Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6281 ggr
emmagronborg
0

kastrering av kanin hona?!

Hur många av er har kastrerat (sterilisera kanske man säger?!) eran kanin hona?!

Jag skulle ha gjort det efter att ha rådfrågat en vertrinär om detta pga att min lilla kissade precis överallt efter att ha blivit könsmogen.

Men nu helt plösligt har hon slutat med detta, har inte behövt torka kiss på flera dagar  :)

Men nu till min fråga, tycker ni att jag ska kastrera henne ändå? eller är det ett "onödigt" ingrepp då?   Har hört att på tex katter kasterar man dom ändå.?!

Jag kan inget om detta så va vet ni :)

Fridaaaa
2

Kastrera heter det på honor med :)
Sterilisera tar dem inte bort livmoder och allting som vid kastrering, och steriliserar man kan kaninen fortfarande få livmodercancer plus liten risk för dräktighet.

Katter kastrerar man både hanar och honor om man ska ha dem ute, annars är man extremt oansvarig kattägare.
Löpande honkatter inomhus (innekatter då) är inget vidare heller att lyssna på :P

Kastrering av honkanin är ganska stort ingrepp.
Mina är inte det, men mina bor ute plus skvätter inte. Men det är precis hur du själv känner :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

Alltså det är ett väldigt stort ingrepp. Men det är bra på det viset att de hindrar dem från att få problem med livmodern när de blir äldre.

Min hona fick urinvägsinfektion… antagligen hade hon haft de längre än vad jag märkt så de hade gått upp i livmodern. Hade tänkt att kastrera henne men det blev inte av.

Det är upp till dig, tänk på att det är ett stort ingrepp så gå till en kaninkunnig person isf

ninor
0

Det är ett större ingrepp att kastrera en hona jämfört med en hane, så om hon nu har slutat kissa överallt ser jag ingen anlending att kastrera henne. Att jämföra kanin och katt går inte i detta fall, då många katter lever utomhus och kan då lätt få oönskade ungar. En kanin har man ju mer uppsikt och kontroll över.

Min hona kissar också överallt, så av ren nyfikenhet undrar jag hur gammal din är? Hoppas nämligen att min ska sluta med det snart, håller på bli galen. ;-)

emmagronborg
1

tack för att ni berättar, för jag vet inte alls va jag ska göra eftersom att hon har slutat kissa :) med som sagt det verkar finnas för och nackdelar till att kastera henne, vill ju verkligen inte att det ska hända henne något.

Min Hona blir 6 månader denna månad, och hon kom nog in i sin könsmognad nu för kisseriet och bajsandet börja nu och det va extremt..  har kissfläckar på golvet som ej går bort, kiss på väggar, gardiner mm..   Och jag körde lite som så när hon kissa torka jag bort och satte in henne i buren på en gång (om jag nu märkte det).

Sen bara en dag så sluta hon med kissandet och bajsandet, och nu har hon inte kissat i lägenheten på 1 vecka :)  och kisseriet höll kanske på i ca 2-3 veckor.  Men något som är positivt med detta är att hon ÄNTLIGEN använder sin toalett i buren, nu bajsar och kissar hon i den bara :D  sååå skönt!!

hobbymupp
2

Kopierat från fågelkliniken (som vidareutbildar sig inom kanin, gnagare, fåglar osv varje år) Kaninens tio budord, nr 5 handlar om kastrering av hona

1 - Jag kan leva i 7-12 år om jag får rätt vård och kost

2 - Mina tänder och min mage är gjorda för att äta fibrer, 75% av min dagliga kost ska bestå av hö

3 - Tänk på att jag är ett flockdjur och uppskattar sällskap både av dig men även av andra kaniner

4 - Om jag ska bo tillsammans med andra kaniner måste jag kastreras för att vi inte ska slåss med varandra

5 - Om jag är en hona lever jag längre om jag kastreras eftersom cancer i livmodern är en av mina vanligaste sjukdomar

6 - Jag tål inte för hög värme och får lätt värmeslag en varm sommardag, tänk på att jag behöver skugga i min bur

7 - Jag behöver vaccineras mot kaninpest var sjätte månad och mot kaningulsot en gång varje år

8 - Jag är ett bytesdjur och döljer därför att jag är sjuk så länge jag kan

9 - För att jag ska kunna hålla mig frisk så länge som möjligt är det bra att göra en hälsokontroll hos veterinären varje år

10 - Det är dyrt att vara sjuk även som kanin, så skaffa mig en veterinärvårdsförsäkring

