Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 526 ggr
Suskiv
0

Golv på bolåda?

Håller på att planera för bolådebygget och funderar på om jag ska ha golv på bolådan eller inte. Jag kan se för- och nackdelar med båda.

Bolådan ska bli 45x35x30-35 cm, en kant framtill och öppningsbart tak med gångjärn. Men som sagt vet inte om jag ska ha golv på lådan.

Fördelen med golv är ju att man kan flytta boet utan att förstörda det, kaninern har svårare att välta lådan. Nackdelarna är att det är svårare att göra rent sen. Om kaninen kissar i bolådan blir träet förstört om det inte fuktspärras.

Fördelen utan golv är att om kaninen gör bo nånannanstans så kan man ställa bolådan ovanför utan att boet går sönder, det blir lätt att göra rent sen eftersom man bara lyfter bort bolådan så ligger allt bomaterial på burgolvet. Ingen risk för att bolådan ska ruttna eftersom kisset ju hamnar på det fuktspärrade burgolvet. Nackdelen är att bolådan blir lättare och därmed lättare för kaninen att flytta och välta det.

Hur har ni det i era bolådor. Jag ser förövrigt gärna bilder på bolådor. Kanske får jag fler ideer.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D