Dräktig eller skendräktig?
Jag har försökt få min hermelinhona dräktig tre-fyra gånger nu. Idag är det 33 dagar sedan hon parades för fjärde gången, och för första gången visar hon tecken på dräktighet. På dag 28 upptäckte vi att hon hade väldigt svullna tuttar och hon har dessutom känts lite mer lättretlig.
Dock har hon fortfarande inte börjat bygga något bo, men eftersom hon aldrig fått ungar tidigare så vet jag ju inte om hon kanske är en som bygger bo precis innan ungarna kommer..
Är det skendräktighet så kommer den ju väldigt punktligt?
Vad tror ni, blir det äntligen några ungar eller är hon skendräktig??
Tacksam för alla svar även om det bara är teorier:)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
jag hade en hona som byggde bo på dag 30, så visst kan dom.
Henne röntgade vi dock så vi såg att det inte fanns något, men som sagt, dom kan bli skendräktiga alldeles lagom tills de ska ha
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#1 Okej, men hon har ju inte blivit det någon av de andra gångerna?
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Det är bara och vänta till dag 35 :)
Har du alltid haft samma hane?
Hälsningar Amanda och kaninerna
#3 Ja det har jag. Jag skulle testa en annan men det blev inte så. Jag kände att om inte den hanen kunde bli pappan så ville jag inte ha några ungar, så jag hade gett upp men nu kankse, hoppas! :)
www.Zoorinas.webb.se
4# Okej, för det kan vara problemet, om jag var du skulle jag testa en annan hane om det inte skulle bli ungar.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jag tycker det är relativt lätt att märka om mina honor är dräktiga eller inte. Känner man sin hona väl så ser man små förändringar i beteendet.
Två av mina honor byggde bo dag 20 och den ena av dem ryckte också päls. Den som ryckte päls var skendräktig?.
Idag är den honan omparad och är inne på 15 dagen och jättehungrig hela tiden. Hon visade ingen ökad hunger när hon var skendräktig? och vilade inte heller lika mycket. Så för mig är det självklart och jag är övertygad om att hon är dräktig nu. Sur har hon också bllivit lite grann.
Magen ändrar också form när de är dräktiga och håller man på med sin kanin ofta så känner man så fort det sker en förändring, iaf gör jag det. Sånt sätter sig i känselminnet i fingrarna =)
Bara lite tips? på vad du kan titta efter, men precis som vi är kaninhonor också olika.
#5 Okej:/
www.Zoorinas.webb.se

Men är hon dräktig på dag 33 så ska du kunna känna ungarna röra sig, väldigt sällan dom går så länge har inte varit med att nån har gått längre än 32 dar på alla våra kullar (säkert 60-70) vanligast att dom föder på dag 30 eller 31 Dom brukar ju boa med halm och hö veckan innan eller ännu senare, men just att dom plockar päls det gör dom i dom allra flesta fall strax innan ungarna föds, så när man ser dom plocka sig så vet man att då kommer det ungar direkt efter, dom plockar och fixar boet och sen kommer ungarna.
#8 fast det där är ju väldigt individuellt
har honan inte mer än typ två bebisar kan det vara lite knepigt att känna dom om man inte avlat så mycket tidigare, och även det där med boandet är individuellt, själv har jag aldrig haft en hona som boat ens med hö och halm förrens straxt innan födsel
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#6 Jag vet ju hur hon är i vanliga fall, men jag vet ju inte hur hon blir när hon är dräktig eller skendräktig?.
www.Zoorinas.webb.se
#8 Så kanske dina honor gör. Men som jag sa så vet jag ju inte hur min hona reagerar:/
Jag vet en som fick ungar på dag 38, inte levande dock:/
#9 Om hon har ungar så är det ju troligtvis max 3 st eller så eftersom hon går så länge.
www.Zoorinas.webb.se
Borde hon inte bygga bo snart oavsett om hon är dräktig eller skendräktig? förresten? :o
www.Zoorinas.webb.se

#12 Har hon inte stökat och bökat i bomaterialet alls, för det brukar dom ju göra ganska snabbt efter parningen. En hona som är skendräktig? bygger ju bo med både halm och päls, så skendräktig? kan hon ju knappast vara.
#9 Beror på vad du menar med strax innan, skrev väl lite fel när jag skrev en vecka, snarare ett par dar innan med hö och halm och strax innan med päls.
jag följer! Berätta när ungarna har kommit, om det nu blir så :)
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#13 Alltså saken är den att hon skulle på utställning och var då brunstig, så jag parade henne dagen innan den bara för att hon skulle bli av med brunsten. Jag hade gett upp med att hon skulle få ungar, åtminstone med den hanen. Så jag har inte tänkt på hennes betende, dessutom har jag varit bortrest så min mamma har tagit hand om kaninerna mycket på senaste tiden då jag också varit sjuk. Och hon tänker ju inte på beteendet på det sättet;)
Men sen upptäckte vi ju att hennes tuttar var svullna, och då kollade jag hur länge sen det var hon parades, vilket var exakt fyra veckor. :)
#14 Vad roligt! :) Jag ska meddela om det blir något;)
www.Zoorinas.webb.se