Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 601 ggr
Izzi
0

Para hona - för gammal?

Jag har fått förfrågan om att ta över en dvärgvädur teddyhona som är tre år gammal och har haft en kull förut. Frisk, bett-kollad osv. Är hon för gammal för att få fler kullar? Och vart hittar man avelshanar hos seriösa uppfödare, så man kan få honan parad i så fall?

valorous.kid
0

ja tror nog tyvärratt honär för gammal… men jag vet inte riktigt.

lovemysack
0

Ja hon är nog för gammal men eftersom hon har fått en kull förut så kan man ju prova!!

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Mannez
0

När fick hon sin senaste kull?

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Bolten]
0

Tycker inte hon är för gammal :)

BusBella
0

Om hon haft en kull tidigare är hon inte för gammal.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Izzi
0

Har nu frågat lite mer..

Hon hade haft sin kull förra året. En liten (endast två stycken) men runda och fina och hon tog väl hand om dem.

Kaninen var ju då två år och fick sin första kull. Kan det ha varit därför det var så få ungar?  Man bör väl igentligen inte ta en första kull när de är så gamla?

Mannez
1

Om hon haft sin kull förra året så är det helt okej Att ta en kull till. Hon har ju haft en kull och då brukar det gå, men hon skall såklart vara frisk och i bra kondis och ha ett bra hull.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Fridaaaa
0

Om hon hade kull förra året kan du ta 1-2 kullar till på henne, beroende på hur bra kondis hon är osv :)

#6 Kan vara eller är hon en sådan hona som inte ger så stora kullar.
Normalt sätt brukar man säga att man bör ta första kullen 7-18 månaders ålder, helst inte över det. Men är honan i bra kondis osv så kan upp till 2 år också gå bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.