Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1992 ggr
Comely
2

Kanin som nyser

Hej! Både idag och igår har jag hört Tessan nysa. (En gång igår och två gånger idag.)
Jag märker inget annat "fel" på henne utan hon är precis lika pigg och glad som vanligt.

Jag har tänkt att hålla lite extra uppsikt över henne dem närmsta dagarna, men är det något mer som jag kan tänka på? Och ska jag behandla det på något vis eller bara avvakta och se vad som händer?

oliiver
0

om du har andra kaniner kan du sära på den som är förkyld med tanke på att det smittar väldigt snabbt :)

avvakta till imorn och kolla om den blir bättre om inte ring till vet.

/Kram Betul ♡

Comely
0

Okej, jag har inte hört henne nysa någonting idag, men jag ska ändå be mamma att ringa till vet. imorgon. Förövrigt så tycker jag att hon kliar sig på öronen mer än normalt. Jag läste att det kan hänga ihop med snuva vilket gör mig ännu mer säker på att hon faktiskt har någon typ av infektion.

oliiver
0

#2 bra att du ringer vet imorn iaf. Du får nog bättre svar från henne. Men om du har andra kaniner bör du säkra på den som är förkyld;) Lycka till. Skriv gärna vad vet sa. :)

/Kram Betul ♡

minaninar
0

Instämmer. Speciellt om kaninen börjat klia sig mkt i öronen. Om du tittar in i öronen, lyfter o tittar om det är dvv, är det geggigt där eller rent o fint?

Även om det är rent kan det vara infektion inne i örat. Det kan bli ganska allvarligt så ska ej försummar.

Skulle kaninen gå från att nysa till att utveckla snuva och andningsbesvär så ska ni direkt till vetten.

Känn efter på nosen och se om det är snorigt eller fuktigt, det är också tecken på att det är läge för veterinär.Skrattande

Comely
0

#3 Jag har 'bara' en kanin :)

#4 Hon har inte kliat sig i öronen utan utanpå.

Jag ska be pappa skjutsa hem mig till mamma så att jag kan kolla till henne innan vi åker till stugan idag. Resten av helgen kommer jag vara i stugan så jag får väl lita på att mamma tar bra hand om henne…

Mamma kollade till henne i morse och då var hon lika pigg som vanligt och inte blöt om nosen enligt henne.

oliiver
0

#5 okej, detta var bara om du hade fler så att de inte blev smittade :) lycka till med din nin

/Kram Betul ♡

minaninar
0

#5 Spelar ingen roll om de kliar på örat eller inuti, det kan fortfarande vara infektion inuti örat. Det kan också vara något utanpå örat, svårt för mig att säga. Men som sagt, det kan vara infektion inuti örat som inte syns när du tittar på örat. Men om du tror att mamsen klarar av henne så är det ju bra.Men det kanske är bra om mamsen vet vart de ska vända sig om det blir problem i helgen? Skulle jag göra i alla fall, men alla gör ju som de finns bäst.

Comely
0

#7 Jag ska so sagt ta en närmare titt på henne innan vi åker till stugan, dessutom ringer mamma till veterinären lite senare idag. Ingen av klinikerna här omkring har mottagning på helgerna dessväre :/

minaninar
0

Alltså om hon nyst några dagar o inga symptom förvärrats så kanske det bara är allergi eller så. Och öronen är nog inte akut till helgen. Ifall kaninen i övrigt verkar må bra o dricker o äter sitt hö och skuttar runt. Men sedan är det bra å kolla.

Comely
0

#9 Jaha, jag visste inte att kaniner också kunde vara allergiska. Dock har jag bara hört henne nysa i hennes kompostgallerbur och där är det ju inget damm iaf…
Jag hörde inte henne nysa något igår och hon är som sagt precis som vanligt. Kan kaniner få små förkylningar precis som vi människor?

minaninar
0

#10 tror inte det, de får förkylningar och då är det bakteriellt då de inte får virusinfektioner som vi. Och i och med att det är bakteriellt så måste det behandlas. Jag har erfarenhet med nysningar som började eftermiddag/kväll och dagen därpå kom sakta andningsbesvär o på kvällen var kannien på vippen att dö när vi kom in akut. På ca 6-8 timmar gick det från att vara något litet nys o fnys till att vara katastrof. SÅ jag säger inget om små förkylningar. Det är allvar. Men som du beskriver så har nysandet pågått några dagar utan vidare teckcen.. så då är det förmodligen ok. Det är bara du som vet om du är hönsmamma eller isimagen-typen.Glad

Comely
0

#11 Så du tycker inte att det verkar akut att ta henne till veterinär?

Jag är nog lite hönsmamma typen, haha x)

minaninar
0

Då tycker jag du ska ringa dem och beskriva läget. Samt ta reda på vart du ska vända dig om det skulle bli förändringar i helgen.

Det låter inte jätteakut nej, men jag tycker du ska informera dig och lita på din egen känsla.