Mer om livmodercanser;
http://kaninmagazinet.se/2012/may/livmodercancer.html

emmagronborg
0

aaaaha, där ser man :)    då ska jag ringa och prata lite med dom på norsholms djursjukhus och se va dom säger.

hobbymupp
0

#6, :) det är viktigt attt man verkligen ser till att veterinären är superduktig eftersom det är ett stort ingrepp :)

emmagronborg
0

jaa precis, därför jag är lite orolig..  Eller jag vet att norsholms djursjukhus är bra på smådjur.  Vi har flera djursjukhus här i närheten men som inte är så "bra", så därför åker jag hellre lite längre så jag vet att dom är bra på sin sak :)

Men åååååh va jag är klyven….  Vet fler (eller läst) som inte kastrerar sina kanin honor, bara sina hanar..   Är så rädd att det ska gå dålig, men om kastrering kan förlänga hennes liv och att hon inte ska få diverse olika sjukdommar mm kanske det är bra..

Tina-lin
0

#5 Punkt tre stämmer ju inte där, kaniner är inte flockdjur utan kolonidjur och kan alltså leva ensamma utan en burkompis utan att må dåligt :)

Och ts kastrerar du din hona förlänger du hennes liv. Hade jag enbart haft en hona till sällskap skulle jag kastrera. Men välj en smådjursklinik som gör detta ingrepp ofta, då är risken liten att något skulle gå snett!

Lycka till!

hobbymupp
0

#9 det är helt sant, frågade vad hon menade med det och hon sa att hon kommit på att det var lite fel, men hon menade att de bor i kollonier, och i kollonierna bor de i mindre grupper. Men ja, kaniner kan bo ensama och må bra, men de kan också ha ett stort utbyte av en annan kanin. Själv har jag aldrig haft kaniner ihop eftersom att jag bara haft okastrerade hanar och tycker det är lite… väl riskabelt på så små ytor som våra kaniner bor på idag (ja även typ 1,50mx0,7m)

Tina-lin
0

#10 Vad bra att du påpekade det! Det står fel på så många "kaninsidor" tycker jag och det är ju inte bra för nyblivna kaninägare.

Jag tycker precis som dig! Det kan vara så mysigt för dem att ha en burkompis (såvida buren inte är för trång), man kan riktigt se hur de ibland njuter av varandra och putsar och gullar med varandra.

Men så kan det vara tvärtom också :P Jag har inte mina tillsammans heller, okastrerade hanar skulle jag aldrig sätta ihop. Och de honor jag ägt under åren har nästan alla börjat bråka om jag försökt sätta ihop dem, förutom ett mamma- dotter par jag hade.

emmagronborg
0

tack för alla kolka svar jag får :)

Tror nog att jag kasterar henne ändå, jag känner att jag litar på denna djurklenik som jag har kontakt med, men jag ska ändå bara ta och prata med dom igen innan jag bokar tid :).

och det där med att kaniner inte är flockdjur hade jag koll på, men som sagt alla säger sååå olika om detta hela tiden.  När  jag köpte min lilla tjej ville nästan djur affären tvinga på mig att köpa ett marsvin också?!?!?!

Men min Juni, hon är typ aldrig själv ändå. Jag är med henne hela tiden och hennes bur står i vardagsrummet så hon har folk vid sig nästa jämt och får alltid va lös i lägenheten :)  så hon verkar inte va ensam på något sätt.

Och när vi ändå pratar om detta, tycker ni att man ska ha två kaniner, kanin/marsvin ihop?

Frosstis
0

#12 man kan inte ha kaniner och marsvin ihop.. Eller man kan Mendez går inte. För kaninen kan lätt sparka och döda marsvinet, de pratar inte samma språk och de har olika bakterier så de kan bli sjuka av varandra. Dessutom är det lag att marsvin ska vara två och två också måste man köpa 2 marsvin isåfall. Så köp en till kanin istället om i känner för det :))

hobbymupp
0

#12, nä det tycker jag itne man ska ha. VArför skulle man lixom? Det finns sjukdomsrisker, bråkrisker och de har i regel inget direkt utbyte av varandra. Dessutom måste man som #13 säger ha minst två marsvin då.

Fridaaaa
0

#12 Ej lämpligt permanent nej. Och dessutom är marsvin flockdjur och ska bo med ett annat marsvin.

emmagronborg
0

haha fan va sjukt att dom ville tvinga på mig ett marsvin då :o För jag va inne på att köpa en till kanin för ett tag sen, och då vart de nästan sura för jag ville ha kanin och inte marsvin?!      vilka nötter!!!!

Fridaaaa
0

#16 Tänk på att inte svära ;)

Många djuraffärer är såna :/ Okuniga till max