skillnad på att bara skriva slarvigt och om man har problem med dyslexi eller har annat modersmål tex.
Jag tycker inte att någon hackar på någon!
Man har rätt att säga sin mening och i mitt fall tycker jag inte det är okej att dagens ungdom (shit vad jag låter old fashion) inte ids stava rätt, eller ens kan stava rätt.
Det är f*n beklämmande att lärarna i skolorna inte heller orkar bry sig, hur i helsike ska då eleverna kunna lära sig vad som är rätt och fel? Svenska språket är snart det enda vi har kvar med tanke på att man slopar både den ena och den andra traditionen i skolorna.
Jag pratar INTE om dem har dyslexi eller är icke svenskar utan om förslappde människor som tar till chattsnack överallt för att det är lättare. Blä!
Jag tänker inte så mycket på stavning och meningsuppbyggnad när jag bara skriver såhär (lägg märke till hur jag skrev "så här" tex, eller "dom" istället för "dem/de") på ett forum eller på facebook. Det är ingen lärare som ska sätta betyg på svenskan här. Sålänge (ja jag skriver oftast ord ihop då de "sägs" ihop) folk förstår vad man menar så är det väl inget fel med hur man skriver? =)
Orka lägga energi på hur andra stavar. Finns dessutom många här med dyslexi eller liknande vilket man inte ska behöva ursäkta sig för. Men tyvärr måste dom ju det eftersom stavfel och meninguppbyggnad tydligen är väldigt störande för vissa. Jag tycker det är synd. Ser jag ett stavfel så tänker jag bara "vad tusan…*tänker lite*….jaha han/hon menar säkert det där ordet" och går sen vidare.
Jag har inte själv problem med dyslexi eller liknande men jag lider med de som har det när De behöver läsa en sån här tråd.
Sen som sagt så är medelåldern här inne ganska låg, man lär sig stavning med tiden, ge människor en chans.
Jag tycker det är synd att allt måste vara så perfekt =/
#22 fast hur ska du kunna skilja på de med dyslexi osv och de som bara "slarvar"?? Du kanske antar att någon bara slarvar när denne egentligen har någon svårighet^^ Inte alla som erkänner det och vill skylta med det.
#23 Faktum är att lika mycket som du kan lista ut vilket ord någon menar så kan jag också se skillnad på när något skriver lol, iaf, mkt osv och när någon faktiskt stavar fel eller är dyslektiker.
Det syns när någon är dyslektiker eftersom det blir ett mönster i hur personen skriver. Jag hackar inte ner på dyslektiker och jag hackar inte ner på någon personligen. Jag talar endast om att jag inte gillar när folk skriver som de pratar och slarvar för att de är lata!
Jag struntar i förkortningar och "slangord" men man kan åtminstone lägga in e och ä samt o och å i rätt ord :) jag tar inte någon lika seriöst om någon exempelvis har skrivit en annons med massa slarv eller grova stavfel. Jag själv kan slarva ibland då det går fort och så slinter man på tangentbordet och rättar inte eller så skriver mobilen fel ord (när sen "rättar") :P
Är det i forum osv så bryr jag mig inte hur de har stavat det bara jag förstår vad de menar, men visst är det bäst med ordentligt skrivande. På hemsidor så tycker jag det är otroligt viktigt att ha skrivit rätt och tydligt. Om man har dyslexi eller inte kan stava så bra så kanske man kan fråga någon som kan :) (om man har hemsida eller dyl. alltså)
# 21 nja det är inte direkt "okej" att skriva mej i vetenskapliga sammanhang. Hade jag skrivit det på något av mina inlämningsarbeten (studerar på högskolan) så hade jag fått smäll på fingrarna. Det ÄR viktigt att vara konsekvent. Om man inte vet hur man ska stava är en sak, men att skriva dej är ren och skär lathet. Hur man stavar "dig" tror jag ingen över 10 års ålder kan ha problem med.
Och det här är inte riktat till någon, utan mer en allmän fundering jag har. Tror ni det är många som skyller sin "lathet" och stavfel på dyslexi, trots att de inte har någon diagnos? I dagens samhälle känns det som att man vill ha diagnoser och förklaringar till allt. Lite för mycket energi, ja då har du ADHD. För lite, så har du ADD. Lite överdrivet kanske, men någon kanske fattar vad jag menar? 
Något jag tycker är sjukt irriterande är när folk skriver annonser och antingen skriver typ "Tillsalu. Fin. Ring" eller har stavfel igenom hela texten. På forumet bryr jag mig egentligen inte om hur folk stavar. Men när det gäller annonser ser jag ganska allvarligt på om en person fri från "stavproblem" stavar som en kratta.
Jag tycker verkligen att alla människor fortfarande lär sig olika saker oavsett om man är barn eller vuxen. Man lär sig saker hela tiden helt enkelt.:) Man lär sig genom att göra fel, och hitta sina fel. Det är inga konstigheter med det. Vi ALLA är bra och mindre bra på olika saker. De exempel ni ger på de vanligaste felstavade ord går fortfarande att förstå oavsett om det är fel. Varför ska man behöva göra en stor grej av det? Som vissa redan har tagit upp så finns det olika anledningar till varför man stavar fel, t.ex dyslexi. Hur tror ni de människorna känner när de läser den här tråden? De blir troligen inte glada och kanske känner sig själva skyldiga. Detta var mina åsikter kring diskussionen.:)
/Kram Betul ♡
Säger som #10, tror inte de syftar på papperspelletsen som man använder i kisslådan vilken heter "Toa-Lätt"?
