När kan man ta i ungarna?
Som sagt… När kan man ta i ungarna efter de föds? Har läst så mycket olika men det vanligaste är väl när de börjar öppna ögonen? Fast alltid med plast handskar på sig… Men jag har sätt så olika på bilder!
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Jag tar ju i ungarna redan vid några dagar, bara dom inte fryser! Bäst att vänta i några dagar bara. :)
#1 ja det är det jag menar! I vissa böcker står det typ att man bör vänta tills de blir tre veckor eller ngt… Men vissa fotar ju de små redan några dagar efter… Vilket jag också vill göra, men jag blev så osäker…
Hm, jag tror man ska ta i dem från att de föds. Men bara för att se att de är levande, varma, och att de inte har några sår eller andra skador.
Men jag tycker fotosessioner och sådant är onödigt. Kan vänta ett tag. Däremot att kolla att de mår bra, samt om de är några som behöver stödmatas etc. Samt för att plocka bort dem som dött…
Be någon av uppfödarna här gå in på det mer i detalj. Eller posta några PM. det finns ju många som har stor erfareneht här.
Man kan börja redan första dagen, förutsatt att honan är tam och känner sig trygg med dig. Och om hon inte är det så är det ju onödigt Att ta en kull på henne över huvudtaget.
#2; Efter att jag kollade genom min kaninbok som jag fick 2003(?) för ngn dag sedan kan jag ju säga att böckerna stämmer vääääldigt sällan. Både med raser, färger, kaninhållning, samt uppfödning.
Jag brukar röra mina redan från första dagen, men om det är en ny hona/första kullen brukar jag använda en plastpåse eller något liknande. Just för att honan inte ska känna min lukt bland ungarna. Efter bara 2-3 dagar brukar jag ta direkt med händerna.
Men första dagen plockar jag bara upp ungarna för att se så att de är hela (om man kan säga som så) känna så att de är varma och om de spratllar för att se så de verkligen lever.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag väntar 2-4 dagar. Men brukar kolla i boet så att det inte ligger döda ungar där.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kollade alla ungar redan första dygnet.
Man kan klappa lite på mamman först för att få hennes lukt på händerna.
Alternativet är också att ta ut mamman ut boet så hon inte ser och blir stressad.
Göra vad man ska med ungarna och sedan vänta en stund innan man sätter tillbaka mamman.
Då hinner det mesta av människolukten försvinna. I alla fall enligt erkänd dvv-uppfödare.
Viktigt är också att tvätta händerna NOGA innan man tar i ungarna eftersom de är känsliga för bakterier.
För övrigt har jag fingrat på alla mina ungar minst en gång om dagen för att se så att alla 8 får mat som de ska. 
Jag kollar en gång varje dag från första dagen. Första 3,4 dagarna så kollar jag bara lite snabbt så att alla ser friska och tjocka ut. Sen efter det om mamman känner sig säker med det så kollar jag mer noga och så. Men man kan ju klappa mamman lite först innan. Om hon dessutom är orolig så kan man ta ut henne i buren eller ge henne något att sysselsätta sig med.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
tack för alla svar!
#8 men om honan sedan kommer tillbaka till boet och märker att ungarna luktar… "Jag"… Överklämmnar hon dem då?
Jag har haft kaninuppfödning, och man kan ta upp dom efter någon dag, men det bästa är att vänta ca 1,5 vecka men ändå kolla till dom varje dag så att det inte är nån som är död och ligger och kyler dom andra bebisarna..
Jag kollar 1 gång per dygn INNAN de öppnat ögonen. Första dagen tar jag upp de helt för att kolla så att de är matade, pigga och friska. Sen känner jag i boet en gång per dag, tar kanske upp de varannan/var tredje dag för att kontrollera att de får mat. Första veckan är den farligaste perioden, det är störst risk då för att någon fryser ihjäl.
Och det är inte fräscht med en död unge som ligger i boet… och som #10 skriver, den kan kyla ner dom andra så att de också dör.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
OK, men allt detta för era kaninmammor litar på er?

#12 Har aldrig varit nåt problem med att ta i ungarna, man kan ju ta ut mamman så man kan kolla i lugn och ro. Jag kollar dom varje dag från dag 1.
#12 Om mamman är riktigt nervig så tar jag ut henne innan jag pillar i boet (då får jag ju hennes lukt på händerna också).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se