Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1262 ggr
valorous.kid
0

kastrerad+okanstrerad hane ihop?

jag börjar tycka lite smått synd om min kanin, han värkar så ensam :(

jag undrar om man kan köpa en kastrerad hane? funkar det? om jag skaffar en kastrerad/sterin hona så kommer det inte gå så bra… han kommer liksom jucka tills hon tröttnar och biter honom…

han är jättesnäll och bits inte! så det kanske skulle gå med en kastrerad hane och honom.

jag vill inte kastrera honom eftersom det alltid finns en liiiiten risk att dom dör då och det tänker jag inte riskera! han är mitt allt!!

vad tror ni??

Beatrice_Love_Kaniner
0

oj… Låter svårt… Jag skulle inte sätta in en annan kanin för att som du säger så kommer honan att tröttna på honom och jag tror inte att han kommer gilla en annan hane, oavsätt om det är kastrerad eller inte, för hans "haninstinkter" är väl fortfarande som de ska? :P

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

valorous.kid
0

#1 njaa, jag vet inte riktigt.. förut så lät jag honom nosa på en annan hankanin(okastrerad och i sele såklart)och han värkade inte aggressiv alls! han nosade lite och sen satt dom där och kollade på varann… så det kanske går??

Beatrice_Love_Kaniner
0

#2 ok, det låter väl som ett alternativ då? Du bör väl köpa en kastrerad hankanin och låta dem känna lukter av varandra… VÄNTA! Är han inne eller ute kanin? :P

valorous.kid
0

han bor ute i en tvåvåningsbur med hage :)

men jag kan liksom inte köpa en kastrerad hane och sen funkar det inte, eftersom jag inte kan ha fler burar! vi åker rut mycket och då måste jag köpa 4 burar till… xD men om jag hittar någon så kanske man liksom kan prova om det går, och sen köper man en?

Beatrice_Love_Kaniner
1

ja… Varför inte? :) För jag tänkte att om det hade varit en innekanin kunde du ju ha burarna bredvid varandra och om det fungerar kan du ju sätta ihop dem…

valorous.kid
0

#5 smart ;) men det funkar ju inte eftersom han bor ute ;)

måste bara prata lite med mammsen ;)

men behöver jag en till transport bur eller något annat om jag nu köper en kompis till honom??

Beatrice_Love_Kaniner
0

du bör fixa en transportbur om kaninerna skulle bli sjuka eller skada sig båda två och om de inte skulle gå att ha tillsammans… Sedan kan du ju alltid köpa lite mer lullul till den andra,,,

valorous.kid
0

#7 mm ska kolla efter en till isåfall ;) en sele till är ju bra eftersom det förmodligen kommer vara lite skillnad i storlek och då slipper jag ställa om selen hela tiden ;)

Beatrice_Love_Kaniner
0

#8 precis.

valorous.kid
0

#9 något tips? på hur jag ska övertala mamma och pappa? :3

Beatrice_Love_Kaniner
0

du kanske bör visa att han är deprimerad (om han nu är det) och sedan säga att han behöver en kompis. Du kan säga att du tar hand om den osv. Och kanske till och med kan muta med att betala med dina egna pengar…

Vissa föräldrar brukar snacka ihop sig och säga:

"nemen inte ska du betala med egna pengar för att du ska ha kul med din kanin och din kanin ska ju vara glad!" hehe…

valorous.kid
0

#11 deprimerad är han inte direkt men han är sällskapsgalen… om jag varit med honom hela dagen och sen går in då blir han jätteledsen och står vid gallret och kollar när jag går och sen sitter han vid gallret på hagen jättelänge och sen när han märker att jag inte kommer så lunkar han sakta in i sin bur och sitter och tjurar.

ja jag kan ju betala med egna pengar eftersom jag faktiskt har runt 2000 kr ^^

tack för tipsen ;)

Katten_
0

Det kan gå, men när unga hanen blir könsmogen så kan de börja bråka, + det är en 40-50 50 % chans att de går…

Men du borde definitivt ha en annan bur till den ena hanen, om du står där med 2 hanar som bråkar och den ena inte har en bur.. :/

/Christel & kaninerna! Glad

valorous.kid
0

#13 menar du en extrabur? ja det är ju smart… men om jag köper en kastrerad hane så är den ju förmodligen redan könsmogen och då vet jag ju om det går elr ej.

Vincent...
0

2 st vuxna hanar kommer ju att börja bråka. :(

om dom har växt upp tillsammans kanske det går? :)

HAHAHAHAHAHA…..

Katten_
0

Nej precis :/

minaninar
0

Får du inte ha honom inne? Så du kan ha honom hos dig mesta tiden? Han kanske hellre vill vara inne hos dig än ute? Det kanske räcker med att du tar ut honom på promenad eller lek?Skrattande

Jag skriver PM till dig.

[sstorm]
2

Om du är så rädd om honom att du inte vågar kastrera honom låter det inte som en bra idé att låta han bo med en annan hane (kastrerad eller ej)

Katten_
0

Kastrera tycker inte jag är läskigt så, typ 2% av kaninerna kan dö, och de är väl större risk för tjejer, + vår veterinär är bäst!

