Gå ut med innekanin
Nu har jag precis varit och vaccinerat Skorpan, så nu kan vi gå ut och leka med alla vildkaniner som finns här ute, haha. Han har varit ute lite förut, men bara väldigt lite och för ganska länge sedan, så nu undrar jag hur andra har gjort för att introducera "utelivet" för sina innekaniner? Vi skulle använda sele i sådana fall.
Vi har en innegård med högt staket runt, men det kommer ändå inte dämpa trafikljuden så mycket från den ganska vältrafikerade vägen precis nedanför. Sedan finns det också en "naturpark" (högt gräs, men också stigar, fruktträd, andra ätliga växter) några 50 meter härifrån som jag skulle kunna ta honom till i hans transportbur.
Jag tänkte att jag skulle börja med att introducera något av ställena för honom i ganska korta pass i taget där han får röra sig som han vill. Med undantag för buskar som inte jag kommer in i osv då… Och om han vill börja med att sitta i transportburen så får han väl det också. Vad tror ni?
Det är mycket nya ljud och lukter och konstiga saker för en kanin som är van att gå på mattor och lyssna på när jag lagar mat…
Jag har två innekaniner som jag brukar ta ut ibland. Jag bor i lägenhet, så jag har ingen egen tomt utan tar ut dem på antingen gräsmattan som ligger precis vid vägen, eller en mycket större gräsmatta en bit bort där det är hur lugnt som helst.
Min hona har varit nyfiken hela tiden och inte brytt sig det minsta om ljud eller andra djur. Hanen var de första gångerna nervös(?) och satt helt stilla på gräsmattan utan att röra sig en millimeter. Typ fjärde gången jag tog ut honom började han skutta omkring lite och även om han fortfarande är lugnare än honan när vi är ute så skuttar han omkring så som han vill nu. Ser han eller känner lukten av en katt i närheten etc så stannar han upp och spärrar upp ögonen, så då är det bara att lyfta upp honom. Och han har inte riktigt vant sig vid ljudet av flygplan som flyger förbi heller, då vill han gärna gömma sig i gräset.
Men mitt tips? är att du helt enkelt går ut med kaninen i sele och ser hur han reagerar. Gärna på ett lugnt tälle utan barn, bilar etc första gångerna.
#1 Tack! Det var ungefär så jag tänkte. Bra att få höra lite erfarenheter också, andra kan också gärna få skriva sådana :)