Tid mellan kullarna
Hur länge brukar ni vänta innan ni tar nästa kull på honan? :)
Vad tycker ni är minimum?:)
Hur tänker ni kring detta?:)
(Vet ej om det blev rätt grupp)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Jag tycker det beror på hur många ungar honan fick i första kullen och i vilket skick hon är. Om hon är i bra hull, verkar pigg och glad och bara fick ett par ungar i första kullen kan jag tänka mig att para om henne när den första kullen är 6 veckor. Då får hon ett par "barnfria" veckor mellan kullarna.
Har hon däremot fått en stor kull eller haft problem på något sätt vid första kullen skulle jag avstå från fler kullar på den honan det året. Man får avgöra från fall till fall, tar aldrig mer än två kullar per hona per år oavsett.
http://chagallskaniner.weebly.com
Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur
Min hona fick 4 ungar (första kullen, hermelinkanin) varav 2 dog efter 2 veckor (råka föla med ut ur boet) så hon diade 2 ungar 2veckor efter det.
Hon är pigg och i bra hull.
Tycker du att det är en stor kull? (ungarna är nu 10veckor+1)
När borde hon vara redo för kull 2?
/ Cornelia Andersson,
Beror heeeelt och hållet på skulle jag vilja säga….
en del honor klarar 2-3 kullar om året, andra max 1.
Om honan föder en kull och den dör parar jag ofta om på direkten, så att hon inte ska behöva gå barplockad hela året. Om hon går tom gången efter det (som en av mina gjort nu) får dom vila i nåt halvår.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
(Pappa undrar)
Men som jag nu har en hona som fick en kull för 10veckor sedan och är i bra hull, pigg o,s,v.
Hur länge behöver jag vänta då?
/ Cornelia Andersson,
#4 personligen anser jag att det är fullt möjligt att para om den kaninen. Ungarna är ju 10 veckor och har flyttat från mamman antar jag? Dessutom är ju kaninen dräktig ca 4 veckor innan nästa kull kommer, så kull 1 kommer ju att vara ca 14 veckor då.
Den ena ungen bor hos henne (ska behålla den) men jag delar ju på dom om jag ska para någon av dom
/ Cornelia Andersson,