Hur mycket dricker kaninen?
Jag har valt att kompletera mina vattenskålar med vattenflaskor eftersom kaninerna dricker tomt i sina skålar nästan direkt. Men hur mycket vatten är det normalt att kaniner dricker per dygn egentligen.
Mina kaniner har 1.1 liters flaskor och de tömmer en sån per dygn minst. Jag brukar få fylla dem två gånger per dag då är de halvfulla. Det är kanske jag men en liter vatten per dygn till en kanin på ca 1,5-2 kg känns mycket. Nej jag tror inte flaskorna läcker för det är inte blött i spånget under flaskorna.
Kaninerna har fri tillgång till hö, äter en hel del halm och lite pellets och grenar Nu på sommaren äter de även gräs dagligen. Antingen direkt i hagen eller gräs som vi rivit och ger i buren.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det låter VÄLDIGT mycket tycker jag. Jag har skålar till båda mina kaniner. Man märker att den ena dricker, men han dricker inte ens halva på en dag. Vet inte riktigt hur mycket det ryms i hans skål, men gissningsvis dricker han 0,5-1 dl per dag (lejonhuvad/hermelin). Den andra kaniner dricker mer, strax över 1 dl skulle jag gissa på (lejonhuvad).
Alltså de dagar som det var 29 grader i min lägenhet i slutet av maj (var det väl?) så drack min nog också nånting ditåt.. nästan. Helt otroligt. Jag trodde inte det var sant.
Nu är det ju inte så varmt, men om det är varmt där du har dem, eller de är i solen eller nåt.. så kan de nog behövas en hel del.
Har det förändrats nu på sistone är alltså frågan, eller samma året om?
Det låter verkligen mycket. Min kanin får vatten i skål och han tömmer inte hela på en dag. Som #2 säger, det kanske beror på temperaturen. Jag har buren under skuggan vilket jag tycker är bra. Det är inte alls bra om de får för mycket sol på sig.
/Kram Betul ♡
De bor ute med morgon sol, sen ör det skugga resten av dagen, Inet särskilt varmt. Ja det har alltid drukit mycket, men jag har adlrig vetet hur mcyekt eftesom de bara tötmt vattenskålarna heka tiden.
#4 hur många kaniner har du?? Dricker alla lika mycket??
/Kram Betul ♡
Två kaniner, ja de dricker ungefär lika mycket båda två. rexen lite mer än dvv.
#6 jag vet inte vad detta kan bero på men det borde inte göra något med tanke på att de dricker vattnet med vilja :) de kanske rör sig mycket och blir snabbt törstiga. Det är ju bra att de dricker iaf :)
/Kram Betul ♡
Jag är nog av den meningen också att det är jättebra att de dricker ordentligt. Kanske ger du heller inte så mkt färskfoder? Utan mest hö och pellets? Torrfoder gör att de behöver dricka mer. De här som har färskfoder har mindre törstiga kaniner. Sedan beror det på annat som sagt, temp, aktivitet antagligen etc?
Kan röra sig om diabetes. Har hört att kaniner som har diabetes kissar och dricker onormalt mycket.
#9 bra synpunkt! om de är överviktiga o äter ohälsosam diet kan det faktiskt också vara det..
Då är frågan, ts, vad ger du dem, är de runda, osv osv? VÄrt att fundera på i varje fall. (Obs, detta är ingen anklagelse.. bara ett sätt att återkoppla, vad gör jag, vad äter de, hur mkt ger jag osv. Jag skulle själv fråga mig de sakerna oc tycker det är bra att uppmärksamma.)
#Ts Skulle kunna vara njurarna också.
#11 Japp.. också möjligt. Men antagligen vid både njur och diabetesproblem borde väl kaninerna också visa allmänna tecken på ohälsa och se ruggiga ut? Men ring och fråga vet, det är också möjligheter.
Min lilla kille här hemma dricker nästan en 1-liters flaska när det är riktigt varmt. Han kissar även en del.. Men han borde inte kunna ha diabetes, han är onormalt ohälsosam egentligen :P Har världens dunderkondis, består av typ 99% muskler och äter mest örter, hö och grönt :)
Jag tror dig, men då är det nog mest att han är en dunderkille med stora behov. Hos människor med stor muskelmassa tror jag också att kroppens vätskereserv är större.. så det kanske är sådana behov. Det är ju faktiskt sommar och på väg att bli varmt, det är bra att de dricker, ska mest se till att det fortsätter så. Och verkar kaninen fin och i god konditin och så så är det förmodligen alls inget fel.
#14 Precis, jag tror han dricker så mycket för att han nästan aldrig sitter still ;) Han är i jättefint skick så jag tvivlar på att det skulle vara något fel på honom.
Oj trodde du var ts.. men det är ju fråga för suskiv, vad hon tror om sin kanins hälsa.. hehe.. för henne kan det dock vara av intresse att kontemplera olika möjligheter.
Jag skulle säga att det är i nrormal hull. Inte super vältränade men heller inte tjocka. Dvv var tjock förra sommaren, men vi fick ordning på vikten till henne. De är pigga och glada och nöjda med tillvaron. Jag har svårt att tro på diabetes eller njurfel när det är båda kaninerna som dricker mycket.
När det kommer till färskfoder så får de det dagligen, nu mest iform av gräs och grenar med löv.
Jag tror det är värmen. Min drack som en galning där när det var värme topp i slutet av maj (mitten av maj). Jag hade 29 grader hemma.. inte konstigt att han drack! Tror säkert också 6-8dl om dagen jag var helt i chock. Visste ej att de kunde dricka så mkt.
Är de i övrigt pigga o fina är det nog helt ok.