Fridaaaa
1

(inte läst alla inlägg) Nej du kan inte ha 1 okastrerad hane med en kastrerad hane. Du får kastrera din kanin och skaffa en hona som sällskap i så fall. För är din hane okastrerad kan han vara påstridig på honan och försöka para henne trots att hon är kastrerad och då kan hon blir arg/sur.

Kastrerad hane med hona är bäst.

Även 2 honor brukar gå bra ihop.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

okej vi får väl se hur det blir…

valorous.kid
0

men om jag inte vill kastrera honom finns det något alternativ till kompis då???

Fridaaaa
0

#22 Nej inte om du ska ha dem ihop.
För okastrerad hane har ju könsdriften kvar och kan försöka para en kastrerad hona och då kan hon bli irriterad och arg.

valorous.kid
0

#23 okej…

Katten_
1

om du kasterar honom, så kan du lätt ha honom med en hona

Om du vill kastrera är sigtunas veterinär bäst tycker ja

minaninar
0

#25 roslagstulls djurklinik är lika bra - dessutom jobbade de förut tillsammans innan Marianne öppnade eget i Sigtuna. Men de hör väl båda till några av de bästa i Sverige

[Wera]
0

Större risk att han skadas eller dör i slagsmål med en hane, än vid kastrering. Kastrera och köp en hona.

valorous.kid
0

#27 ja kanske…

det är bara det att jag är rädd för att hans underbara beteende ska ändras eller försvinna… han är snäll och liksom busig :)

dessutom är mamma emot kastrering…

Fridaaaa
0

#28 varför är hon det? Då kan ni ju t.ex inte ha utekatt om ni skulle ha katt isv. Nej lite dumt resonerat. Kastrering är mycket bra många gånger

valorous.kid
0

#29 jag vet inte…

kan inte beteendet ändras om man kastrerar???

[MiniPim]
0

Risken för att dom ska börja bråka är stor, köp en hona att ha med din kastrerade hane isåfall :)

#30 Visst kan det ändra på beteendet, men det är ju inte nödvänligt om kaninen inte gör något som man störs av eller om man inte ska ha någon hona som burkompis osv..

valorous.kid
0

#31 joo men det är liksom lite både och x) han är lite för "hanaktig" och liksom juckar med allt(vilket är lite jobbigt…)och jag vill skaffa en kompis till honom…

NaDa...
0

Om du inte vill kastrera så kan du ju köpa en kanin och ha dem i skilda burar, men att de ser varandra genom tex rashagen, då är de ju inte ensamma, men ingen skadas.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

[Wera]
0

#33 Men det blir väldigt stressfullt särskilt om kaninen är så hanig som hon beskriver.

TS du bör kastrera om han är så hanig, för det är väldigt stressigt att leva så, jucka mot allt etc. Det som ändras är att han kan bli något lugnare, men fortfarande trevlig och go som han är nu. Men somsagt lugnare p.g.a. minskad stress och "hyper"beteende.

minaninar
0

#33 problemet med det är väl att med tanke på hur stark könsdriften är hos dem kommer en eller båda bryta sig ut på något fiffigt sätt för att få para sig hihi, det har man ju förstått här att de gör så de små liven-

Tungan ute gräver gånger, biter av nät, rycker i burdörrar och vad de nu gör.

Ts skulle nog snart sitta med en kullOskyldig

Asplyckans kaniner
0

(har inte läst alla kommentarerna)

men du skulle ju kunna ge honom lite mera uppmärksammhet än vanligt , eller om du inte har han inne så  kan du ju prova ta in honom?  Har han bott med en annan kanin innan?

hoppas det går bra med honom..!

valorous.kid
0

#33 det går inte XD jag kan liksom inte köpa fler burar, eftersom vi har landställen och då måste jag typ köpa 4 burar till. det blir lite dyrt och väldigt krångligt då…

#34 ja jag vet att jag borde det och jag bör nog tänka lite på det, det är jobbigt för både mig och honom… -.-'

#35 ja och det vill jag ju inte! :o

#36 tyvärr går det inte eftersom både mamma, pappa och brorsan är allergiska… så det är ju inte särskilt smart ;)

men jag tänkte kanske också låna ut honom till Avel lite senare(efter hans veterinär check)för att föra vidare hans underbara temperament och utseende. men jag kanske skulle kunna låna ut honom en eller två gånger och sen kastrera?

[Wera]
0

#37 har han inget annat än beteende och personlighet att föra vidare tycker jag han kan kastreras direkt få det redan finns gott om många hamnar med bra psyke. Han har varken stamtavla eller rasren :) om jag tänker på rätt hane så det finns inget speciellt att föra vidare som gör det värt att vänta med kastrering? :P om inte du själv tänker behålla en eller flera avkommor.

valorous.kid
0

#38 men det kommer iaf att dröja innan jag kan kastrera honom eftersom jag är på Möja i två veckor till och sen åker jg till Mormor i en vecka och sen ska jag till Möja i ytterligen en vecka…