Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1601 ggr
CorneliaAndersson
0

Hö på sommaren?

Hur gör ni? Får era lika mycket hö på sommaren som på vintern? Eller anser ni att det räcker med gräs om de har fri tillgång till det?

Har hört lite olika :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[MiniPim]
1

Mina kaniner har hö i alla fall, men på sommaren får dom inte så mycker eftersom jag ger dom massa gräs och det älskar dom :)

minaninar
2

Om du ser att du har grovt maffigt ängshö i långa strån så är det ju bra (förutsatt att kaninmagarna är vana vid det), men är det korta klippta strån i villagräsmattan är det nog inte bra nog. Då skulle jag ge nästan normal högiva. (ok man kan dela upp givan under dagen, det är alltid mest poppis med hö som fortfarande luktar mkt direkt ur påsen).

Avklippt gräsmatta tror jag är för fattigt.Skäms Om inte annat på fibrer. Jämför med de där vanliga ängshösorterna på ängen, de är så grova att man skär sig när man river av dem..

Hoppas svaret hjälpte, fritt fram o rätta.

alicekanin
0

Dom har alltid till gång till det men dom äter inte lika mycket nu på sommaren.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Chieko
0

Min veterinär (Bosse som syns på SVTs Djursjukhuset) rekommenderar hö på sommaren också, eftersom det sliter mer på tänderna än färskt gräs.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

CorneliaAndersson
1

Min mormor har ju ''mark'' med högt gräs. Kan höra med pappa om det är grovt o,s,v. :)

Ska skika lite sen :)

/ Cornelia Andersson,

Dipsie'n'Poo
0

Brukar ge hö inne, i buren alltså. Så det finns något annat än pellets där. =)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

minaninar
0

#5 har du bonn-pappa så vet han.. några som brukar ingå i kaninhö är rajgräs, svingel, ängsgröe o timotej..  flera av dem är grova..

Isåfall.. så kan de äta det för det är grovt, och det är tom bättre än hö för tänderna i fall de är långastrån. Men annars är det som Bosse veterinär säger, i vanliga villaträdgårdar så sår man liksom inte ängshö utan mjukt fint gräs som människor uppskattar.Oskyldig

Om du klipper eller river gräs själv, ta ej för mkt åt gången för det blir dåligt på bara några timmar i sommarvärmen av att ligga avklippt.. Det måste ju vara färskt för att det ska vara bra för kaninera.

Kanske ha lite hö liggande som de kan äta mellanåt?

CorneliaAndersson
2

Pappa: föredetta bonde (uppföd på bondgård)
Jag: Bonna-tös ;)

Pratade med pappa, han sa att det absolut funkar :) Han ska hjälpa mig sen :P

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

Mina äter mycket mindre sommartid då dem äter mycket gräs. Äter även mindre pellets sommartid :-P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

totten
0

Jag ger ganska mycket olika gräs nu på sommaren och mindre pellets.

Hö finns alltid till hands, men min dv vädur äter mindre hö. Det gräs jag ger är en hel del olika och blandat med ett antal ogräs, grödor från landet och ätbara blad. Även vinbärsbuske får han. Jag plockar långt gräs från vår slänt och blandar vad jag ser. Han väger 1,5 kg så jag tror att denna kost är bra för honom.

[Luppa]
1

Mina har fri tillgång på hö även under sommaren, samt i princip fri tillgång på grönt. Vill att det äts upp innan de får mer så det inte ligger och blir dåligt.

oliiver
0

#4 instämmer. Min får alltid hö men också gräs på sommaren.

/Kram Betul ♡

[El-sa]
0

Min kanin äter mindre hö på sommaren (eftersom att hon är ute och äter gräs m.m.) men har alltid tillgång till hö sommar som vinter.

Pelzi
0

jag har en gräs häck som jag fylle på åt mina ninisar 2 grr per dag och så har dom en tuss hö inne i buren ifall det skulle ta slut :D

http://emmaskaninselar.blogg.se/