MAMMA MED UNGE
Nu vill jag ha era åsikter! En av mina kaniner som har bebisar som är ca 3 dagar gamla, har bäddat in dem med de nyslagna hö jag gett alla kaniner, (GRÄS) Det är liksom fuktigt. Borde jag rensa ut det ifrån hennes bolåda och lägga in torrt hö? De ligger i all hennes päls också, för hon är helt kal. Men jag tänker bara på att de inte kan vara bra för dem att ligga bredvid det där blöta! Men samtidigt om hon kan bli förbannad eller sådär.. För hon gillar inte när man pillar.
Ska jag ta bort och lägga in nytt torrt? Ja eller nej?
Jag kommer givetvis inte rensa bort all päls.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
nej, tror nog de är bäst att låta det vara. Mamman som bäddar, hon vet nog vad som passar till ungarna :)
Det ska nog inte vara någon fara, blir ju fuktigt endå eftersom ungarna kissar :)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Beror nog på hur mkt hon litar på dig. Jag har alltid kunnat pilla och dona mkt med boen och har till och med byggt egna bon för att honan inte har gjort det. :) har lagt till extra halm, spån och päls och flyttat på dom etc.
Tack för svaren! Jag tänkte nu att i naturen, så lägger de väl ungarna i en grop liksom. Och där borde vara rätt fuktigt om de regnat och dessutom finns där inget torrt hö för dem att boa med. Så det borde inte vara någon fara ändå..
#3 Har inte haft denna hona jättejättelänge.. Och har precis flyttat in henne och hennes bolåda i en av mina nya fackburar, så hon har redan flyttat såattsäga. Hon uppskattar verkligen inte att man pillar på varken henne eller boet, hon bits inte men fräser lite.
Men jag tänker ändå att det blir äckligt i så lite utrymme som det är i en bolåda ändå och att där ligger en jättetjockt packad hög med ruttet gräs brevid ungarna :/
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Du kan nog vänta tills de hunnit bli 2 veckor armbanden du kan pilla lite och fräscha upp :) eller lyft ut honan från buren så kan du fixa ifred.