OT- Är så förtjust i blåögt...
Jag älskar blåögda kaniner så mycket! När min kompis Jennie visade bild på en blåögd minikanin hon hade hemma blev jag sååå förtjust så jag fick den av underbara Jennie<3
Så när jag en dag fick se en blåögd ponny på nära håll så blev jag ju såklart helt kär i den med! Så jag ringde upp uppfödaren och fråga om han hade fler blåögda ponnys & de hade han, imorgon, ÄNTLIGEN ska vi dit!
När jag talade om för mamma att jag hade sett denna häst osv blev hon först sur för hon har redan beställt 3 ponnys från irland! Men sedan blev hon också nyfiken och har pratat med uppfödaren jättelänge så hoppas verkligen att hon går med på att köpa ännu en till ponny! Gud vad mycket bilder jag ska ta på Mig själv, min ponny och min blåögda kanin Fly! Alla helt vithåriga och blåa ögon!!!!
Längtar så mycket till imån att jag inte ens kan somna!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
omigod så mkt ponnyer
hääärligt låter det! blir riktigt avundsjuk.
alltså det är väl fett dyrt att ha hästar? eller är det mest om man bor i stan?
att gå på ridskola eller stall o rida är iaf jättedyrt.
Fan va coolt! Då kan du göra en minisadel till din kanin så kan hon sitta framför dig när du rider :D
Blåögda hästar är sjukt fina :'D
Hade en favorit häst på en 4H-gård där min pappa bor som var de, dock sålde de honom.. :(
En tinker som var brun skäck som hade ett brunt och ett blått öga :3
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Bara för detta inlägget kom jag på att jag kanske skulle ta o börja rida i höst.. har länge gnällt om att det är för dyrt. Men jag har å andra sidan dansat 5 ggr i veckan.. men nu har jag hälsenebesvär o får inte dansa…så då kanske man ska spara i hop lite o börja rida.
#4 Kan man rida med hälsensbesvär då? :P
Det kanske man inte kan? :s
Men asså.. man hoppar ju inte på hälen.. visst man kan stå i stigbygeln.. men jag tror inte att det belastar så mkt..
Eller, var så länge sedan jag red att jag inte minns?
Men det jag inte får är hoppa, springa, dansa, och göra för mkt där hälen måste stöta i marken. Inte heller gå långt. Cykla går bra, men inte ta en jobbig backe trampandes som en maniac..
#6 då borde du nog vänta med att börja rida, för ridning är en krävande sport, och de vorde ju väldigt tråkigt om du började och sen inte kunde fortsätta :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#6 Du lyfter ju upp din kropp med benen. Och när man rider brukar man ju "trampa ner hälarna" och ha tårna uppåt från stigbygeln. Så det sliter nog på hälsenan. Att bara sitta i sadeln i skritt ex. i skogen kanske inte sliter men travar du ska du ju "upp, ner upp, ner osv" och när du arbetar med hästen. :):) SÅ HÄR menar jag, DOCK är det där för mkt, men bara för att förtydliga det!
Ja, jo, hehe.. detta blev ju helt OT. Men tänkte bara att har minne av att man ändå suger sig fast ganska mkt med hela insidan av benen och sätet som man lyfter upp o ner eller hur man ska säga? Men men.. kan ju vara så som ni säger. Hur som helst, bara en tanke, kanske jag testar en lektion för å se om det funkar.. Jag menar.. cykla som jag ju "får" är ju också att man trampar, visserligen gör det ont, men det skulle enl sjukgym va ok.
Men nog om det.. jag menade inte att börja lägga ut mig om detta så mkt. Totalt OT: men tack för synpunkterna.
Man kan rida med hälsensbesvär jo, jag hade stora problem med det från när jag var 6 ungefär, och jag började rida vid 7-8. När jag slutade rida som 14-åring var de problemen helt borta och min sjukgymnast påstod att ridningen hjälpte! :)
#10, jo, jag har nog faktiskt tänkt att det skulle kunna vara ett bra sportalternativ för mig, eftersom dans inte är att tänka på just nu. vet ju att ridning kräver mkt.. men just hälsenan är rätt förskonad. bra att höra om det från någon med erfarenhet.
ja.. nog med OT om min hälsena hihi.
