Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 732 ggr
mandyosv
0

Hona som gått tom

Jag har en hona som gått tom nu ett tag. Hon gjorde bo osv, men där kom inga ungar iallafall.

Idag när jag tog upp henne kände jag 2 VÄLDIGT tjocka knölar på hennes mage, liksom avlånga. Som var tuttarna då, mjölkkanalerna.

Jag tänkte att jag måste ju tömma dem! Så jag började klämma och fick snabbt hämta papper. Det SPRUTADE ut hur mycket som helst! Säkert mer än en matsked. Jag kunde klämma längre ner på "knölen" och det sprutade ur tutten. Tömde båda så det blev en platt och jämn mage igen. Hämtade en av de tunnaste ungarna ur en kull jag har, som fick smaka på mjölken tills den blev nöjd.

Det var väldigt längesedan hon skulle fått ungar flera veckor sedan. Så min fråga är om hon kommer få såhär regelbundet, och varför?

Hon kan ju ha blivit skendräktig?, men då borde hon ha börjat boa och inte bara fått mjölk såhär?

Och det jag NU OROAR MIG FÖR, är att det kanske var en JÄTTEDUM idé att låta ungen dia, även om hon inte såg den, för jag la henne på rygg. För hon kanske kände att det var en unge och nu tror på riktigt att hon är med barn? Förstår ni vad jag menar?

Har inte varit med om så stora bomber innan. Kanske är detta som kallas för mjölkstockning? Vad har ni för åsikter.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Viccan92
0

Oj detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Alltså skendräktighet är en sak men så himla mycket mjölk.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Wera]
0

Hmm aldrig hört talas om… Trodde de bara fick mjölk om de verkligen va dräktig och inte vid skendräktighet :) tror inte det var någon fara att låta ungen dia. Men är du säker på att hon inte ska få ungar alls?

mandyosv
0

Asså utifrån era kommentarer känner jag att jag måste springa ut och kolla i hennes hus… Ska göra det imorgon för är så mörkrädd…

Har  släppt ihop henne med en ny hona för några dagar sedan som hon plötsligt börjat jaga också.. Särade dem nämligen idag och därför kände jag mjölken.

Vad jag vet ska hon inte vara parad igen!!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

[Wera]
0

Jag vet inte om jag har väldigt dåligt koll på mina parningsdatum eller om det är något skumt haha men jag har fått mina två kullar i år på helt felberäknade dagar (en vet jag varför men inte den andra) kanske hos dig åh? ;)

mandyosv
0

#4 haha… Jo men hon boade ju för ca 4 veckor sedan! Och har inte gjort något nytt bo! Hennes fästman dog dessutom den 10 maj och sedan dess har hon ej gått med någon hane…

[Wera]
0

#5 jaha så pass :) min ena hona boade typ en vecka efter PARNING och det gjorde hon parningen innan det också då hon gick tom. Hon fick inte träffa någon hane efter det, och sen kom en kull av en annan hona så jag parade aldrig om henne. Under tiden satt jag honan som gick tom för försäljning. Tre veckor senare fick hon ungar? Och jag kan inte fatta hur hon har lyckats träffa en hane då ingen har rymt in till henne (som de gjorde med den andra honan som fick kull) i så fall är det om "de parat sig genom galler" som vissa säger att det kan hända. Har läst flera trådar om det här. Men jag kan inte tro på det? Låter märkligt xD och har aldrig hänt förr hos mig i så fall. För hon kan ju inte ha haft ungarna i magen så länge som från den planerade parningen xD iaf gör det mig inget så det var tänkt att ha den kullen med den hanen som det blev. Kanske ot men det jag försöker säga är att det kanske kan vara samma för dig x) om du har fler hanar hemma.

mandyosv
0

#6 waaah det var extremt!! Intressant!! Ska ner och titta till Lillen nu!

Viccan92
0

#7 Har du kollat boet? Är nyfiken på om det var några ungar.

mandyosv
0

#8 Nej det var inga ungar alls :( Ingenstans! Men kunde spruta ut mer mjölk idag också!

Viccan92
0

#9 Helskumt. Hon vill verkligen ha ungar kanske.