Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 518 ggr
Stjärnfallets
1

Finns det några garantier?

Har en viltgrå hermelinhane och ställde frågan: vad ska jag para honom med för att slippa få endast viltgrå ungar??

Någon sa då att jag bör hitta en hona med så många reccesiva anlag som möjligt.

Nu har jag fått en viltgrå unge i en av mina dvvkullar och det var lite otippat. Mamman till ungen bär på svart, gult, blått brunt och vitt. Pappan bär på gult, svart, vitt och blått.

Kan man då med säkerhet säga att denna unge är anlagsbärare av samma färger som föräldrarna?, eller måste jag prova mig fram om jag vill avla vidare på ungen??

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[sstorm]
1

Måste räta ut lite saker här känner jag ;)

För det första kan en kanin inte bära svart. Svart är som typ avsaknaden av färg kan man säga. En kanin blir svart om föräldrarna inte bär gemensamma anlag för andra färger (typ blå, gul, brun). 

För det andra, vitt? Du måste specificera. Vit blåögd? Rödögd?

Och för det tredje, VET du att kaninerna bär dessa anlag eller finns de bara i stamtavlan? Man brukar kunna utläsa från vad föräldrarna är för färg vad deras ungar bär, men en unge MÅSTE inte bära morfars eller farmors färg till exempel.

Stjärnfallets
0

Okej! Då har jag missuppfattat det hela. Trodde att svart också var reccesivt?!

Och eftersom jag fått viltgrått, blått, isabella, gult, vitt och svart i min kull förstår jag att pappan inte bär på brunt.

Vit blåögd.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Stjärnfallets
0

Jag har fått veta att om föräldrarna inte bär några gemensamma anlag så blir ungarna viltgrå?!? eller har jag blivit felinformerad?

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Lina R
0

Oavsett vad du parar en viltgrå med och oavsett vad den bär på för dolda anlag, så är det alltid 50% chans på viltgrått.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se