Även ledproblem blir bättre av träning. Jag har problem med mina leder i b.la. knän, fotleder och handleder och det har blivit bättre av träning. Även läkarna har sagt det =)
De bad mig fortsätta med ridning för det var en bra träning för b.la knän då man inte sitter still en sekund. Sen var jag hoppare när jag väll satt på hästen.. eller ja, vid hoppning låg jag mest på marken innan jag lärde mig att hålla mig fast på hästen :P
Kan en blind person hoppa en hel bana (min fd. ridlärare lärde blinda barn att hoppa) så tror jag man kan rida med en hälseneskada =) Man kan ställa sig i mitten av ridhuset och röra på foten så att den ''vaknar'' lite.
När det är vinter så satt vi ryttare och stretcha och rörde på knän och fötter bara för att de inte skulle stelna pga kylan.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag som har lätt att få problem med mina leder pga. min sjukdom har fått råd om att röra på min mycket(träna) för att förebygga så att de inte blir "fel" i lederna eller vad min läkare sa.
Så träning är en bra grej om man har problem med leder :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#13 Har inte fått någon diagnos men min läkare sa samma som din. ''Rör dig så mycket som möjligt. Det är bra för allas leder''
Min mormor dog av reumatism så jag , min syster och mamma har stor risk för att få sjukdomen. Min moster har sjukdomen. Mormor bytte ut varje led i kroppen men tyvärr avled hon ändå =/
Nu ska jag sluta med ännu mer OT på en OT-tråd x)
Mvh Emma
Jahaa.. det är OT-tråd.. ja men då släpper jag mina hämningar lite
Jag har bara problem med hälsenfästet pga inflammation och bristningar pga för mkt dansande o hoppande.
Men jag börjar verkligen tänka att det vore bra idë o rida! Vad jag minns klämmer man ju fast så mkt med sätet och knän och hela benen, man tar ju inte alls ut allt i fötterna. O dessutom, att pressa ner hälsenan statiskt lite är inga problem, det är studs o hoppande o stötar som ger impact mot underlag som är problem eftersom inflammation o bristnignar då inte läker utan rivs upp.
Alltså i ridning är det ju benen man jobbar med. Inte fötterna. Man sitter ju inte och "sparkar på" hästen direkt, hjälperna ska ju vara nästintill osynliga. Däremot tycker jag inte att du borde hoppa direkt, inte högre hinder iaf, för de tar en del på hälsenorna. Inte mycket men jag kände det när jag började tävla lite högre. Men jag fortsatte iaf och sen försvann mina problem och nu är dom borta trots att det var 2 år sedan jag slutade ^^ Alltså jag ska INTE prata om ridning, blir så extremt sugen på att börja igen. Hoppningen åh
#15 Man klämmer inte med knäna och hela benet hela tiden. Betyder ju stopp för hästen ;) Man ska ha låren och knäna fria från hästen. Man ska kunna ha en platt hand mellan häst och ditt lår. Har du en häst som lyssnar väldigt noga på dina hjälper så stannar hästen. Man ska sitta som om man sitter på en pilatesboll har min lärare sagt. Sen ska du ju inte ha hälarna så nerpressade så att hela benet spänns utan tillräckligt för att stigbygeln inte ramlar bak på foten men inte för spänt heller.
Min lärare sa hela tiden ''Inte kiöra kundvagn Emma!!'' för jag hade väldigt svårt med häderna och vinkla mina fingrar framåt istället för mot sidan :P Hon hade väldigt roliga sätt att förklara på :P
Mvh Emma
#17 då ska man rida med ett spö i händerna (under tummarna) för då kan inte händerna ramla ihop :D
#16 nä ja skuile aldrig sparka på hästen eller dra den i munnen, jag är visserligen nybörjare men har ridit för länge sen lite och jag var aldrig hårdhänt. Det ligger inte för mig.
Visste ej att det skulle vara så mkt "luft" i sitsen. Men jag vet att jag lärde mig rida på de travare som jag hjälpte till att ta hand om och att deras trav var väldigt stötig och kraftig, så man var tvungen nästan att knipa sig fast me knäna för att inte ramla av även om man satt upp-ner upp-ner i travsteget. Jisses jättestor häst med jättestötigt steg.
Ja det är mycket finesser. Men som sagt, hälsen ska ju bara vara med lite grann.
Allvarligt så kommer jag nog inte hoppa så mkt i början. Sedan var jag lite nyfiken på det där med NH, tyckte det verkade fint, med övningar och förtroende o sånt. Det skulle vara bra förmig som har svårt med tillit och förtroende också.