Jag tycker man ska gnälla mindre och sluta störa sig. Det är bara en själv som lägger energi på det och alla kan vi inte vara bäst på allt. Jag har ofta en hel del stavfel men vet också att det mycket beror på att jag skriver för fort (bokstäver kommer inte med =P)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#28 ingen "vill" väl ha en diagnos, men det är väl bara bra att folk får svar på vad som är "fel"? Tycker det är orättvist att påstå att folk skyller saker på sina diagnoser, vissa saker HÖR till diagnoserna, så det är väl inget konstigt om någon då skulle berätta att det är si eller så PGA personens diagnos?
Många har dessutom fått dessa diagnoser konstaterade när de har varit barn och har i sin tur inte kunnat påverka resultatet, med det menar jag att det är väldigt svårt att "fuska" till sig en diagnos, framförallt för de som har fått en när de varit unga och "omedvetna" om kriterierna.
# 32 du förstod nog inte riktigt vad jag menade. :-)
Självklart vill ingen ha någon diagnoser, och självfallet hör vissa svårigheter till diagnoserna. Vad jag menade var att det idag känns som att det finns EN norm som "alla" ska höra till, sticker man ut så är samhället snabba på att döma personen och försöker passa in denne i ett fack. Men jag har personer i min omgivning som skyller det mesta på sina diagnoser, helt orimliga saker som inte alls har till diagnosen att göra. Och jag menar verkligen inte att alla gör så, men ett fåtal, förmodligen mest barn och ungdomar. Det kanske är ytterligare att sätt att testa gränserna på? "Kan jag komma undan om jag skyller detta på min diagnos?" t.ex. :-)
#33 Ok då förstår jag =) Finns säkert de som försöker komma undan om föräldrar eller dylikt visar för mycket "omtanke" som lätt slår fel.
Tror dock inte att det gäller på just detta forumet men möjligt ute irl =)
#32 Fast just dyslexi är det många som säger sig ha utan att egentligen fsaktiskt ha en riktig utredning bakom sig. Finns massor med skolbarn som fått sin dyslexidiagnos satt av lärare trots att det inte är lärare som ska sätta diagnosen utan logopeder. Dyslexiutredningen är en stor utredning som skolan reducerar till ett enkelt frågeformuär där de som klarar det anses inte ha dyslexi och de som misslyckas har dyslexi.
Min man har precis gått igenom en riktigt utredning om dyslexi och ja han har det. Det tog flera timmar i anspårk fördelat på 4 tillfällen. Han träffade logoped och det gjordes flera tester, inte bara stavning utan massor av andra saker. Enligt skolans enkla tester så hade han inte dyslexi.
#35 det var den långa processen som logopeder (alternativt läkare/psykiater för andra diagnoser) som jag försökte få fram genom mitt inlägg. En Riktig utredning är svår att fiffla med och "lura" sig till.
Har aldrig hört om lärares "amatör-tester" men det låter ju förjäkligt rent ut sagt^^ Hade ingen aning om att sånt pågick, det är verkligen synd för de som faktiskt Har något problem, de kanske blir tagna för lättsamt pga en sådan utveckling av vad jag skulle vilja kalla fake-tester. Vart är samhället påväg -.-'
Finns väl många härinne som är väldigt unga? Jag hade nog blivit rätt irriterad om min lillasyster varit medlem här och visat mig vad du skrivit i denna tråd, om hon råkat stava toalett toalätt. Då hade jag låtit henne avsluta sitt medlemsskap här och pga. att folk hackar/påpekar hur folk stavar. Det ska hon nämligen inte behöva se/höra då hon kanske kämpar mycket i skolan för att stava bra på prov osv, men sedan känner sig sågad här när någon startar en hel tråd om ett ä och ett e.
För att inte tala om de med dyslexi!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Hmm tror det kunnat varit jag som skrivit toalätt i mitt inlägg "Gymnasiet, 2 första veckorna" XD Redan trådstartaren
Men har inte något emot de som påpekar felstavningar, eftersom jag kan påpeka dem också. De första veckorna på iFokus så såg jag varenda liten felstavning på de och dem men sa inget om det och nu har det liksom bara flytit bort och jag märker det inte alls för det är inte vad trådarna handlar om för det mesta
Om man är på forum med många olika slags personer är det bra att ens hjärna kan släppa några felstavningar
Och ja det är tack vare ströet jag stavat fel eftersom jag inte kunde lista ut själv vilket som var det rätta och jag inte orkade med att googla så fick jag skriva fel :)
//Joanna
#37 Tolkar man en fundering som ett personlig påhopp, ja då kanske man är för liten för att hänga på ett forum. Det första man måste lära sig är att alla kommer inte ha samma åskt.
#38 I de flesta fall bryr jag mig inte om stavningen, jag stavar fel jag med ibland. Jag reagerade dock just på toalätt eftersom jag inte sett den stavningen nån annanstans tidigare medan den här och på de andra djurforumen på iFokus förkommer frekvent.
KiF är lättläst i förhållande till alternativ.nu när Pålle/Dbs ger sig in i leken. Den mannen har både dyslexi OCH skriver talspråk. Helt oläsligt ibland. Såpass felstavat att inte ens rättstavningsprogrammet hade kunnat hjälpa. I början blev jag arg! Efter några månader insåg jag att det blev lättare och lättare att läsa det han skrev eftersom jag vande mig, och att han dessutom alltid skriver så. Han kan inte skriva bättre, och han blir arg och ledsen när folk hackar på hans stavning. Och även de som är sämre på stavning kan ju ha intressanta åsikter och erfarenheter att dela med sig av, n'est pas? Felstavade hemsidor däremot, det är lika skämmigt som felstavade reklamblad. Kan man inte bättre, be om hjälp. Peace out.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se