Comely
0

#13 Nu har mamma iaf pratat med veterinären och vi har fått en tid på tisdag. Måste även fråga hur du tycker att vi ska göra. Mamma åker till våran andra stuga imorgon, frågan är om hon ska ta med henne upp eller om hon ska vara kvar och vi ber att någon granne kollar till henne.

minaninar
0

Jag tror inte jag fattar hur det är med stugorna. Tror det är bäst att ninisen är med er som han känner. Annars kan det kanske bli knas o nån granne kanske inte heller förstår ifall det av någon anledning skulle vara nåt fel och vad som då ska göras. Det måste man ju veta lite för att se.

Det måste kanske också vara någon som är beredd att kanske åka iväg om det skulle behövas. SOm sagt svårt för mig att veta, beror på vart i landet ni är, vart ni ska i midsommar, och vilka grannar ni har (om ni har värsta kaninproffsen kan hon ju stanna med dem).

Du och mamma får väl ha kontakt under helgen o du får instruera henne.

Men just nysiningarna låter som att, om inget annat förändras drastiskt, så ska det nog gå bra.Skrattande

Comely
0

#15 Vi har två stycken sommarstugor, hehe. En på mammas sida och en på pappas.

Jag tänkte mest på att det kanske finns en risk av att hon blir sämre av att bil runt en timme? Annars är det självklart att jag säger till mamma att ta med henne.

Ja, jag får väl hoppas det :)

minaninar
0

Nej jag tror inte hon blir sämre om det inte är så att hon har totalpanik för att sitta i sin transportbur o åka bil? Det vet ju inte jag. Klart om hon är helspattig, då kanske det är lite bekymmer. Men jag skulle tro att även då - ifall någon kan sitta o gulla med henne i bilen, spela lite musik tyst, osv så blir det bättre. Och sedan vara jättegullig o lugna när mamsen kommer fram. Klappa och ordna bekvämt.

Comely
0

#18 Nej, att hon får panik tror jag inte är någon större risk. Då tror jag nog att jag ber mamma att ta med henne upp :)

minaninar
0

Klart du ska, men instruktioner om mat och vatten och att inte ge för mkt pellets o gottis o för lite hö haha..Skrattande

Speciellt om det skulle råka bli väldigt varmt måste det finnas mkt vattten o man kan också ha lite vatten på öronen för att svalka.

Det där blir bra ska du se, o så vetten på tisdag.Skrattande

Comely
0

#19 Mamma vet vilket precis vad hon ska och inte ska äta nu förtiden då jag nämnt det ett x-antal gånger Flört

Jag brukar badda lite vatten på hennes öron eller lägga in flaska med fruset vatten i hennes bur :)

minaninar
0

*nods* jag meSkrattande låter som om hon kommer få en fin midsommar, du får instruera mamsen att gosa mkt med henne (som om man skulle behöva instruktion att gosa med en ninis!)…Tungan ute

Comely
0

#21 Jo, det ska jag göra ;) Jag tror att problemet med nysnigarna har blivit bättre nu då jag inte hört henne nysa på två dagar. Men hon kliar sig fortfarande på öronen och det håller på att bli två kala fläckar :/ Glad midsommar förresten! :)

minaninar
0

Jo men då är det nog någon form av skabb eller sån parasit.. bra att ni ska till vetten. Det msåte ju behandlas om det är det. Samt att det kan finnas någon infektion i örat även om örat är rent o fint. Man kan testa å lukta i örat, luktar det inte gott så är det också tecken på infektion.

Men som sagt, det låter som att med lite allmän ompyssling kommer han må bra över midsommarhelgen o så kan ni åka till vet och ordna det andra.

Vi hoppas att det fortsätter på detta goda vis!

Gla midsommar

Comely
0

#21 Jo, det ska jag göra ;) Jag är inte så orolig över nysningarna eftersom jag inte har hört henne nysa på två dagar. Men hon kliar fortfarande örorna så mycket så att det börjar bli kala fläckar :/ Glad midsommar föresten! :)

djurens
0

Jag märkte att min kanin nös för 2 dagar sen.Så vi tog honom till veterinären igår och hon gav oss antibiotika.

Comely
0

Oj! Jag trodde inte att det första inlägget postades x)

djurens
0

Glad

Comely
0

#23 Men det är väl inte akut att åka till veterinären med det nu? Vi kan väl vänta tills våran tid på tisdag? #25 Okej, jag ska som sagt till vetten på tisdag så jag antar att vi får antibiotika av henne om det skulle behövas.

minaninar
0

#23 Ja, som du beskriver läget nu så är allt ok. Bara vänta till tisdag. MEN skulle nåt förändras, slutar äta, bli apatisk, eller börja ragla omkring eller något annat som inte stämmer med det vanliga då blir läget ett annat. Just nu är det något litet och det borde inte hinna bli nåt stort innan tisdag. Men man ska som sagt vara alert och kolla om sin lilla ninis extra mkt. Men fira du midsommar och låt mamsen ta hand om ninisen.  Ni kan ju ha kontakt ifall du oroar dig. Men akuta problem visar sig genom gradvisa beteendeförändringar. Så det märks (ifall din mamma känner kaninen dvs. annars får du fråga henne vad han gör etc)

Comely
0

#29 Jo självklart tar jag henne till veterinären om hon blir sämre. Men så länge läget är som det är just nu borde det väl inte vara någon större fara?

minaninar
0

Nej så länge det fortsätter så som du beskrivit är det helt okej.