Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2257 ggr
Lina
0

Min kanin äter jord!

Jag har en två månader gammal kaninhona som är uppe i krukorna och vad det ser ut som äter jord. Vad kan det bero på och är det verkligen bra för henne?

Agda
1

Det är inte rötterna hon käkar på? Vissa av mina kaniner brukar gräva fram rötter och äta när de är ute. Tror inte det ska vara någon fara att de får i sig jord om det inte är någon större mängd.

sunnymybunny
0

Håller med #1 :) De flesta kaniner äter bara sånt dom vet är ofarligt också så det ska nog inte vara nogon fara .

minaninar
0

Inte så bra ändå kanske? Vet du att dina växter är kaninsäkra?

Ställ växterna där hon inte kommer åt skulel jag göra.

Kolla med vet eller dylikt. Fenomenet kallas på latin (medicinskt mm) Pica kan också googla.. pica hos kanin, pica in rabbits mm..

djurens
0

Min kanin brukar äta jord när den är utomhus på sommaren.

Men håller men minaninar,är träden/växten kaninsäkert?

Kram

Lina
0

Hon rör inte växten för det är en träd-liknande växt. Hon kommer inte åt några blad och är inte intresserad av stammen. Det är bara jorden hon är intresserad av.

minaninar
0

Det är inte bra. Det kan bli stopp i magen, precis som med plast, eller matta eller päls eller nåtgot annat om det blir för mkt. Dessutom kan det vara kemikalier o mkt bakterier i. Jag tycker du ska se till att hon inte kommer åt växten eller jorden. Köp kompostgaller och gör en liten installation runt växten om på golvet. Om på bänk -  se till att hon inte kommer åt.

svartkanin
4

#2 Det ska man aldrig lita på! Tamkaniner stoppar i sig olika växter fast dom är olämpliga. Det gör dom omedvetet eftersom dom aldrig lärt sig vad som går att äta elr inte!

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se