Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 1096 ggr
MoonysElin
0

(K) Kastrerad/steril hona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har en okastrerad kaninhane på snart 5 år. Han är väldigt lugn och sällskaplig av sig och tycker mycket om andra kaniner. För ett par månader sedan fick jag låna en steril hona att ha som sällskap till honom och det har fungerat fantastiskt bra! Självklart har han betäckt henne lite, men inte alls mycket och ingen av dem har verkat det allra minsta stressade av att bo ihop, tvärt om. De har under två månaders tid gjort allting ihop, ätit ihop, kelat, sovit ihop… allt! Billi, min hane, har verkligen levt upp under den här perioden. Han är mycket gladare och lyckligare när hon är med, vilket är underbart att se. Det samma gäller för honan, hon är också lugn, glad och lycklig.

Allting har som sagt fungerat super - fram till igår kväll när honom plötsligt fick ungar (dock alla dödfödda). Så steril var hon ju inte. Detta innebär så klart att jag måste lämna tillbaka honan jag lånat. Jag har särat på dem och Billi är redan mycket mer deppig, springer runt och letar efter honan osv… Tror inte att han kommer att trivas som ensamkanin igen! Därför undrar jag, finns det någon som har en kastrerad eller steril hona att sälja/låna ut? Ålder spelar ingen roll, ej heller meriter och liknande. Jag vill bara att Billi ska få vara så lycklig som möjligt. Honan måste dock vara snäll att hantera och trevlig mot andra kaniner. Jag erbjuder ett riktigt bra hem med mycket kel och sällskap, stor utebur och rastgård, promenader (om det uppskattas) med mera. Jag är dock inte intresserad av att köpa en okastrerad hona utan hon måste redan vara kastrerad eller steril. Hör av er om ni vet någon eller om ni har något annat förslag! Allt är av intresse.   

Jag bor i Kristianstad i Skåne, men det är möjligt att transport kan lösas så hör av er oavsett var ni bor!

På bilden syns Billi till höger tillsammans med honan Ellen som jag har fått låna.

MoonysElin
0

Puttar upp lite! Ingen som har en kastrerad trevlig hona eller vet någon som har?

Sixtenblixten
1

Kastrera din hane och köp en hona ;)

HAde min kastrerade hane tillsammans med min okastrerade hon gick SUPER

Viccan92
0

Håller med kastrera hanen vore mycket bättre.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

MoonysElin
0

Jo, det kan jag också hålla med om men eftersom han är 5 år gammal är jag osäker på om han kommer att klara sig vid en kastrering (om någon har erferenhet av att kastrera en så gammal kanin får ni gärna skriva!). Därför skulle jag föredra att köpa en hona som redan är kastrerad. Som sagt så är han inte särskillt "hanig" av sig och betäcker inte så mycket, så därför tror jag att han skulle fungera utmärkt med en kastrerad hona även om han inte är kastrerad själv :) Han fungerade utmärkt med den "sterila" honan, de blev bästa vänner väldigt snabbt!

MoonysElin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Puttar upp denna tråd i hopp om att någon ska se den! Vill helst undvika att kastrera Billi, så därför söker jag fortfarande en kastrerad hona. Någon som har en som vill bo ihop med en supertrevlig pojke?