NH är underbart! Man får en helt annan kontakt med hästen och mer förståelse. Helt sjukt underbart! Red i ett NH-stall innan jag slutade :)
Haha palla föra en sån ot diskussion i min tråd =) Tycker du kan börja rida minaniner!
#1 Nej det är inte så värst dyrt =) Mest ponnysarna som kostar om man vill ha en bra! annars så är det bara stallplats för ca 1000 kr i månad och mat till hästen samt hovslagare som kostar! Och alla tävlingar då!
#2 eller hur ;) haha men tror inte min blåögda kanin vill rida :D
#3 Verkligen jag älskar dem!
#20 Tycker man ska ha bra kontakt med hästen utan nh haha =)
HÄR ÄR EN BILD PÅ HENNE! Hon var precis tagen från betet hon gått på jättelänge så hon var ju inte så ren direkt! MEN dessvärre när vi mätte var hon en C-PONNY! MOOORRR!! Vill inte ha en c-ponny! Men han hade en till Blåögd som var utlånad till någon som vi ska komma tillbaka och titta på! Visst är hon vacker?? Så jävla fin!!! Min drömhäst, helt rosa nos osv! (Och jag hon har snor i näsan vi hade precis löshoppat henne i den dammiga manegen)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Guuu vilken fin.
aasch ot som ot.. hehe..
jo jag börjar smida mina planer.. här kanske det ska börjas rida.. om det inte blir för dyrt.
#21 såå fin, älskar också blåögda djur ^^ Önskar att min mamma ville ha häst! D:
#21 läs mitt inlägg igen. Man får en HELT ANNAN kontakt med hästen.
#21 Åh så fin :) Liknar en häst min kompis red när vi var yngre :)
Vet inte hur det är hos hästar men hos kaniner är det tydligen så att xx genen (vitblåögd) är latent och kan ge något svagare individer :/ Synd när de är så fina. (Källa: Färglära som SKAF säljer)
#25 det stämmer hos hästar med :/
Gud vad fin!
det är en såndär häst man kan tänka sej , älvor rider på.. (Haha , min fantasi är så bra .. ^^ )
#25 , #26 Nej det är inte den genen! Det är inte vitblåögd utan färgen heter Cremello men den är blåögd!
#24 nä behövs inte är inte intresserad av nh hehe =)
#22 #23 #27 Jaaa visst är hooon älskar såna hästar! JaG mÅÅÅÅSTE ha en sån!
#28 inte genen nej, men det är svagare individer. Sa inte att du skulle börja med NH heller, du missförstår mig hela tiden ^^
#29 nej det är inte svagare individer? Vad har du fått det ifrån? haha =) Det som de därimot är känsligare för är solljus, dvs. man får smörja in nosen och det tar ca 20 sekunder för ögonen att vänja sig vid starkt solljus när man kommer ut från mörker, precis som en människa!
#30 jo det är dom faktiskt. Inte så att dom är dödssvaga direkt, men svagare jo. Även det visste jag, har också haft en blåögd, iofs "bara" på foder.
#31 Ja men vad är det som gör dom svagare? Förklara vad du menar =)
#32 svagare i sig alltså, individen.
#33 Dåligt utvecklat svar. Alla djur kan vara svaga. Det behöver ej bero på färg, de svagheter som en cremello häst har, har jag redan nämt! Annars skulle det ej finnas godkända avelshingstar som är den färgen och dessutom är rec som folk vill ha till sina ston. + att uppfödaren skulle inte riskera att få albinos om det skulle vara dåligare hästar. Med tanke på att han har ca 40 års erfarenhet ;)
#33 menar du inte Albino då? de kan vara svagare och få lättare sjukdomar och så, men att blåögda skulle vara svagare låter som påhitt :)
#35 Det finns inte albinism bland hästar. (sorry att jag använde det uttrycket i #34) Det är bara slang ungefär
#34 eftersom jag och min fd tränare ivan (som för övrigt är ruskigt duktig) skulle göra ett arbete om just blåögda för att få godkänt i något till nån utställningsgrej, hade inte koll men ändå ;) och jag förlitade mig på honom och hans kunskaper. Men som sagt vet jag inget "själv" utan förlitade mig på honom som ägt nio blåögda. #35 precis som #36 säger finns det inte :)