Konstigt i urin röret
Någon? Det är nämligen ganska akut :/
Om det är väldigt akut skulle jag åkt in till vet.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det är akut för jag inte vet vad fasen det är. men ändå inte då ungarna inte är dåsiga eller något. lika pigga som vanligt nämligen..
Ser ut som typ "fett" alltså liknande en finne. Hade något liknande på min ena rexunge som jag tryckte ut. Tyckte den hade svårt att kissa (var ca en vecka gammal).
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#4 ok? Detta har hänt mer än en gång. vad gjorde du för att det skulle sluta? Vet inte om dem har så svårt att kissa heller. eftersom det är 5 ungar i buren och en mamma så vet man inte vems som är vems!
Måste med tilläga ett om man trycker på det lite går det sönder!
#5 Hände bara en gång för mig. Åk till eller prata med en veterinär om du vill ha ett säkert svar.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6 ok ska ringa min vanliga veterinär imorgon tror jag.. ska hålla rent nu bara.. men det fettet, blev vin röd sprängd och irriterad?
#7 Låter inte normalt.. Min blev det inte i alla fall. Hoppas det går bra för dem!
// Anka
#8 det var det jag var rädd för :/ håller tummarna att det inte är något super allvarligt. har inte råd med dyra saker direkt.. men behövs det får jag ordna det
#9 Det behöver inte vara något farligt, men återkommer de ofta och de blir röda/irriterade så kanske det är någon slags Urinvägsinfektion? Det går ju att behandla relativt enkelt som jag förstått det. Vill egentligen inte spekulera, men det är vad jag kom o tänka på.
// Anka
#10 jag kan ta ut lite då och då under dagen..
#11 Så ofta? Hoppas vet. har ett svar på det! Jag kan nog inte mycket mer. 
// Anka
#12 japp. hoppas bara han kan om små djur. han brukar fixa katter och hundar och veterinärs kliniken är så satans dyra..
Hmm… jag tycker du ska åka till veterinär ifall det är irriterat. Klart det är dyrt men då får du veta vad det är och om det måste behandlas.
Alternativet är att köpa ett kit "kollamasken smådjur", som man kan köpa online på apoteket och lite andra ställen för att kolla om det är någon parasit.. men jag är inte säker på att de ger svar på allt.. du vet ju inte vad detta är..
Om du squishar lite.. vad händer då? Är det fett som dermot föreslog så borde det kännas som fett.. annars om det är mask.. så känns det nog.. när man squishar (uurrrkk).
Nä ta du till vetten.. det är bäst. VÄlj annan vet om du tror han inte är bra på smådjur.. Men tänk på: om du åker till vetten har du rätt att fråga så mycket du vill och be honom förklara så du förstår osv.. Man ska inte bara komma dit höra något blablabla på latin som man inte fattar och komma därifrån med ett recept o en fet räkning i näven och inte vara klokare än när man kom dit. Jag tycker allt för många verkar alltför spaka och inte vågar fråga och kräva information… Man ska inte vara rädd för att fråga och ställa krav på föreståeliga fakta!
EUW KANINFLÄNS! KOLLA UPP!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#15 är du seriös? finns det?
men kanske bra ändå att kolla att det inte är något värre hehe..
#16 HAHA, ne mest en reaktion! Har ingen aning om det förekommer på kaniner.. Eller jo, vad är det annars för klet som finns där i könet på vissa kaniner?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Jag har märkt det där på kaninungar, tror att urinen blir som torkad. Mamman ska ju egentligen tvätta ungarna vid könet (slicka för att stimulera urinering), kan ju hända att hon varit dålig på det och det därför blir såhär. Mask är det inte, det ska inte komma från urinröret utan från analöppningen
För att de ska kunna kissa måste man pilla ur det där. När man ska ta ur det kan könet bli irriterad just för att det kan vara ganska hårt, jag brukar använda blöt tops. Så bara kolla till dem i könet varje dag och ta bort om du ser. Så du behöver inte åka till veterinär för detta
#18 jo mamman har inte varit särskilt bra på det.. hon har knappt brytt sig om dem utan jag har fått tvinga henne att dia.. Men stimulera urinröret och få ut det? Tror du det hjälper?
#19: Ja, att få ur det hjälper. Vet inte själv om det kanske hjälper också att stimulera urinröret (typ torka med blött papper), men du kan ju testa det. Minns jag rätt så på de ungar jag haft iår som varit sådär behövde jag bara passa könen och ta ur det där (de hade inte så varje dag, någon tror jag att jag bara behövde ta ur det på en gång) tills de var runt 3-4 veckor.
#20 ok, detta började för 3 dagar sedan på 1 unge, och igår hittade jag det i ungen jag ska behålla.. Dem är irriterade för när jag ska ta ut det sprattlar dem som bara den!
Måste säga att när jag droppat lite ljumet vatten och masserati det lite så har det lugnat sig. fortfarande irriterat men hittar inte mera konstigt sedan 12 imorse.. hjälpte nog.. ska hålla koll på det nu!